Jau publiskotajiem mūziķiem, kuri 20. un 21. oktobrī koncertēs Durbē festivāla «Zemlika» ietvaros, pievienojas arī duets «Endless Roar», itāļu okultās elektroniskās mūzikas pārstāvis «Mai Mai Mai», amerikāņu pianiste, rotaļu klavieru virtuoze un komponiste Filisa Čena, lietuviešu perkusionists Vlads Dieninis un ambientās elektroniskās mūzikas mākslinieks «Valiska» no Kalgari Kanādā.
Zināmi vēl vairāki festivāla «Zemlika» mūziķi
Eksperimentālās mūzikas duetā «Endless Roar» apvienojušies saksofonists Arvīds Kazlausks (Arvydas Kazlauskas) un komponists/vizuālais mākslinieks Džekins Pusons (Jachin Pousson). Savā daiļradē tie pēta improvizāciju strukturētu vadlīniju ietvaros, kā arī atsaucas uz laikmetīgo mūziku un trokšņu roku. Divu gadu pastāvēšanas laikā duets ir vairākkārt koncertējis, kā arī ierakstījis savu pirmo digitālo albumu.
Projektā «Marks Rotko. Skaņu ainavas» mūziķi ir radoši ieintriģēti piedāvāt klausītājam oriģinālu un novatorisku skatījumu uz ASV mākslinieka, abstraktā ekspresionisma virziena pamatlicēja Marka Rotko (1903 – 1970) daiļradi. Šīs performances pamatā ir lielas audiovizuālas tēmas ar rūpīgi izmeklētu faktūru un krāsu, kas procesa gaitā akumulējas un mainās. Projekts ir nozīmīgs ar to, ka tas uzrunā publiku šodien tik aktuālā laikmetīgās mākslas izpausmju valodā un pludina robežas starp dažādiem medijiem un žanriem, radot jaunu skatījumu.
Koncerts festivāla «Zemlika» ietvaros Durbes luterāņu baznīcā būs viena no trim performancēm šā gada oktobrī.
Tonijam Kutronem (Toni Cutrone) jeb «Mai Mai Mai» vecāku darba dēļ bērnībā bieži nācās mainīt dzīvesvietas. Ģimene ceļoja gan pa Eiropu, gan Tuvajiem Austrumiem, līdz beigās mājvietu atrada Itālijas dienvidos. Vietu kultūru atšķirības, dažādās noskaņas un arī skaniskās īpatnības, kuras Tonijs pieredzēja, ceļodams pret paša gribu, ir atstājušas neizdzēšamu iespaidu uz mūziķa personību. Kopā ar vairāk nekā desmit gadus ilgu pieredzi Itālijas pagrīdes trokšņu mūzikā tās spoguļojas «Mai Mai Mai» radošajā darbībā.
Mūziķa līdz šim izdotajiem ierakstiem nosaukumos doti grieķu alfabēta burti – «Theta» (2013), kuram sekoja «Δέλτα» (delta) (2014). Pagājušogad dienas gaismu ieraudzīja t. s. Vidusjūras triloģijas noslēdzošais albums «Φ» (phi), kuru vinilā izdevusi pazīstamā itāļu izdevniecība «Boring Machines», bet ierobežotas kasetes formātā to tiražējusi «Not Not Fun Records». Šajā albumā, kuru ieteicams klausīties skaļi jo skaļi, saklausāmas atsauces gan uz Dienviditālijas un grieķu tautas mūziku, 60. un 70. gadu itāļu filmu skaņu celiņiem, gan uz t. s. bibliotēku mūziku un ritmisku elektronisko mūziku.
Gadu gaitā «itāļu okultā psihedēliķa» (termins, kas ieviesies daļas mūzikas cienītāju leksikā) uzstāšanās koncertos ir kļuvušas par īstu «iznīcinātāju», ne velti mūziķim tiekot aicinātam kopīgās turnejās ar «Gnod», «Silver Apples» un citiem kolēģiem pārstāvētajās izdevniecībās un uzstājoties festivālos, piemēram, «Liverpool Psych Fest» un citos.
«Kutrone ir pelnījis apbrīnu kaut vai par to vien, ka viņš ir spējīgs tik daudz kā iespiest tik īsā laikā, atbrīvojot klausītāju no jebkādas vēlmes vispār sākt prātot par ierakstā saklausāmajām atsaucēm vai tā piederību kādam noteiktam žanram,» par albumu«Φ» rakstījis medijs «The Quietus».
Ņujorkā dzīvojošā māksliniece Filisa Čena (Phyllis Chen) ir pianiste, rotaļu klavieru spēles meistare, komponiste, pasniedzēja un kuratore, kuras muzikālās intereses gan kā solistei, gan plašāku kolektīvu dalībniecei ir vedušas viņu pa visdažādākajām radošajām takām. Īpašu uzmanību, koncertējot un iesaistoties dažādos izglītojošos projektos, viņa allaž veltījusi jaunās mūzikas izpildījumam un tās popularizēšanai arvien plašākā publikā.
Kā daudzi, arī Filisa klavierspēli sāka apgūt agrā bērnībā. Tiesa, pirmā iepazīšanās ar rotaļu klavierēm (‘toy piano’ – no angļu val.) notika jau pieaugušā vecumā. Tēlaini to noteikti var saukt par «iemīlēšanos no pirmā acu skata», jo kopš tā laika F. Čena ir kļuvusi par zināmāko šā joprojām eksotiskā instrumenta pētnieci, komponisti un popularizētāju pasaulē. Kā stāsta viņa pati, viņu jau no pirmā brīža aizrāvusi doma par to, ka šim instrumentam īsti nav savas vēstures vai iepriekš pastāvošu priekšstatu par tā spēles tehnikām. Viņu šā instrumenta raupjais un katrreiz citādais skanējums ir pamudinājis radīt mūziku rotaļu klavierēm solo izpildījumam, kamersastāviem un dažādiem multimediju darbiem. Jau desmit gadus viņa ir pašas iedibinātā «UnCaged Toy Piano Festival» galvenā kuratore, kas reizi gadā uz trim dienām vienkopus pulcē rotaļu klavieru mūziķus, komponistus, ražotājus un meistarus.
«Žilbinoša mūziķe, kas spēj no tik pieticīgajām rotaļu klavierēm izvilināt jaunas un iepriekš nedzirdētas skaņas,» pēc kāda no koncertiem rakstījis laikraksts «New York Times». Kopā ar instrumentu «International Contemporary Ensemble» jeb «ICE» viena no dibinātājām pirmo reizi ceļos uz Latviju, lai festivāla «Zemlika» ietvaros sniegtu koncertu… Un «žilbinātu» Durbē!
Filisas Čenas viesošanās Latvijā iespējama ar ASV vēstniecības Latvijā atbalstu.
Vlads Dieninis (Vladas Dieninis) ir elektroakustiskās mūzikas perkusionists un komponists no Lietuvas, kurš koncertēt kā solo mākslinieks sācis pavisam nesen. Viņš ne tikai rada autormūziku un aizraujas ar skaņas dizainu, bet ir muzikālais vadītājs arī vairākos laikmetīgās dejas, teātra un īpaši vietām veidotos jeb ‘site specific’ projektos. Vlads spēlē bungas arī Viļņas krautroka grupā «Cutthroats». Īsi un kodolīgi par sevi Vlads Dieninis.
Polijā dzimušais, bet šobrīd Kalgari dzīvojošais Kšištofs Sujata (Krzysztof Sujata) jeb «Valiska» glezno graudainas skaņu ainavas, kas kādam klausītājam atgādinās par Timu Heker (Tim Hecker), kādam – par Rafaelu Antoni Irizāri (Rafael Anton Irisarri), vēl kādam – par Lizu Harisu (Liz Harris) jeb «Grouper». Lai arī viņa mājvieta Kanādas vidienē nav pirmā, kuru piesauc sarunās par «mūziku no Kanādas», pēdējo gadu laikā Kalgari nesteidzīgi, bet stabili veidojas vietējo mūziķu un mākslinieku kopiena, un «Valiska» ir neatņemama tās sastāvdaļa.
13. oktobrī klajā nāks mūziķa dziļi personiskais albums «On Pause», kura astoņus skaņdarbus iedvesmojuši vairāki dramatiski pavērsieni Kšištofa personīgajā dzīvē. Piedzīvotie emocionālie un fiziskie zaudējumi ir dzirdami melanholiskajā un vietumis sāpīgi stingajā mūzikā, kura gan ne brīdi nedisonē. Tajā drīzāk ik pa brīdim iespraucas pa optimisma, cerības un gaistošas eiforijas staram. Iedvesmojies no Filipa Glāsa (Philip Glass) un Stīva Reiša (Steve Reich) pieejas – instrumentālās mūzikas kompozīcijā neaizrauties ar efektu un skaņas apstrādes instrumentiem – arī «Valiska» jaunajā albumā ir atturējies no materiāla pēcapstrādes, iztiekot vien ar skopu reverberāciju un skaņas aizkavēšanu.
«Skaņdarbs «Softness» no gaidāmā albuma ir par manu tēvu. Ārēji viņš bija ļoti sarežģīts un nepieejams cilvēks, taču iekšēji – ārkārtīgi sirsnīgs un iejūtīgs. Lai kā viņš censtos to slēpt, agri vai vēlu tas izlīda ārā,» par ieraksta priekšvēstnesi stāsta Kšištofs Sujata.
Diemžēl personīgu iemeslu dēļ mūziķim Šonam Nikolasam Sevidžam (Sean Nicholas Savage) jāatceļ savs koncerts festivālā. Labā ziņa – agrāk vai vēlāk viņa koncerts Latvijā tiek plānots joprojām, bet festivāla «Zemlika» koncertprogramma tāpēc nekļūs īsāka vai mazāk interesanta. Joprojām gaidāmi 17 dažādu mūziķu koncerti.
Biļetes uz septīto mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivālu «Zemlika» 20. un 21. oktobrī Durbē nopērkamas elektronisko biļešu tirdzniecības vietnē internetā – Bezrindas.lv. To cena šobrīd – 26.00 EUR. Festivālam tuvojoties, biļetes kļūs dārgākas. Pārdošanā ierobežots skaits biļešu.