Kurā brīdī šis projekts noskrēja no sliedēm un kad sagaidīsim dienu, kad no Rīgas līdz Berlīnei varēs aizbraukt ar vilcienu? Atbildes uz šiem jautājumiem meklē dokumentālists Kārlis Lesiņš un pētnieciskā žurnāliste Inese Braže filmā “Nord Express” (rež. Kārlis Lesiņš, 2024), kas pieejama LMT Viedtelevīzijā.
Režisors Lesiņš un žurnāliste Braže kā divi detektīvi kāpj sarkanā “Opel Kadett” un dodas noskaidrot, kā izveidojās šī brīža situācija ar “Rail Baltica”. Dokumentālajā filmā iztaujāti cilvēki, kas atradušies pie projekta pirmsākumiem, projekta ieviesēji, ierēdņi Latvijā, birokrāti Briselē, kā arī aizsardzības jomas pārstāvji, jo ar vērienīgo projektu saistīti plāni celt Baltijas valstu aizsardzības un noturības spējas. Nav aizmirsts arī par projekta ietekmi uz parasto cilvēku, piemēram, laulātu pāri, kas gadiem ilgi dzīvo neziņā par viņu īpašuma atsavināšanu projekta vajadzībām.
Foto: ieskats “Nord Express”
Darbs pie dokumentālās filmas par “Rail Baltica” sākās 2017. gadā, kad projekta problemātika nebija tik samilzusi. Pasaule vēl nenojauta par Covid-19 pandēmiju, arī Krievijas pilna mēroga iebrukums Ukrainā bija nākotnē. Jāpiebilst, ka filma “Nord Express” savu nosaukumu ieguvusi par godu ekspresvilcienam, kas līdz aizvadītā gadsimta četrdesmitajiem gadiem Baltiju savienoja ar Eiropu. Jā, tolaik nudien bija iespējams iesēsties vilcienā Rīgā un nokļūt Berlīnē. Tiesa, ceļš prasīja 52 stundas un vajadzēja izmest līkumu caur Daugavpili, kur sākās sliežu atzars uz Rīgu.