Šodienas redaktors:
Krista Garanča

“Sapņu scenārijs” – filma kā pareģojums par drīzu un savādu nākotni

Nikolass Keidžs filmā "Sapņu scenārijs" Foto: AP/Scanpix

Sapņi ir dīvaina padarīšana – dažreiz tie noder kā iestarpinājums viesību sarunās, īpaši, ja tajos noticis kas smieklīgs vai paradoksāls, bet citkārt tie atklājami tikai sarunā ar psihoterapeitu. Kādu postu var nodarīt sapņi, kuri it kā taču ir un paliek tikai katra paša “personīgajā lietošanā”, atklāj norvēģu režisora Kristofera Borgli ekscentriskā drāma “Sapņu scenārijs” (Dream Scenario, 2023), kuru no 29. decembra iespējams novērēt uz kinoekrāniem.

Saskaņā ar Zigmunda Freida darbā “Sapņu interpretācija” (Die Traumdeutung, 1899) minētajiem sapņu rašanās avotiem tie iedalāmi četros paveidos: sapņi, kurus stimulējušas ārējas (objektīvas) sajūtas; sapņi, kurus rosinājušas iekšējas (subjektīvas) sajūtas; iekšēju un organiski fizisku uzbudinājumu raisīti sapņi un tādi sapņi, kurus rosinājuši fiziski uzbudinājumi to pašā pirmatnējā fāzē.

Plašāk runājot, sapnis var tikt uzskatīts par miega traucējumu vai drīzāk – reakciju uz to. Senākā vēsturē ļaudis sapņošanu saistīja ar dievišķā izpausmi – vēstījumu vai pravietojumu. Taču, attīstoties zinātnei un tās atklātajām likumsakarībām par cilvēka anatomisko uzbūvi un tās funkcijām, mītiskajam sapņa traktējumam vieta atradās vairs tikai vēstures pārskatos vai šauri specializētā pētniecībā.

Vācu teologs, filozofs un Bībeles pētnieks Frīdrihs Šleiermahers (Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher, 1768-1834) uzsvēra nošķīrumu starp nomoda un sapņa stāvokli tajā, kā un ko cilvēks redz katrā no tiem. Nomodu raksturo fiziskā aktivitāte, kuru vispirms balsta konkrēta ideja par šīs aktivitātes dabu un noslēdzošo mērķi. Savukārt sapni kā salīdzinoši mierīgu stāvokli raksturo attēli: “sapnis domā attēlos”, kā norādījis pētnieks.

"Otrais sapnis. Pastaiga debesīs". Gravīra franču žurnālā Magasin Pittoresque, 1847
"Otrais sapnis. Pastaiga debesīs". Gravīra franču žurnālā Magasin Pittoresque, 1847 Foto: Shutterstock

Sapņu apbrīnojamo ietekmi uz mūsu izjūtām miega periodā un īsi pēc pamošanās aprakstījis beļģu eksperimentālās psiholoģijas adepts Žozefs Delbefs (Joseph Rémi Léopold Delbœuf, 1831-1896). Mūsu absolūtā ticība sapnī notiekošā patiesumam balstās apstāklī, ka mūsu rīcībā nav citu iespaidu, ar kuriem salīdzināt konkrēto sapņa notikumu, jo sapnī mēs esam pilnībā nodalīti no apkārtējās pasaules. Sapņi mēdz itin kā nodrošināt “neticīgo” gulētāju ar savu totālo patiesumu, piedāvājot virkni apstiprinošu testu vai pārbaužu, sākot no pavisam vienkāršām un sadzīviskām parādībām līdz pavisam plašiem fenomeniem un reālijām.

Freida un pārējo pieminēto pētnieku atklājumu mūsdienu apkopotāja un interprete, britu psihoterapeite Sāra Tomlija (Sarah Tomley) norāda uz interesantu iezīmi sapņu “varoņu” vai darbojošos tēlu hierarhijā. Viņa norāda uz prāta selektīvo un nereti jaukto “interesi” par dienā pieredzēto. Bieži gadās tā, ka cilvēki, kuri mums ikdienas gaitās ir vistuvāk vai arī kuru darbības atstājušas uz mums kādu paliekošu iespaidu, sapnī nemaz neparādās: “Tā vietā visdziļāko spiedogu uz zemapziņu atstāj, piemēram, vīrietis ar savādu kārpu uz pieres, kuru uz mirkli esam pamanījuši ielu krustojumā atceļā no darba.”

Nepalaid garām!

Uz augšu