Šodienas redaktors:
Līga Āboma
Iesūti ziņu!

Iespēja, kas jāizmanto. Deivida Linča filmu triāde kinoteātrī "Kino Bize"

Kinorežisors Deivids Linčs 2019. gadā Reja Dolbija centrā Holivudā, 11. Gubernatoru balvas (Governors Awards) pasniegšanas ceremonijā, saņemot ASV Kinoakadēmijas balvu "Oskars" par Mūža ieguldījumu ASV kino mākslā.
Kinorežisors Deivids Linčs 2019. gadā Reja Dolbija centrā Holivudā, 11. Gubernatoru balvas (Governors Awards) pasniegšanas ceremonijā, saņemot ASV Kinoakadēmijas balvu "Oskars" par Mūža ieguldījumu ASV kino mākslā. Foto: Kevin Winter/Getty Images/AFP

Vienu nedēļas nogali, no 13. līdz 15. jūnijam Rīgā, kinoteātrī "Kino Bize" norisināsies šogad mūžībā aizgājušā amerikāņu kinorežisora un gleznotāja Deivida Linča triju filmu seansi.

Skatītājiem būs iespēja iegrimt trijās dažādās pasaulēs, kuras uzbūris viens no neparastākajiem kinematogrāfa burvjiem, režisors Deivids Linčs (David Lynch, 1946-2025). Kinoteātra kuratoru izvēlētās filmas: piektdien, 13. jūnijā "Dzēšgumijgalva" (Eraserhead, 1977), sestdien, 14. jūnijā "Tvinpīka: caur uguni" (Twin Peaks: Fire Walk with Me, 1992) un svētdien, 15. jūnijā "Ceļš uz nekurieni" (Lost Highway, 1997).

Linča filmas sajauca laika plūdumu un tajās iekļauto cilvēku identitātes, uzliekot kolektīvi pazīstamajai realitātei jaunu rāmi: novēršoties no "normālās" pasaules un fokusējoties uz savādo, nemitīgi mainīgo un jebkādām iepriekšējām pieredzēm un izpratnēm neatbilstīgo. Oriģinalitāte un meistarība filmas stāsta uzburšanā un silts cilvēcīgums pret tiem, kas to palīdz realizēt, – Deivida Linča aiziešana mūžībā pasvītro kāda ļoti īpaša kino vēstures perioda noslēgumu.

Filmu, televīzijas un mediju pētnieks, Centrālās Mičiganas Universitātes pasniedzējs Džefrijs Endrjū Veinstoks (Jeffrey Andrew Weinstock), rakstot par režisora mākslinieciskajām metodēm, norāda: "Linča pašrefleksija un spēles ar identitātes un laicīguma (mirstīguma) jautājumiem tiek sabiezinātas un sapakotas tik kompakti, lai tās varētu nemanāmi ieslidināt savu filmu naratīvos, kuros tumšas priekšnojautas mijas ar komisku absurdu, normalitāti teju vienmēr padarot par fasādi, aiz kuras mīt sarežģīta, haosa pārvaldīta realitāte, kura pilnībā atsakās no racionalitātes un iekļaušanas lineāra stāsta attīstībā."

"Pārsteigums ir ļoti svarīgs. Ja tu rādi kādam savu filmu un šis cilvēks jau ir kaut kam sagatavojies, un tu spēj viņu pārsteigt – tā ir lieliska sajūta!" reiz atzinis Deivids Linčs.
"Pārsteigums ir ļoti svarīgs. Ja tu rādi kādam savu filmu un šis cilvēks jau ir kaut kam sagatavojies, un tu spēj viņu pārsteigt – tā ir lieliska sajūta!" reiz atzinis Deivids Linčs. Foto: Shutterstock

Pētnieks uzsver, ka viena no izteiksmīgākajām Linča radošā rokraksta pazīmēm ir izvairīšanās skatītājam dot jelkādus skaidrojumus par to, ko viņš redz uz ekrāna. Tā vietā viņš kā visbūtiskāko elementu savu filmu tapšanā ir uztvēris enerģiju – kura cirkulē apkārt konkrētā darba varoņiem, pārmaina tos un nerimtīgi mainās arī pati. Tādējādi topot neiznīcināma.

Režisors četras reizes bijis nominēts ASV Kinoakadēmijas balvai "Oskars". 1990. gadā saņēmis Kannu kinofestivāla Zelta palmas zaru par filmu "Mežonīgie sirdīs" (Wild at Heart), savukārt 2001. gadā Kannās saņēmis balvu kā Labākais režisors par filmu "Malholandas ceļš".
Režisors četras reizes bijis nominēts ASV Kinoakadēmijas balvai "Oskars". 1990. gadā saņēmis Kannu kinofestivāla Zelta palmas zaru par filmu "Mežonīgie sirdīs" (Wild at Heart), savukārt 2001. gadā Kannās saņēmis balvu kā Labākais režisors par filmu "Malholandas ceļš". Foto: Jean-Paul Pellisier/Reuters/Scanpix

Deivida Linča filmu tvērums ir bijis estētiski augstvērtīgs, tajā pašā laikā liekot skatītājam nodrebēt no nepatīkamā un neglītā. Tomēr – vai nu tā būtu sieviete ar burunduka vaigiem režisora pirmajā pilnmetrāžas darbā

Komentāri

Nepalaid garām!

Uz augšu