Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Mūzika no kuģu miglas taurēm, šaujamieročiem un apskaņotiem sadzīves priekšmetiem

Festivāls "Skaņu mežs" iepazīstina ar tā viesi, komponistu Reivenu Čakonu
Pulicera balvas mūzikā laureāts Reivens Čakons
Pulicera balvas mūzikā laureāts Reivens Čakons Foto: Scanpix/AP

No 6. līdz 8. oktobrim kultūrtelpā “Hanzas Perons” notiks festivāls “Skaņu mežs”, ko britu medijs The Wire pērn nodēvējis par lielāko avangarda mūzikas festivālu Baltijā. Tā pirmais izziņotais viesis ir komponists un eksperimentālais mūziķis Reivens Čakons (Raven Chacon), kas pērn tika apbalvots ar Pulicera balvu mūzikā.

Mūziķis uzstāsies ar solo priekšnesumu, un viņa mūziku atskaņos arī stīgu kvartets Mivos Quartet. 46 gadus vecais Reivens Čakons pērn kļuva par pirmo Amerikas pamatiedzīvotāju, kas saņēmis Pulicera balvu mūzikā. Šī festivāla kontekstā ir nozīmīgs arī fakts, ka viņš ir viens no nedaudzajiem eksperimentālajiem mūziķiem, kura karjeru iezīmējis šis apbalvojums. Pastiepjot “eksperimentālās mūzikas” jēdzienu, šeit var pieminēt arī telpiskās mūzikas komponistu Henriju Brantu un skaudro modernistu Eliotu Kārteru. Medijs The New York Times raksta: “Čakons ir arī pirmais harsh noise mūziķis, kas saņēmis Pulicera balvu.”

Raksta foto
Foto: Neal Santos

Reivens Čakons bērnību pavadīja Navahu rezervātā Arizonā. Viņa vectēvs bija tradicionālās Navahu mūzikas dziedātājs, un šajā periodā viņš daudz klausījās radio mūziku, kā arī kantrī un smago metālu. Čakons jau no bērnības mācījās klavierspēli. Viņa ģimene vēlāk pārcēlās uz Ņūmeksiku, kur viņš sāka spēlēt ģitāru un elektroniku. Čakons šobrīd dzīvo Ņujorkā kopā ar sievu Kendisu Hopkinsu (Candice Hopkins), kas vada organizāciju Forge Project. Čakons ir mācījies Kalifornijas Mākslas institūtā pie tādiem ievērojamiem mūziķiem kā Mortons Subotniks (Morton Subotnick), Maikls Pizaro (Michael Pisaro), Džeimss Tenijs (James Tenney) un Vadada Leo Smits (Wadada Leo Smith).

Raksta foto
Foto: Scanpix/AP

Čakona solo koncerti reizēm sastāv no trokšņu mūzikas ar atsaucēm uz Amerikas dienvidrietumu pamatiedzīvotāju tradicionālo mūziku, taču reizēm tie ir arī konceptuāli priekšnesumi, kuros elektroakustika un kolāžmūzika vijas ar sociālpolitiskām tēmām, kas izklāstītas balss ierakstos.

Viņa kompozīcijas robežojas no laikmetīgas, taču lielākoties tradicionāli notētas stīgu un lielu ansambļu mūzikas līdz ekstravagantiem skaņdarbiem, kas jāatskaņo ar kuģu miglas taurēm, šaujamieročiem, cirvjiem un apskaņotiem sadzīves priekšmetiem. Viņa mūzika ir skanējusi kā zem klajas debess, tā bēdīgi slavenajā Alkatrazas cietumā.

Liela nozīmē daudzās Čakona kompozīcijās ir telpiskumam un spēlētāju fiziskajam izvietojumam. Tā tas ir arī gadījumā ar lielam ansamblim rakstīto darbu “Voiceless Mass”, par ko Čakons saņēmis iepriekš minēto apbalvojumu - tā pirmatskaņojums notika Sv.Jāņa katedrālē Milvoki, taču darbs izpildāms jebkurā sakrālā templī. Spēlētāju apakšgrupas tika izvietotas viscaur baznīcai, tostarp publikas vidū.

Skaņdarbs ar ironiju uzlūko faktu, ka tas ticis rakstīts Pateicības dienas koncertam, un, lai arī tā nosaukumā ir vārds “mise”, tajā nav nevienas dziedošas balss, simbolizējot bieži ignorēto Amerikas pamatiedzīvotāju kopienu. Čakons medijam The New York Times esot atzinis, ka sev piešķirto apbalvojumu atskārta ar nelielu novēlošanos - “Acīmredzot, viņi komponistam uzreiz nepiezvana.”

“Skaņu mežā” gaidāmais stīgu kvartets “Journey of the Horizontal People” savulaik rakstīts ansamblim Kronos Quartet, taču ar cerību, ka to ar laiku savā repertuārā iekļaus arī citi mūziķi no dažādām vecuma grupām un sociāliem foniem. Tas ir jāuztver kā stāsts par klejojošu, lokiem un bultām bruņotu cilti, kas dodas no rietumiem uz austrumiem, lai atrastu mājas - cilts kustība ir divdimensionāla kā nošu progresija uz partitūras lapas, un Čakons tās virzību raksturo kā “pretēju saules rotācijai, taču neapzināti pakļautu laika neizbēgamajam ritējumam”.

Ideja par šādu sižetu radusies no Amerikas dienvidrietumu pamatiedzīvotāju folkloras stāstiem - nereti tajos izšķirošus lēmumus par tālāko ceļu pieņem kāda sieviete no cilts, tādēļ partitūrā norādīta ekstravaganta prasība - lai stīgu kvarteta dalībnieku vidū būtu kāda sieviete, un lai tā mūzikas izšķirošajos brīžos uzņemtos vadību pār pārējiem spēlētājiem.

Šo darbu festivālā atskaņos ansamblis Mivos Quartet, ko medijs Chicago Reader nodēvējis par “vienu no Amerikas niknākajiem un bezbailīgākajiem laikmetīgās mūzikas ansambļiem”. Kolektīvā muzicē vijolnieces Olīvija De Prato (Olivia de Prato) un Maja Benardo (Maya Bennardo), altists Viktors Lourijs Tafoija (Victor Lowrie Tafoya) un čellists Tailers Dž. Bordens (Tyler J. Borden).

Kvartets sadarbojies gan ar popmūziķi Solu Viljamsu (Saul Williams), gan ar tādiem “Skaņu mežā” iepriekš iesaistītiem mūziķiem kā Neits Vūlijs (Nate Wooley), Džordžs Lūiss (George Lewis) un Patriks Higinss (Patrick Higgins) no grupas Zs. Par citiem skaņdarbiem, kurus stīgu kvartets izpildīs “Skaņu mežā”, būs iespējams uzzināt turpmākos paziņojumos.

Čakona solo priekšnesums un Mivos Quartet koncerts notiks 7. oktobrī "Hanzas peronā". Festivāla ietvaros notiks arī komponista meistarklase Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, tās norises laiks vēl tiks precizēts. Citas “Skaņu meža” meistarklases noritēs 29. septembrī, kā arī 5. un 6. oktobrī.

30. septembrī gaidāms arī festivāla atklāšanas pasākums. Biļetes ir iespējams iegādāties „Biļešu servisa” kasēs un tīmeklī; līdz 1.jūlijam ir pieejamas "cīruļu" biļetes ar 20% atlaidi.

Nepalaid garām!

Uz augšu