Atbildības paraugstunda. Filma "Podnieks par Podnieku. Laika liecinieks"

Toms Treibergs
, TVNET Kultūras redaktors
CopyDraugiem X Whatsapp
Foto: Publicitātes foto/No arhīva materiāliem

“Es gribu zināt, kāda būs brīvā Latvija. Es gribu to taisīt. Bet ir arī tādas “brīvās Latvijas”, kuras es nemaz negribu. Tik ilgi mocījušies bez nekā, mēs savu brīvo Latviju varam arī par grašiem pārdot. Un tomēr: tas ceļš, ko mēs nogājām, bija tā vērts. Par to es esmu pilnīgi pārliecināts,” savā dienasgrāmatā 1992. gadā rakstīja izcilais latviešu dokumentālā kino režisors un operators Juris Podnieks (1950-1992).

1992. gadā tiek nošņāpts Jura Podnieka mūža nogrieznis – pēc vairāku dienu meklēšanas režisora mirstīgās atliekas tiek atrastas Zvirgzdu ezerā Kuldīgas novadā. Viņš tajā bija devies nirt ar akvalangu.

Var būt, ka darbības vārds “šņāpt” šajā kontekstā nav pareizā izvēle. Vienkārši notika tā, kā notika. Tomēr ievērojamais spēks, kuru Jura Podnieka tēls iemieso jau simboliskā līmenī, ir gana spēcīgs spēlētājs – arī lai kritiski uztvertu Antras Cilinskas un Annas Vidulejas kopīgi režisēto dokumentālo filmu “Podnieks par Podnieku. Laika liecinieks” (2024).

Franču filozofs Žils Delēzs (Gilles Deleuze, 1925–1995) savā grāmatā “Kino 2: Laikattēls” (Cinema 2: The Time-Image, 1985) brīdina par riskiem, kurus pilnvērtīgā dokumentālā materiāla uztverē var kavēt sentiments. Aizejot tā pavadā, skatītājs var paiet garām daudz dziļākiem filozofiskiem un metafiziskiem atklājumiem, kurus filmas veidotājs tajā iesakņojis.

Franču filozofs Žils Delēzs. 
Franču filozofs Žils Delēzs. Foto: Wikipedia

Delēzs piedāvā ķerties pie neierastiem stāstījuma izkārtojumiem, kuri varētu izaicināt skatītāja uztveri un dot viņam impulsu pārkāpt pāri emocionālajam līmenim, lai ieraudzītu šī līmeņa nepieciešamību no pavisam cita rakursa, tādējādi nepieņemot to kā pašpietiekamu elementu, kurš tūlītēji īsteno atgriezenisko saiti starp skatītāju un ekrānu.

Vēl pakavējoties pie Delēza atziņām dokumentālā kino sakarā, viņš uzsvēris līdzīgas metodes efektivitāti attiecībā uz laika plūdumu filmas rāmī.

Atsakoties no lineāra notikumu izklāsta, iespējams atsegt vēsturi kā kaut ko vairāk nekā “tikai” jau pagājušu notikumu uzskaitījumu. Izjaucot iepriekš pieņemtās likumsakarību ķēdes, iespējams sasniegt jaunu saistību, pretrunu un alternatīvu stāstījumu kopu, kura ar savu saturisko novitāti daudz lielākā mērā var bagātināt skatītāja pieredzi.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu