Atšķirot jebkuru rokmūzikas enciklopēdiju, īpaša vieta tajā atvēlēta vācu elektroniskās mūzikas pionieriem «Kraftwerk». Lai arī Latvijā šie robotcilvēki ir viesojušies jau divas reizes (Skonto hallē (2004) un Positivus festivālā 2014. gadā), katra jauna tikšanās ar šiem nu jau sirmajiem kungiem ir kā pieskāriens vēsturei.
Kraftwerk 3D Rīgā - kas vairāk nekā tikai koncerts
Svētdienas vakarā «Arēnā Rīga» ansamblis (ja tā to var dēvēt) viesojās ar īpašu 3D šovu. Apmeklētājiem pirms koncerta tika izdalītas speciālas brilles, un uz skatuves varējām baudīt augstas izšķirtspējas 3D projektoru radītu saturu.
«Kraftwerk» monotonā, atturīgā, pat rezervētā elektroniskā mūzika vislabāk baudāma slēgtās telpās, to apliecināja arī pirms vairākiem gadiem notikušie retrospektīvie koncerti tādās mākslas telpās kā Ņujorkas Modernās mākslas muzejs, Ziemeļreinas-Vestfālenes mākslas centrs Diseldorfā un Londonas Teita modernās mākslas galerija. Tie apkopoti pagājušogad izdotajā otrajā oficiālajā koncertalbumā «3-D The Catalogue».
«Kraftwerk» ir kā audiovizuāls muzeja eksponāts, kuru eksponē vēl pie labas veselības esoši grupas dibinātāji, precīzāk jau tikai viens - Ralfs Huters (Ralf Hütter, 71).
Viens no līdzdibinātājiem Florians Šneiders (Florian Schneider), kuru Rīgā vaigā skatījām 2004. gada koncertā, grupu pameta četrus gadus vēlāk. Kā atminas koncerta rīkotājs Ervīns Zants, jau tolaik Ralfs un Florians nelabprāt viens ar otru sarunājās, komunicējot ar īsziņu palīdzību. Starp citu, raksta resursos lasāma 2004. gada TVNET intervija ar Huteru.
Šis Rīgas 3D šovs satura ziņā uzskatāms par tādu kā «best of» formāta koncertu. Izskanēja teju visi svarīgākie kolektīva ieraksti - no «The Model» līdz «The Robots». Lielākā daļa melodiju partiju tiešām tika spēlētas dzīvajā, un arī balss, lai arī mazliet nedroši, toties skanēja dzīvi.
«Pagriez skaļāk,» koncerta vidū iekliedzās kāds blakusstāvētājs. Tik tiešām skaņa nebija pārāk jaudīga, taču no otras puses -
«Kraftwerk» jau nav nekāds reivs, viņu elektroniskā mūzika vairāk iederīga laikmetīgās modernās mūzikas rāmī.
Pēc oficiālās daļas nekādi jauni pārsteigumi nesekoja - gluži kā 2004. gadā Skonto hallē, vīru vietā uz skatuves tika novietoti četri roboti.
«Я твой слуга, я твой работник,» skandēja četri sarkanos kreklos tērpti manekeni.
Šis tiešām nebija tradicionāls koncerts, bet kas vairāk - koncerts un laikmetīgās mākslas performance. Aplūko foto!