Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

"Vējš vītolos" – grāmata, kas aizkustināja Teodoru Rūzveltu un traģiskais stāsts tās fonā (2)

Skotu rakstnieks Kenets Greiems (1859-1932). Foto: returnofanative.com

1908. gada 8. oktobrī izdevniecībā “Methuen and Co.” klajā nāk skotu rakstnieka Keneta Greiema grāmata “Vējš vītolos” – stāstu apkopojums, kurus autors pirms gulētiešanas lasījis dēlam Alasteiram. Greiems, kuru grāmatmīļi šīgada martā pieminēja viņa 165 gadu jubilejā, laika gaitā ar šo grāmatu iemantoja pasaules slavu, savukārt Kurmja, Ūdensžurka un Āpša piedzīvojumi pārtapuši daudzos desmitos variāciju animācijas filmās, TV uzvedumos un teātra izrādēs.

Grāmatas vadlīnija ir stāsts par draugu trijotni – Kurmi, Ūdensžurku un Āpsi, viņu idillisko ikdienu upes piekrastē, kuru nomaina arī kāds visai grūts uzdevums: centieni palīdzēt ekscentriskajam Krupja kungam viņa apsēstībā ar automašīnām un dažādām nepatikšanām, kas ar to saistītas. Piedzīvojumus papildina arī vairāki īsi stāsti par trijotni, kas ir novirzīti no galvenā stāstījuma un kuros piepulcējas vēl citi kustonīši.

Grafiķa Ernesta Hovarda Šeparda zīmētā ilustrācija grāmatas "Vējš vītolos" 1931. gada izdevumam. Šepards ilustrēja arī Alana Aleksandra Milna grāmatu "Vinnijs Pūks un viņa draugi".
Grafiķa Ernesta Hovarda Šeparda zīmētā ilustrācija grāmatas "Vējš vītolos" 1931. gada izdevumam. Šepards ilustrēja arī Alana Aleksandra Milna grāmatu "Vinnijs Pūks un viņa draugi". Foto: Cambridge News

Kenets Greiems (Kenneth Grahame, 1859-1932) savu dzīvi balansēja starp diviem svaru kausiem – vairāk kā 30 gadus viņš nostrādāja Anglijas Bankā (Bank of England), ar savu uzcītību un piezemēto dabu uzkalpojoties līdz augstām administratīvām pozīcijām. Proti, 39 gadu vecumā viņš kļūst par bankas sekretāru, kas tobrīd ir viens no trim augstākajiem posteņiem Anglijas bankā.

Keneta Greiema portrets kāda laikabiedra gleznotāja acīm.
Keneta Greiema portrets kāda laikabiedra gleznotāja acīm. Foto: booknormblog.wordpress.com

Otrs svaru kauss līgojas literatūras šūpās: pateicoties psihologa un viena no Jaunās Angļu vārdnīcas (New English Dictionary) izveidotāja Frederika Džeimsa Farnivala (Frederick James Furnivall) ieteikumam, viņš iestājas Jaunajā Šekspīra biedrībā (New Shakespaere Society), kuru 1873. gadā (cik šobrīd zīmīgs gadskaitlis, vai ne!) nodibināja pats Farnivals.

Domubiedru lokā gūstot iespaidus par jaunajiem un nepieciešamajiem literatūras centieniem, Greiems bagātina savu izpratni par to, kāds var būt rakstnieka ceļš un tā mērķis. Būtisku ieguldījumu autora karjerā veic dzejnieks Viljams Ernests Henlijs (William Ernest Henley), kurš ieacina Greiemu regulāri publicēties laikrakstā “National Observer” – izdevumā, kurš tolaik sevi pozicionēja kā konservatīvu politiskā nostājā, bet liberālu literārajā gaumē.

Dzejnieks Viljams Ernests Henlijs (1849-1903).
Dzejnieks Viljams Ernests Henlijs (1849-1903). Foto: A Poem for Every Day/Emilyspoetryblog.com

Henlijs daudzkārt mēģinājis pārliecināt Greiemu, lai viņš atstāj savu posteni bankā un nododas rakstniecībai pilnībā. Šie centieni gan īsti nevainagojās ar panākumiem. Diemžēl, tālākajā dzīves ceļā Greiemam darbu bankā nāksies atstāt pašam, jo arvien izteiktākie veselības sarežģījumi izrādīsies nesavienojami ar augsto atbildību, kas saistāma ar viņa ieņemamo amatu.

Tomēr kāda cita Henlija iniciatīva no rakstnieka puses gan tiek uzklausīta: Greiems iesniedz savu eseju komplektu izdevniecībai “The Bodley Head”, un 1894. dienasgaismu ierauga viņa pirmā grāmata “Pagan Papers” (Neiesvaidīto piezīmes). Izdevumu papildina izcilā simbolista Obrija Bērdslija (Aubrey Beardsley) ilustrācijas un tas izpelnās atzinību gan kases ieņēmumu, gan kritikas uzslavu ziņā.

Keneta Greiema eseju krājuma "Pagan Papers" pirmizdevuma vāks.
Keneta Greiema eseju krājuma "Pagan Papers" pirmizdevuma vāks. Foto: Wikimedia Commons

Prominentais dzejnieks, dramaturgs, novelists un kritiķis Algernons Svinbērns (Algernon Swinburne) krājumam veltījis šādus vārdus: “Tas ir gandrīz pārāk slavējams, lai to slavētu vēl vairāk.”

Pārliecinošā debija Greiemu gan atvirza no dalības “National Observer” literārās sadaļas veidošanā un, tā kā izdevniecība “The Bodley Head” tobrīd izdod ceturkšņa literatūras almanahu “The Yellow Book”, rakstnieks iesaistās tā redkolēģijas darbā.

“Neiesvaidīto piezīmes” dod kamertoni īpašajai noskaņai, kas vēlāk parādīsies arī “Vējā vītolos” – autors savās esejās dalās pārdomās par dabas majestātiskuma un miera vērtību, kuru cenšas nomākt urbānā vide un modernā laikmeta intereses, kuru nesātīgos pieprasījumus var remdināt tikai smags un vēl smagāks darbs. Industrializācijas uzvaras gājiena trokšņa iztraucēts, Greiems rod patvērumu refleksijā par dziļiem un tīriem prieka avotiem, kurus ikvienam spēj dod daba un rimta, cieņpilna un izsvērta cilvēka ikdienas mijedarbe ar to.

Vēl viena tēma, kuru autors aplūko savā debijas darbā, ir bērnības nevainīguma un prieka spēcīgā sasaiste ar nepieciešamību un prasmi pārskatīt savus iekšējos resursus un to darbību. Šeit liela loma arī sapņiem un iztēlei, kuri var kalpot par līdzsvarotas personības pamatu, lai arī cik sākotnēji šāds salikums neliktos paradoksāls.

Nepalaid garām!

Uz augšu