Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Alvis Hermanis Dailes teātrim piedraud ar tiesu darbiem aktieru pārpirkšanas centienu dēļ (1)

Foto: Zane Bitere,LETA/TVNET kolāža

Jaunā Rīgas teātra (JRT) mākslinieciskais vadītājs, režisors Alvis Hermanis skarbi vērtējis notiekošo saistībā Dailes teātra interesi piesaistīt savam kolektīvam jaunos, nupat izglītību ieguvušos aktierus, kuri apmācīti ciešā sasaistē ar JRT, Valmieras un Liepājas teātri. Reaģējot uz šiem izteikumiem, Dailes teātris šodien publiskojis oficiālu komentāru par radušos situāciju.

2021. gada vasarā Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) Aktiermākslas apakšprogrammu absolvēja 13 jaunie aktieri, kurus četrus studiju gadus kursa vadītāji Indra Roga un Mihails Gruzdovs gatavoja darbam Valmieras drāmas teātrī. Savukārt 2018. gada vasarā LKA uzņēma Dramatiskā teātra aktieru kursu sadarbībā ar Jauno Rīgas teātri, kuru vadīja Hermanis.

JRT mākslinieciskā vadītāja redzējumā, šobrīd Dailes teātris nodarbojas ar vairāku jauno aktieru pārpirkšanu, lai realizētu savas mākslinieciskās ieceres.

Savā profilā sociālajā tīklā “Instagram” Hermanis brīdina par iespējamo tiesvedību pret Dailes teātra direktoru Juri Žagaru un māksliniecisko vadītāju, režisoru Viesturu Kairišu:

“Lielais teātra biznesmenis Juris Žagars un viņa draugs vanabī Krišjānis Barons no Staļina prēmijas laureāta Smiļģa Dailes teātra var jau sākt gatavoties kārtējai lielajai tiesas prāvai. Šoreiz prasītāji būs JRT, Valmieras un Liepājas teātris, kuru nupat izglītību ieguvušos jaunos aktierus-studentus viņi šobrīd brutāli pārpērk. Šobrīd uzrunāti, cik zināms, kopā jau vismaz 12 jaunie aktieri.”

Tālākajā izklāstā Alvis Hermanis atzīst, ka aktieri, protams, nav dzimtcilvēki un ir brīvi izvēlēties strādāt, kur viņiem vairāk maksā. “Bet šai gadījumā Dailes teātris ir valsts finansēta organizācija un šo viņu maucību apmaksā nodokļu maksātāji, kuri lielākoties nav Dailes teātra skatītāji,” režisors strikti piebilst.

Foto: Ekrānšāviņš

“Taču pats galvenais - JRT, Valmieras un Liepājas teātri savus jaunos aktierus ir izaudzinājuši daudzu gadu garumā, ieguldot viņos milzīgu laiku, enerģiju, sirdi un citus resursus, kurus pie labas gribas var mēģināt pārrēķināt arī ciparos. Pēdējos kursos šiem studentiem visi pieminētie teātri arī maksāja algas/stipendijas,” ar situāciju tālāk iepazīstina Hermanis, rezumējot:

“Izrādās, Latvijā ir teātri, kuri paši kaut ko rada, un ir tādi teātri, kuri tikai māk čiept citu idejas, pārpirkt māksliniekus un pušķoties ar svešām spalvām. Nākamo reizi, kad cīnītājs par ētiskiem imperatīviem Kairišs kaut ko publiski muldēs par morāli, iesaku atcerēties, ko viņš šobrīd stāsta JRT jaunajiem aktieriem: "Man vienalga cik tev maksā tajā JRT, es tev samaksāšu vairāk.””

Režisors kā precedentu piemin sporta skolu izaudzinātos jaunos hokejistus, par kuriem gadījumā, ja viņus aizvilinājis cits klubs, vienmēr ir jākompensē arī tajos ieguldītais darbs: “Šajās tiesas prāvās iznākums parasti ir viens. Jo te skatās nevis pēc likuma burta, bet pēc gara.”

Jaunā Rīgas teātra aktrises (no kreisās) Sabīne Tīkmane, Agate Krista un Marta Lovisa JRT aktiera Toma Harjo filmas “Sēklis” pirmizrādē Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā RIGA IFF.
Jaunā Rīgas teātra aktrises (no kreisās) Sabīne Tīkmane, Agate Krista un Marta Lovisa JRT aktiera Toma Harjo filmas “Sēklis” pirmizrādē Rīgas Starptautiskajā kinofestivālā RIGA IFF. Foto: Facebook/RigaIFF

Reaģējot uz Alvja Hermaņa pausto, Dailes teātris šodien nācis klajā ar oficiālu paziņojumu, kurš publiskots sociālajā vietnē "Facebook". Tajā teātris skaidro, ka patlaban tam ir četras brīvas aktieru štata vietas un ar darba piedāvājumu Dailes teātrī ir uzrunāti nevis divpadsmit, bet trīs konkrēti jaunie aktieri un viens vidējās paaudzes aktieris.

"Mūsu nākamās sezonas repertuārs ir saplānots un notiek darbs pie aiznākošās sezonas. Lai nodrošinātu visus plānotos jauniestudējumus ar režisoru pieprasīto aktieru sastāvu, mums ir nepieciešams brīvās štata vietas aizpildīt. Lielākais pieprasījums ir pēc jaunākas paaudzes aktieriem. Teātra mākslinieciskais direktors Viesturs Kairišs visas sezonas garumā ir apzinājis Dailes teātrim potenciāli interesantos jaunos aktierus no visas Latvijas,"

lasāms izplatītajā paziņojumā.

Uzrunātajiem aktieriem nekas netiekot solīts vairāk kā esošajiem Dailes aktieriem. Visiem tiek piedāvāti tādi paši darba līgumi – vienāds atalgojums un vienādi darba pienākumi. Tāpat kā visiem Dailes aktieriem, viņiem ir jāpiedalās parastā kārtībā nākošās sezonas režisoriem organizētā aktieru atlases procesā uz konkrētiem iestudējumiem.

Dailes teātris izsaka nožēlu, ka Alvis Hermanis ir "publiskojis nepatiesus apgalvojumus", un aicina viņu tos tikpat publiski atsaukt. Tomēr teātra pārstāvji esot gandarīti par sākto diskusiju par aktieru profesionālo izglītību un profesionālo teātru lomu tajā: "Esam gatavi aicināt citus teātrus un Kultūras ministriju uz racionālu diskusiju, kā veiksmīgāk to organizēt. Dailes teātrim nav bijis savas studijas kopš 2009. gada. Šajā vasarā esam plānojuši sadarbībā ar Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmiju uzņemt aktieru kursu ar muzikālu specializāciju, lai līdzfinansētu 10 studentu pirmā gada mācības. Liels Latvijas uzņēmums Dailes teātrim ir apliecinājis gatavību ieguldīt Latvijas teātra nākotnē."

Paziņojumā iekļauts apsolījums, ka nevienam no studentiem netiks uzlikts par pienākumu pēc studiju beigām noteikti un zināmu laiku nostrādāt Dailes teātrī, jo viņiem būs brīva izvēle, kurā teātrī pēc tam strādāt.

Tāpat apliecināts, ka nevienam no Dailes teātra aktieriem, kas tiks uzaicināts strādāt citā teātrī, netiks likti nekādi ierobežojumi to darīt pēc savstarpējas vienošanās.

"Dailes līdzšinējā pieredze apliecina, ka teātru savstarpējā konkurencē ieguvēji ir visi," savu skatījumu noslēdz Dailes teātra puse.

Nepalaid garām!

Uz augšu