Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Noķert garām slīdošo domu. Pianists Ritvars Garoza iepazīstina ar pieeju brīvai improvizācijai

Foto: Jānis Škapars

Pianists Ritvars Garoza, kurš šogad grupas “Lupa” sastāvā saņēma balvu “Zelta Mikrofons '23” džeza albuma kategorijā, darbojas plašā muzikālā diapazonā. Maijā tapis brīvās improvizācijas ieraksts ar poļu mūziķi Zbigņevu Hojnacki.

Festivāla “Skaņu mežs” un novatoriskās mūzikas platformas “SHAPE+” organizētajā radošajā rezidencē vienu maija nedēļu Rīgā darbojās Zbigņevs Hojnackis, kura akordeona spēli un muzikālo domāšanu atzinīgi novērtē kā kolēģi, tā mūzikas kritiķi. Ritvars un Zbigņevs satikās uz ierakstu sesiju Ādmiņu ielas studijā, skaņu inženiera Uģa Jansona vadībā. Rezultātā tapa divi skaņdarbi “The Sounds from the Cave” un “Coffee Time”. Īsā sarunā mūziķis stāsta par pieeju dažādu formu sadarbībām un par savas daiļrades aktualitātēm.

Foto: Uģis Jansons

Ritvar, tu galvenkārt darbojies džeza mūzikā. Dažkārt veido aranžējumus populārās mūzikas grupām, kā arī piedalies dažādos eksperimentālos projektos kā “Woodpecker project”. Kā redzi šīs savas atšķirīgās izpausmes? Kā notiek pārslēgšanās no vienas uz otru?

Šīs izpausmes ir kā vienas valodas dažādi dialekti. Pamatā ir konkrētā brīža sajūta un izpratne par to, ko no savas pieredzes bagāžas es tajā brīdī izmantošu. Eksperimentālajā mūzikā nezināmajā teritorijā var aiziet krietni tālāk, nekā tas ir iespējams, piemēram, džeza mūzikā. Laikam jau pats nosaukums – eksperimentālā mūzika - attaisno sevi.

Ar Zbigņevu Hojnacki satikāties ierakstu sesijā un sākāt darbu, pirms vēl savā starpā bijāt runājuši. Kādi ir pamatprincipi šādam intuitīvam piegājienam?

Ja laiks ir ierobežots, kā tas bija šajā gadījumā, atliek paļauties uz savu intuīciju, klausīties biedrā un ķert domas, kas lido garām tajā momentā. Neatliek daudz laika plānot, ko darīsim. Tā mēs katrs ņēmām no sava instrumenta pa vienai skaņai, pa vienai idejai un likām kārtīgā kaudzītē.

Kā raksturotu Hojnacka rokrakstu? Kā iepazīstinātu ar abiem jūsu sadarbībā tapušajiem skaņdarbiem?

Pamatā viņš ir ļoti ekspresīvs, perkusionistisks – viņam svarīgi ir skaņu gleznas priekšplāna notikumi. Man savukārt raksturīgi tāli, akvareļtipa skaņu triepieni, kas turpretim veido fona skatu. Protams, epizodiski lomas mainās. Pirmais mūsu kopdarbs, skaņdarbs “The Sounds from the Cave” mums atgādina kādu stāstu, kur pie kāda hobita nāk piedāvājums doties ceļojumā uz nezināmu zemi, bet otrais skaņdarbs “Coffee Time” ir atmiņu stāsti par šo ceļojumu, malkojot tēju, kafiju vai citu siltu dzērienu. Starp citu, ierakstā dzirdamas arī Zbigņeva kafijas krūzes skaņas.

Kas vēl tev šobrīd aktuāls muzikālajā dzīvē?

Šobrīd ir aktualizēta mana solo programma. Tiek plānots arī kāda jauna dueta koncerts šajā vasarā, kā arī pašlaik rit darbs pie “Lupas” un “Sinfonietta Rīga” albuma, kurā būs dzirdama Andra Buiķa mūzika, kas tika atskaņota šī gada februārī.

No 6. līdz 8. oktobrim kultūrtelpā Hanzas Perons (Hanzas iela 16a) notiks gadskārtējais festivāls "Skaņu mežs". Tā pirmais izziņotais viesis ir komponists un eksperimentālais mūziķis Reivens Čakons (Raven Chacon), kas 2022. gadā saņēma Pulicera balvu mūzikā. Viņš uzstāsies ar solo priekšnesumu, un viņa mūziku izpildīs arī stīgu kvartets Mivos. 30. septembrī gaidāms arī festivāla atklāšanas pasākums. Biļetes ir iespējams iegādāties „Biļešu servisa” kasēs un internetā; līdz 1.jūlijam ir pieejamas “cīruļu” biļetes ar 20% atlaidi.

Nepalaid garām!

Uz augšu