Sebastjans Sari no supergrupas “Moderat”: “Tā ir daļa no demokrātijas, ka ikviens var izdot mūziku” (1)

“Moderat” uzstājas "Sonar Festival" Barselonā, 2022. gada jūnijā Foto: Shutterstock
Toms Treibergs
, TVNET Kultūras redaktors
CopyDraugiem X Whatsapp

Piektdien, 27. oktobrī, kultūrvietā “Hanzas Perons” uzstāsies vācu elektroniskās mūzikas dižgari “Moderat”. Varbūt apzīmējums “dižgars” vairāk piestāvētu kādam izcilam literātam vai valstsvīram, tomēr arī šajā kontekstā tas šķiet iederīgs – bet citā rakursā. Gernota Bronserta, Sebastjana Sari un Sašas Ringa veidotā mūzika nostiprina garu – tādā mērā, lai pēc viņu sniegtā koncerta tas būtu tik dziļi piesūcies ar ritmisku jaudu un melnholiskām pārdomām, ka jau būtu nosaucams par “dižu”.

Vācu laikmetīgās elektroniskās mūzikas projektiem “Modeselektor” (Gernots Bronserts un Sebastjans Sari) un “Aparaat” (Saša Rings) savu radošo kauliņu samešana vienkop vienā apvienībā “Moderat” notika 2003. gadā ar EP izlaidumu Auf Kosten der Gesundheit (Uz veselības rēķina).

Debijas albuma “Moderat” izdošana 2009. gada aprīlī Sašas, Gernota un Sebastjana radošos redzējumus sapludināja vienā skaņu ainavā par spīti tam, ka savstarpējā simbioze nav bijis sadarbības pamatuzstādījums. Gluži kā no pamestas fabrikas pagraba dārd “Modeselektor” bass, kuram iepretim augstu pār piepilsētas dzīvojamo namu dzegām aizpeld “Apparat” jūtīgās un smalkās melodijas. Sākotnēji attālie vai pat nesaderīgie motīvi viena skaņu celiņa izstrādē beigu beigās izrādās tas, kas padara “Moderat” skanējumu tik unikālu.

(No kreisās) Gernots Bronserts, Sebastjans Sari un Saša Rings
(No kreisās) Gernots Bronserts, Sebastjans Sari un Saša Rings Foto: Birgit Kaulfluss

Laiks iet, un grupa arvien ir palikusi uz kopīgi iesāktā ceļa, skaitot kilometrus, kas nobraukti no vienas pasaules malas uz otru, lai uzstātos uz lielākām un mazākām skatuvēm. Koncerti seko albumu iznākšanai, kodolīgi singli ir jaunu albumu priekšvēstneši, un “Moderat” fani pie šī tempa šķiet mīļuprāt pieraduši, jo tas viņiem ļauj izbaudīt vienu no Berlīnes autentiskākajām grupām, kā arī cieši sekot līdzi tam, ko Saša, Sebastjans un Gernots piedāvā arī individuālā darbībā. Varētu teikt, ka šī trijotne ir gluži kā vienas ģimenes locekļi, kuriem tikusi tā retā izdevība kopā radīt to, ko viņi atsevišķi nedara. “Modeselektor” ir sazāģējis dēļus rāmim un atnesuši krāsas, un “Apparat” uz te raupjā, te glāsmainā audekla glezno stāstu, kuru grupa vēlas pastāstīt saviem klausītājiem. Arī Rīgā!

Komponiste Monika Zenkēvičute
Komponiste Monika Zenkēvičute Foto: Publicitātes foto

Koncertos Latvijā un Lietuvā vācu zvaigznes iesildīs jaunā, talantīgā lietuviešu māksliniece Monikaze – daudzpusīgās lietuviešu komponistes Monikas Zenkēvičutes elektroniskās mūzikas soloprojekts. Māksliniece nesen ir pabeigusi kompozīcijas studijas Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijā un 2019. gadā ar savu kamerskaņdarbu „Pocket” bija viena no top 10 labākajiem “Rostrum Competition” starptautiskajai straumēšanai ieteiktajiem māksliniekiem.

Monikaze bija viena no 15 mūzikas balvai Music Moves Europe nominētajiem mūziķiem (šo balvu savulaik ieguva Dua Lipa). Jau pavisam drīz sekoja uzaicinājumi uzstāties dažādās Eiropas valstīs, arī Ņujorkā. Šogad viņas uzstāšanās Primavera Sound Barcelona Spānijā un Airwaves Islandē skatītāju vidū sapulcējušas uzticamu sekotāju un fanu pulku.

Tiktāl par piektdienas, 27. oktobra koncerta iesildītāju, bet nu – mana attālinātā saruna ar Sebastjanu Sari no “Moderat”, kura notika, pateicoties mūzikas aģentūrai “8 Days A Week”.

"Moderat" koncerts Romā aizvadītā gada jūnijā
"Moderat" koncerts Romā aizvadītā gada jūnijā Foto: Birgit Kaulfluss

Toms Treibergs: Es vēlējos iedziļināties vārdā “supergrupa”, kas ļoti bieži tiek izmantots, runājot par "Moderat". Manuprāt, daļēji to izmanto tad, kad tas tiek lietots sabiedrisko attiecību, menedžmenta vai reklāmas nolūkos. Kas, jūsuprāt, ir “supergrupa”? Vai tas ir saistīts ar to cik daudz darba jūs ieguldāt ierakstu veidošanā, kāds ir koncertu skaits tūrēs, cik apjomīgs ir tehniskais nodrošinājums?

Sebastjans Sari: Man ne īpaši patīk šis vārds, bet tas nekas. Mēs apvienojāmies 2002. gadā: Saša Rings, zināms arī kā “Apparat”, un grupa “Modeselektor”, kurā biju es un Gernots Bronserts. Kad pirmo reizi satikāmies, mēs runājām par mūziku. Mums bija kopīga mūzikas, es gribētu teikt, svinēšanas vēsture. Runājām par reivu un elektroniskās mūzikas kultūru, arī par politiskiem jautājumiem. Piemēram, par revolucionāro situāciju, kad 1989. gadā krita Berlīnes mūris.

Ainava Harca kalnos
Ainava Harca kalnos Foto: Shutterstock

Mūsu privātās vēstures visnotaļ pārklājās. Gernots un es uzaugām ļoti tuvu Berlīnei, gājām vienā skolā. Saša uzauga 200 kilometru attālumā no Berlīnes, Harca kalnos. Šī apkaime bija – un vēl arvien ir – skaista, bet politiskajā ziņā tur toreiz nevaldīja pārāk laba gaisotne. Tur bija daudz bezdarbnieku, ļoti aktīvi darbojās labējā spārna partija. Notikumu no 1989. līdz 1991. gadam dēļ situācija nebija bīstama, bet mulsinoša gan. Vienlaikus tas bija laiks, kurā radīt jaunas lietas. Tāds ir mūsu grupas DNS – turpināt attīstīties un regulāri sanākt kopā. Tā ir arī īsa vēsture par to, kāda bija mūsu enerģija deviņdesmitajos gados un divtūkstošo gadu sākumā, veidojot šo “supergrupu” (smejas).

Pastāstiet, lūdzu, par producentu lomu. Pieļauju, ka katrs no jums zināmā mērā veic dažāda līmeņa producenta darbu. Taču dažkārt ir cilvēki, kas pārvalda veidu, kā noteiktam zīmolam pastāvēt uz, tā sakot, "labām sliedēm", lai konkrētais produkts sasniegtu ātrumu, intensitāti. Mūzikas industrijā šīs dzelzceļa līnijas ir ļoti atšķirīgas un sazarotas. Tāpēc, lai tiktu uz priekšu un iegūtu jaudu, ir nepieciešams atbalsts, palīdzīga roka. Kas palīdzēja jums?

Protams, bija daži cilvēki, it īpaši sākumā. Varbūt tā bija nevis konkrēti “palīdzība”, drīzāk – viņi mums deva motivāciju. Pirmo EP ierakstu mēs izlaidām 2003. gadā, un pēc tam arī pirmo albumu 2009. gadā mūzikas izdevniecībā Bpitch Control, kuru vadīja slavenā Berlīnes dīdžeja un producente Elēna Aliēna (Ellen Allien). Viņa mums teica: "Jūs esat tik unikāli, tas ir tik lieliski!" Mēs devāmies tūrē, un jau toreiz publika uz mūsu uzstāšanās reizēm ļoti labi reaģēja. Es atceros koncertu, kurā mēs uzstājāmies Holivudā, Losandželosā. Tur bija pāris mākslinieku, kas uzstājās pirms mums. Viņi īsti neatbilda mūsu mūzikas stilam. Tā pati elektroniskā mūzika, bet… Kad pēc mums uzstājās dīdžejs "deadmau5" un pirmajā rindā varēja redzēt vairākus fanus ar ķiverēm peļu galvu formās, tad mums visiem prātā ienāca doma, ka laikam gan būsim uzstājušies “nepareizajās kāzās” (smejas). Tas ir tāds vācu izteiciens.

Komentāri (1)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu