Rīgas Starptautiskais kino festivāls (RIGA IFF) šobrīd rit pilnā sparā, un šogad tajā skatāma arī filma par zombijiem. “Skat, kā degradējušies,” varētu padomāt, “ko, drīz šaušanas sāks rādīt? Melodrāmas?” Maldi, draugi, tīri maldi. Lūk, piemēram, man, noskatoties norvēģu režisores Tēas Vistendāles zombiju filmu “Sadzīvot ar mirušajiem” (Handling the Undead, 2024), prātā vispirms ienāca divas domas. 

Pirmā: “Nebija ne jausmas, ka zombijs var arī nebūt tik ļoti ļauns un asinskārs, kā tas pazīstams mūsu kolektīvajā apziņā.” Otrā: “Līdz nāvei garlaicīgs kino, bet man ļoti patika.”

Esmu vienkāršs kino skatītājs, ierindas pilsonis, kurš ar vislielāko baudu un vardarbības kāri ir vairākkārt noskatījies zombiju kino klasiku – oriģinālo “Ļaunie miroņi” (The Evil Dead) triloģiju; rokas berzējot, vērojis zarnu spageti un smadzeņu puvekļu smūtijus seriālā “Staigājošie miroņi” (Walking Dead), līdz tā varoņi uzbūvēja tādus cietokšņus, ka neviens zombijs tiem vairs netika klāt, tāpēc seriāls pārvērtās par dārzeņu audzēšanas rokasgrāmatu un garlaicīgu attiecību kino.

Kadrs no filmas "Sadzīvot ar mirušajiem".
Kadrs no filmas "Sadzīvot ar mirušajiem". Foto: Publicitātes foto/Ihne Pedersen

Esmu līdz žagām smējies par stulbajiem zombijiem britu šausmu komēdijā “Šons un miroņi” (Shaun of the Dead) un pamatīgi satraucies seriālā “Pēdējais no mums” (The Last of Us), jo neesmu radis, ka zombiji tik ātri jož.

Protams, protams, arī sirds man ir un smalkas jūtas. Reizēm pat gribētos sev piedēvēt tādu kā gaumi. Jo, nu, klau, kad visi skatījās vampīru melodrāmu “Krēsla” (Twilight), es ar britu akcentu skaļi paudu savu sašutumu un neapmierinātību, jo sazin no kurienes biju izracis uz zviedru rakstnieka Jona Ajvides Lindkvista romāna ar tādu pašu nosaukumu balstīto Tomasa Alfredsona vampīrfilmu “Ielaid īsto!” (Let the Right One In).