70. gadu sākumā režisors Jānis Streičs aktīvi sadarbojās ar dzejnieku Ojāru Vācieti pie scenārija filmai, kuras nosaukums būtu bijis “Bet naktīs var jau dzirdēt”. Diemžēl Rīgas Kinostudijas Mākslas padome scenāriju nepieņēma un norādīja, ka pie tā vēl jāpiestrādā. Režisora ieskatā, tā bija tīša vilcināšana. Tādi bija apstākļi pirms vēl vienas Rīgas Kinostudijas filmas, kura šogad svin savu 50 gadu jubileju, uzņemšanas.

Lai novirzītu tobrīd jau ļoti atzīto un novērtēto autoru uz “citām sliedēm”, Mākslas padome Streičam piedāvāja rakstnieka un scenārista Jurija Jakovļeva scenāriju bērnu filmai “Uzticamais draugs Sančo”. Režisors jau bija apguvis filmu, kurās centrālie varoņi ir bērni vai pusaudži, veidošanas principus: tos viņš pielietoja savā režisora debijā “Kapteiņa Enriko pulkstenis” (1967) un otrajā filmā, kas arīdzan tika veidota kopā ar režisoru Ēriku Lāci, - “Līvsalas zēni” (1969).

Jaunpiedāvātā scenārija fabula: puisēns Sančo Rodrigess ierodas Padomju Savienībā no Latīņamerikas kopā ar savu māti un tēvu – kādas ārzemju tirdzniecības firmas pārstāvi un sāk mācīties padomju skolā. Puika ir jauks un sirsnīgs, bet savas neinformētības un straujā, impulsīvā rakstura dēļ bieži nonāk negaidītās, te – komiskās, te – pagalam dramatiskās situācijās.

Epizode no filmēšanas laukuma Viļņā.
Epizode no filmēšanas laukuma Viļņā. Foto: Arhīva foto

Kinokritiķe Marga Vārpiņa laikrakstā “Cīņa” 1975. gada janvārī rakstīja: “Jānis Streičs — bērnu filmu režisors (par kādu viņu noteikti uzskatīja pēc pirmajiem darbiem) vēlāk nebaidījās ķerties pie visai nopietnas problemātikas filmām, kas bija domātas pieaugušiem skatītājiem, lai pēc tam atgrieztos pie mazajiem aktieriem un uzrunātu mazos skatītājus jaunā domāšanas un kinematogrāfiska risinājuma kvalitātē.”