Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Kinoteātros skatāma šīgada "Oskaru" nomināciju rekordiste – filma "Emilija Peresa" (2)

Karla Sofija Gaskona filmā "Emilija Peresa".
Karla Sofija Gaskona filmā "Emilija Peresa". Foto: Publicitātes foto

Žaka Odiāra filma “Emilija Peresa” šogad pārspējusi Amerikas Kinoakadēmijas rekordu – tā ir visvairāk nominētā filma, kuras valoda nav angļu, un apsteidz iepriekšējās rekordistes – Ana Lī filmu "Tīģeris un drakons" (2000) un Alfonso Kuarona melnbalto "Romu" (2019). Nu filma "Emilija Peresa" skatāma Latvijas kinoteātros.

1929. gadā dibinātās Amerikas Kinoakadēmijas vēsturē ir ierakstīti daudzi rekordi, un tagad to sarakstā iekļauts arī Žaka Odiāra virtuozais mūzikls "Emilija Peresa" (Emilia Perez, 2024) kas izvirzīts "Oskara" balvai 13 (!) nominācijās.

Francijas pieteiktā filma par trīs kategorijām apsteigusi divas amerikāņu filmas ("Ļaunā" un "Brutālists") un ir viena no 33 filmām no Francijas, kas Amerikas Kinoakadēmijas pastāvēšanas laikā izvirzīta "Oskaram".

Kategorijā "Labākā starptautiskā filma" (līdz 2020. gadam to sauca "Labākā ārzemju filma") Francija jau triumfējusi 14 reizes, pārspējot jebkuru citu valsti. Izņemot, protams,  ASV. Amerikas Kinoakadēmijas pastāvēšanas laikā tikai trīs filmas izvirzītas 14 nominācijām: 1950. gada drāma "Viss par Ievu" (saņēma sešus "Oskarus"), Džeimsa Kamerona "Titāniks" (1997, saņēma 11) un Demjana Šazelles mūzikls "La La Land: Kalifornijas sapņi" (2016, saņēma sešus).

Karla Sofija Gaskona un Žaks Odiārs ar Kannu kinofestivālā saņemtajām balvām. 2024. gada 25. maijs.
Karla Sofija Gaskona un Žaks Odiārs ar Kannu kinofestivālā saņemtajām balvām. 2024. gada 25. maijs. Foto: Yara Nardi/Reuters/Scanpix

Filmas "Emilija Peresa" pasaules pirmizrāde notika Kannu kinofestivāla galvenā konkursa programmā – tā bija nominēta "Zelta palmas zaram" un izpelnījās stāvovācijas. Žūrija lēma, ka filma pelnījusi trīs balvas: Žaks Odiārs saņēma Žūrijas balvu, aktrišu ansamblis (Karla Sofija Gaskona, Zoja Saldaņja, Selēna Gomesa un Adriana Pasa) – balvu kategorijā "Labākā aktrise", trešā balva – par skaņu celiņu.

Selēna Gomesa filmā "Emilija Peresa".
Selēna Gomesa filmā "Emilija Peresa". Foto: Publicitātes foto

7. decembrī notikušajā Eiropas Kinoakadēmijas balvu pasniegšanas ceremonijā, kas notika Lucernā, "Emilija Peresa" triumfēja visās piecās kategorijās: "Labākā Eiropas filma", "Labākais Eiropas režisors" un "Labākais scenārists" (Žaks Odiārs), "Labākā Eiropas aktrise" (Karla Sofija Gaskona) un "Labākā montāža" (Žiljeta Velflinga).

"Emilija Peresa" bija nominēta 10 "Zelta globusiem", ko pasniedz Holivudas Ārzemju preses asociācijas pārstāvji, un saņēma četrus: "Labākā filma - mūzikls vai komēdija", "Labākā starptautiskā filma", "Labākā otrā plāna aktrise" (Zoja Saldaņja) un "Labākā oriģināldziesma".

Zoja Saldaņja filmā "Emilija Peresa".
Zoja Saldaņja filmā "Emilija Peresa". Foto: Publicitātes foto

Pagājušajā nedēļā izziņotajā Amerikas Kinoakadēmijas nominantu sarakstā tā izvirzīta 13 kategorijās: "Labākā filma", "Labākā starptautiskā filma" (viena no piecām filmām, kas šajā nominācijā iekļauta līdz ar Ginta Zilbaloža "Straumi"), "Labākais režisors", "Labākā aktrise" (Karla Sofija Gaskona ir pirmā transpersona, kas šajā kategorijā nominēta Amerikas Kinoakadēmijas balvai), "Otrā plāna aktrise" (Zoja Saldaņja), "Labākais adaptētais scenārijs", "Labākais operators", "Labākā montāža", "Labākā skaņa", "Labākais grims un frizūras", "Labākā oriģinālmūzika" un divas oriģināldziesmas ("El Mal" un "Mi Camino").

Filmas stāsts: advokāte Rita Mora Kastro jau gadiem strādā Meksikā, taču viņas juridiskās zināšanas un vēlmi spriest taisnu tiesu bieži apspiež korupcija un citi iemesli. Un tad Rita atbild uz noslēpumainu telefona zvanu, nemaz nenojaušot, kā tas mainīs viņas dzīvi.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Piekritusi satikties visnotaļ draudīgos apstākļos, Rita aci pret aci sastop narkokarteļa bosu Manitasu del Monti (Karla Sofija Gaskona), kurš par visu vairāk vēlas mainīt dzimumu, jau sācis hormonu terapiju un meklē palīgu, kurš nokārtotu juridiskos jautājumus.

Iespēja izrauties no profesionālās garlaicības un bailes atteikties, apdraudot savu dzīvību, liek Ritai piekrist neparastajam piedāvājumam, un top viens no ekstravagantākajiem kinostāstiem, kādu piedzīvojis lielais ekrāns.

Filmā apzināti sapludināti daudzi žanri, un Žaks Odiārs ar azartu jauc to robežas. Varoņi maina identitāti, politisko pārliecību un uzskatus, dzied par dzīvi, gan laimīgi smaidot, gan dziļās sērās, un ļaujas arvien jauniem pārsteigumiem - noilgojies pēc saviem bērniem, Manitass nu jau kā tante Emilija Peresa atgriežas viņu un savas sievas (Selēna Gomesa) dzīvē.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Filmas scenārijs veidots pēc Žaka Odiāra operas libreta motīviem, ko iedvesmojis Borisa Razona 2018. gadā izdotais romāns. Mūziku komponējis Klemēns Dikols. Kopā ar franču dziedātāju Kamillu viņš arī radījis oriģināldziesmas, kuras ir Damjēna Žalē sarežģītās horeogrāfijas pamatā. Par tērpiem rūpējies Īva Senlorāna vārdā nosauktais modes nams, kura paspārnē esošā kompānija "Saint Laurent Productions" kopš 2023. gada iesaistās filmu veidošanā un ir piedalījusies arī Paolo Sorrentīno filmas "Partenope" tapšanā.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

"Emilijas Peresas" pirmizrāde Latvijā notika mūsdienu kinofestivāla "Lācis, lauva un zars" programmā. Ar šo zīmolu jau vairākus gadus Latvijā izrāda filmas, kas demonstrētas pasaules nozīmīgākajos kinofestivālos Berlīnē, Kannās un Venēcijā. "Emiliju Peresu" demonstrēs no 31. janvāra, Fransuā Ozona jaunāko filmu “Kad pienāk rudens” – no 7. februāra, Paolo Sorrentīno "Partenopi" – no 21. februāra.

Nepalaid garām!

Uz augšu