Pagājušās nedēļas nogalē, 5.martā, Ropažu novada Villasmuižā, ēku kompleksā ar vēsturisko nosaukumu "Bakhaužu muiža", tika uzsākti Latvijā pirmās ambisoniskās skaņas koncertzāles būvniecības darbi.
FOTO ⟩ Ropažos top pirmā telpiskās skaņas koncertzāle Latvijā
Ēku komplekss Latvijas kultūras kartē turpmāk iezīmēsies ar nosaukumu “Skaņu Muiža 360”, un tā būs pirmā stacionārā ambisoniskās jeb telpiskās skaņas koncertzāle Latvijā, kas veidos pilnīgi jaunu, nākamās paaudzes mūzikas atskaņošanas un skaņas klausīšanās pieredzi.
“Skaņu muižu 360” veido un attīsta komponiste Zane Dombrovska (Učelniece) ar vīru, nekustamā īpašuma attīstītāju Gunti Učelnieku, kuri pirms pāris gadiem iegādājās muižas kompleksu tieši šādam nolūkam.
Plašāk skaidro projekta attīstītājs, “Skaņu Muižas 360” valdes priekšsēdētājs Guntis Učelnieks: “Ambisoniskā koncertzāle 144 kvadrātmetru platībā tiks ierīkota vienā no trim muižas kompleksa ēkām. Šobrīd, būvniecības pirmajā kārtā, notiks koncertzāles ēkas jumta maiņa, bet nākamais posms jau paredz atbilstošas skaņu sistēmas uzstādīšanu. Plānojam, ka pilnā apmērā skaņas sistēmu varēsim uzstādīt 2024.gadā, bet jau šajā vasarā varēsim rīkot nelielus ieskaņas pasākumus, kas ļaus gan Ropažu novada iedzīvotājiem, gan viesiem no Latvijas un ārvalstīm gūt inovatīvu skaņas baudījuma pieredzi. Šī būs jauna kultūras un mākslas telpa kvalitatīvai laika pavadīšanai un īpašu pasākumu rīkošanai.”
Apmeklētāji iepazīst “Skaņu muižu 360”
Koncertzāle kalpos arī par mācību un skaņas eksperimentu kultūrtelpu komponistiem, mūziķiem un citiem māksliniekiem, kurus interesē veicināt telpiskās skaņas uztveri un attīstīt citādāku skanisko domāšanu.
Ambisoniskās koncertzāles veidotāji plāno organizēt gan vietēja mēroga, gan starptautiskus pasākumus, aicinot uzstāties un dalīties pieredzē komponistus, kuri strādā ar audiovizuālām un elektroakustiskām kompozīcijām, kino mūziku, kā arī virtuālās realitātes mūzikas autorus un studentus no Latvijas, Baltijas un citām valstīm. Tāpat plānots organizēt skaņas ekskursijas – izzinošas, eksperimentālas, atraktīvas lekcijas ar skaņas demonstrējumiem, kas ikvienam interesentam ļautu paplašināt savu personisko skaņu un mūzikas klausīšanās pieredzi.
Nākotnē kompleksa teritorijā plānots ierīkot arī studiju darbam ar skaņu ierakstiem un profesionālai 3D skaņas apstrādei.
“Remontdarbus veicam ļoti pakāpeniski un nesasteigti, atbilstoši ar restaurāciju saistītajiem procesiem. Pētām uz sienām atstātās laika zobu apgrauztās liecības par to, kā savulaik šeit ir izskatījies, mēģinām nofiksēt dažādus fragmentus no ēkas elementiem, arī demontāžas darbus veicam saudzīgi.
Lai saglabātu autentiskumu, mūrēšanas notiek ar kaļķi un ķieģeli. Vēlamies izveidot mūsdienu prasībām atbilstošu vidi, vienlaikus tomēr saglabājot ēku kompleksa patīkamo, vēsturisko auru. Tālākā nākotnē īpašumu plānots attīstīt tā, lai nodrošinātu radošās rezidences iespējas studentiem, komponistiem un izpildītājmāksliniekiem starptautiskā līmenī ne tikai lieliski tehniski aprīkotā, bet arī iedvesmojošā, dabas un vēsturisku ēku ieskautā vidē,”
savu redzējumu apraksta Guntis Učelnieks.
Iecere par savas, pastāvīgas ambisoniskās koncertzāles, izveidi Zanei Dombrovskai radās maģistrantūrā, studējot audiovizuālo kompozīciju Igaunijas Mūzikas un Teātra akadēmijā, kur viņa arī pirmo reizi saskārās ar telpisko skaņu. Pēc akadēmijas absolvēšanas un maģistra grāda iegūšanas Zane izlēma, ka vēlas Latvijā veidot pati savu ambisoniskās skaņas koncertzāli, kur turpināt eksperimentus ar skaņu un pulcēt domubiedrus un citus interesentus. Lai gan Latvijā ir notikuši daži ambisoniskās skaņas koncerti, pastāvīgas telpiskās skaņas koncertzāles mums vēl nav.
Zane Dombrovska iepazīstina: “Ambisoniskā jeb telpiskā skaņa ir pasaulē ļoti inovatīvs mūzikas virziens, bet Latvijā tas joprojām ir salīdzinoši mazpazīstams, pamatā zināms tikai šauram mūzikas patērētāju lokam, lielākoties mūzikas profesionāļu vidē. Laba skaņa ir bauda ne tikai tās radītājiem, bet arī mūzikas patērētājiem, un ambisoniskā skaņa paplašina mūzikas uztveres pieredzi, tu to dzirdi sev visapkārt un burtiski peldi skaņā. Izveidojot šādu koncertzāli, mēs ceram padarīt ambisonisko skaņu pieejamāku daudz plašākai cilvēku auditorijai.”
Studiju laikā Zanei bija iespēja piedalīties vairākās starptautiskās telpiskās skaņas meistarklasēs Igaunijā, Lietuvā un Somijā (Sibēliusa akadēmijā), kurās varēja izbaudīt darbu pie savām kompozīcijām ar daudzceliņu skaņu sistēmu. Arī šobrīd, lai turpinātu attīstīt savas studiju laikā gūtās iemaņas, Zane rezidē Viļņas Mūzikas un Teātra akadēmijā un turpina paplašināt savas zināšanas darbā ar telpisko skaņu.
“Var jau, protams, komponējot darboties tikai ar iztēli un mūzikas austiņām, un tomēr… īsta telpa ir īsta telpa. Tāpat kā futbolā vajag laukumu, vai autosportā – trasi, arī telpiskajai skaņai vajadzīga pastāvīga telpa, tādēļ nolēmām to uzbūvēt paši,” mūziķe pamato nupat realizēt sākto ieceri.
Arī 5.marta pasākums tika noformēts ar skaņu: īpašā performancē viesiem tika demonstrēta skaņu instalācija, kas tapusi par godu šim notikumam ar zīmīgu nosaukumu “Message To The World”. Daudzkanālu sistēmā tika atskaņots vēstījums vienlaikus astoņās valodās, simboliski ziņojot pasaulei, ka top jauna satikšanās vieta mūzikas radītājiem un klausītājiem.