Arta Buka raksts liek sākt ticēt vispasaules revolūcijas nenovēršamībai matroža Žeļezņaka versijā. 1920. gadu Krievijas izglītības reformu par lielu naudu stumj 21. gadsimta Latvijā. IZM izlolotā uz kompetencēm balstītā izglītība jeb projekts “Skola 2030” ir precīzi nokopēts no 20. gadu Krievijas izglītības reformas ar minimālām izmaiņām. Krievijā (jau PSRS) šī reforma diezgan ātri izbeidzās, jo gaidīto izglītības sprādzienu aizstāja neizglītotības sprādziens.
Viedoklis ⟩ Romans Vitkovskis: … dēj Putina olas un kūko "ku-kū"
Latvijā pirmie reformas bēru akordi sāk jau ieskanēties, jo centralizētos eksāmenus var sekmīgi nokārtot, uz labu laimi iebakstot piedāvāto atbilžu versijās, un jau pavisam reti sabiedrībā sastopama faktu un viedokļu atšķiršana. Uz inženieru jautājumiem – kur tajā visā ir izpratne, VISC atbildēja, ka turpat vien esot, tikai mazliet tālāk. Ja pameklē, tad var atrast vārdu “izpratne” dažādos locījumos, bet par to, kā tādu iegūt, ir tikai vēlmju saraksts.
Apskatot esošā posta apjomus, var pārliecināties, ka Skola 2030 praktiski ir nederīga tālmācībai, pilnīgi nederīga pašmācībai un tās realizācija satur diskriminējošus elementus. Nu gluži kā Krievijā pirms 100 gadiem. Par šo jau tika publicēts “Puaro” raksts “IZM ir uzņēmusi kursu uz vienlīdzīgas attīstības iespēju likvidēšanu”.
Kā parasti, šā raksta domu ignorēja, jo uzskatīja, ka tik ļauni nevar būt, jo tas ir par ļaunu, un, kā parasti, tas ļaunums atnāca jeb Oliņa aizgāja uz ASV, neliekoties ne zinis par mācību materiāliem. Tagad tiešām Skola 2030 tālmācībai un pašmācībai neder, jo nav no kā mācīties. Protams, arī tradicionālā klātienes mācīšanās ir apgrūtināta. Kuluāros LDDK, RTU un LIF STEAM liceju dēvē par konkurentiem mistiskai IZM struktūrai vai tai piesaistītai struktūrai.
STEAM licejs ir domāts tikai mācību atbalstam, pašmācībai un tālmācībai ar domu dot izpratni, nogludināt Skolas 2030 atstātās bedres, papildināt mācību saturu ar tēmām, kuru zināšanu augstskolas gaida no reflektantiem, kā arī palīdzēt skolotājiem. Šī STEAM liceja pieeja tika īstenota ES projektā “GoScience Project”, kas ieguva Eiropas Komisijas balvu par inovatīvu mācīšanu 2022 (kā partneri balvas ieguvēji ir arī Rīgas Valsts Tehnikums un Latvijas Izglītības fonds). IZM izliekas par beigtu, jo citādi nāktos atskaitīties, kāpēc pat ar lielu naudu nekas nav sasniegts, bet citi bez valsts naudas ar ļoti vāju finansējumu gūst daudz vairāk. STEAM liceju varēja attīstīt līdz lietojamai versijai apmēram pusotra gada laikā, bet LDDK stīvējās ar IZM tieši to pašu laiku.
Pat šobrīd, kad skolēnu dalījums “kastās” pēc priekšmeta apguves līmeņiem ir novedis pie smagas situācijas daudzus 12. klases skolēnus. IZM neko nedara, lai palielinātu augstskolu sagatavošanas kursu ietilpību un ar elastīgiem pievienošanās laikiem.
Nav nepieciešams īpaši pievērsties tam kompotam vai kompostam, kas rodas no STEM un humanitāro priekšmetu miksēšanas, ko lepni sauc par caurviju prasmēm, kas reāli ir vienkāršas prastības. Nopietni ņemot, tie ir starpdisciplinārie pētījumi, kas daudz par smagu pat studentiem. Šeit tiek rupji sajaukti zinātnes rezultāti – zināšanas ar zinātnes aparātu-formalizāciju, kas bieži (pat neatbilstoši) tiek izmantots citā zinātnē.
Laikam drošības dienesti nav īsti pārbaudījuši, vai tiešām tās nav dzeguzes/Putina olas, lai iestumtu Latviju 1920. gada Krievijā.