Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Pret mākslas aktualitātēm vienaldzīgā ņujorkieša Rolanda Kaņepa darbi būs aplūkojami LNMM

Gleznotājs Rolands Kaņeps savas mājas jumta durvīs. Fotogrāfija bez datējuma.
Gleznotājs Rolands Kaņeps savas mājas jumta durvīs. Fotogrāfija bez datējuma. Foto: Aina Balgalvis

No sestdienas, 11. maija, līdz 25. augustam Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) galvenās ēkas 2. stāva labā spārna zālēs ciklā “Paaudze” būs skatāma izstāde “Svētā nopietnībā Rolands Kaņeps”.

Rolands Kaņeps (1925, Rīga – 2011, Ņujorka) bija ne tikai izcils gleznotājs, bet arī izsmalcināts senlietu pazinējs un krājējs. Kaņepa radošā karjera ir visai neparasta. Kaut gan izglītoties sācis Latvijas Mākslas akadēmijas tradīciju garā, viņš neiegūst augstāko izglītību mākslā un savu individuālo rokrakstu izkopj, mācīdamies no vecmeistariem.

Rolands Kaņeps. Nikse. 1992. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.
Rolands Kaņeps. Nikse. 1992. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija. Foto: Normunds Brasliņš

Otrais pasaules karš radikāli maina Rolanda Kaņepa dzīvi: 1944. gada rudenī uz ielas Rīgā sagūstīts, nonāk Vācijā, pāris mēnešus tur uzkavējies, dodas uz Austriju un turpina gleznot. 1949. gadā rodas iespēja aizceļot uz ASV, un Ņujorka kļūst par Kaņepa pilsētu.

Dzīvodams šajā mākslas epicentrā, Rolands Kaņeps tomēr paliek diezgan vienaldzīgs pret 20. gadsimta otrās puses mākslas virzieniem.

Rolands Kaņeps. Pirms pielūgšanas. 1991. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.
Rolands Kaņeps. Pirms pielūgšanas. 1991. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija. Foto: Normunds Brasliņš

Kaņepa glezniecība īsti neiekļāvās arī trimdas latviešu mākslas kopainā un neatbilda tajā kultivētajiem latviskās identitātes priekšstatiem. Vieni iepazina modernismu no pirmavotiem un azartiski iesaistījās Rietumu mākslas dzīvē, otri sargāja latviskumu, turpinot reiz Latvijā iegūtās mākslas zināšanas, un piesardzīgi izturējās pret aktuālo tendenču ietekmēm.

Rolanda Kaņepa nepārtrauktā balansēšana starp antīkās mitoloģijas un kristietības simboliem, to sadzīviskā interpretācija, ķermeniskums un attēloto ainu seksualitāte skatītājus mulsināja.

Kaņepu aizrāva renesanses mākslas vēriens, darbos iemiesoto alegoriju simboliskā sarežģītība un manierisma stila elegance; vieglums, ar kādu tika parodēts mākslā idealizētais svinīgums.

Rolands Kaņeps. Nokāpšana ellē. 1988. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.
Rolands Kaņeps. Nokāpšana ellē. 1988. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija. Foto: Normunds Brasliņš

Glezniecībā Rolands Kaņeps ignorē vispārpieņemto cēluma un mūžīguma izpratni, apšauba nestā upura pamatojumu. Iespējams, ka ciešanas un bojāeja ir bijusi nejauša apstākļu sakritība vai vienkārši tumsonība. Ir tikai iznīcība, izmocīts cilvēks, ne svētais, un neviens neko no tā visa nav sapratis.

Savukārt sievietes Rolanda Kaņepa gleznās ir vai nu pakļāvīgas, sapņojošas būtnes, vai agresīvas un atriebīgas valkīras, kuras tīko vīrieti pazudināt.

Rolands Kaņeps. Avilas Terēze. 1973. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.
Rolands Kaņeps. Avilas Terēze. 1973. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija. Foto: Normunds Brasliņš

Bezjēdzīgas ciešanas, ko cilvēks cilvēkam sagādā, ir viens no Rolanda Kaņepa mākslā uzdotajiem jautājumiem. Kādēļ joprojām nepieciešams ir kāda nedzīvais ķermenis? Vai šajā Eiropas mākslas vēstures tradīcijas askētiskajā garīgumā ir dzīvības spēks?

Izstādē apskatāmi darbi no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un Pasaules latviešu mākslas centra (PLMC) Cēsīs krājuma.

Nepalaid garām!

Uz augšu