Pēc filmas «Terminators 2: Sprieduma diena» jaunās 3D versijas skates nule notikušajā Berlīnes kinofestivālā režisors Džeimss Kamerons videokonferencē atbildējis uz festivāla rīkotāju un filmas fanu jautājumiem. Intervijas laikā režisors bija lieliskā omā un jokodamies sāka videokonferenci, teikdams, ka viņa rīcībā bijuši veseli 26 gadi, lai sagatavotos šai intervijai.
Kamerons stāsta, kāpēc «Terminators 2» pārveidots 3D
Kāpēc radās nodoms konvertēt šo filmu uz 3D?
Režisors uzskata, ka ir īstais laiks – tehnoloģijas ienākušas ikdienā, pieaug interese par mākslīgo intelektu, kā arī bažas par sekām, kas ar to saistītas. Pēc «Titānika» sekmīgās pārveidošanas 3D formātā kļuva skaidrs, kā izvairīties no dažām kļūdām, kā procesu darīt gludāku un lētāku.
Ja 1991. gadā tas būtu bijis tehniski iespējams, Kamerons uzreiz būtu uzņēmis filmu 3D formātā. Par šo tehnoloģiju režisoram radusies interese vēlāk, tikai 90. gadu beigās, un gadu desmita vidū kompānija sākusi izstrādāt 3D atrakcijas Universal Studios izklaides parkam. Režisora stilam raksturīgs dziļš kadrs – izšķirams pirmais plāns, otrais plāns un aizmugures plāns, tos iespējams savietot. Šādu filmu ir vieglāk konvertēt 3D formātā.
Kuras ainas Kameronam bijušas īpaši nozīmīgas?
Filma uzņemta laikā, kad tikai sāka apjaust, cik svarīgi kino ir vizuālie datorefekti, tam pievērsta liela uzmanība. Režisors vienmēr jūsmojis par ikonisko Švarcenegeru, tā ka režisoram visinteresantākās bijušas cīņas ainas, kurās viņš parādās, kurās cīnās abi terminatori, kur T-1000 transformējas. Īpaši tā aina, kurā Т-1000 uzrodas no sakausējuma uz grīdas.
Arnolds Švarcenegers atzinīgi vērtējis filmas pārveidošanu 3D. Visiem bija patīkami pēc tik daudziem gadiem atgriezties pie tā laika, kad notika filmēšana, un paskatīties uz visu ar svaigu skatu.
Darbā piedalījies arī galvenais operators Ādams Grīnbergs, kurš 1991. gadā strādājis pie filmas. 90. gados debitējušā operatora skatiens vēl joprojām ir jutīgs pret krāsām, viņš izveidojis galīgo krāsu gammu.
Veikts milzīgs un ļoti precīzs darbs, katrā ainā konvertējot katru cilvēku un katru detaļu 3D formātā.
Filmas ainās neatrast nekādas pārmaiņas, viss ar nodomu atstāts tā, kā bija oriģinālā, tikai veikta pilnīga attēla un krāsas korekcija un konvertēšana 3D. Režisors uzskata, ka ikvienas ainas un darbības korekcija var izvērsties bezgalīgā un neprognozējamā procesā.
Pašlaik Kamerons izstrādā tehnoloģiju, kas ļautu 3D filmas skatīties bez īpašajām 3D brillēm. Šis formāts kļuvis populārs, pat televīzijas kompānijas ieinteresējusi šī tehnoloģija, izveidoti 3D raidījumi, bet skatītājiem tik un tā jāliek speciālās brilles. Agri vai vēlu būs jāatsakās no šā traucēkļa. Soli pa solim tuvojas stereoskopisko ekrānu laikmets, bet pagaidām prioritāte ir 4K izšķirtspēja, kamēr tā vēl ir jauna, 3D progress reti kuru interesē.
2019. gadā režisors atkal iegūs franšīzes autortiesības, bet nevajag gaidīt, ka Dž. Kamerons vēlreiz inscenēs «Terminatoru». Pašlaik viņš strādā pie četrām jaunām «Avatāra» filmām. Tāpat kā agrāk, plāno iesaistīties filmas radošajā procesā, tagad viņam pats galvenais ir meklēt, kas XXI gadsimta skatītājiem filmas dara svaigas un interesantas. Kamerons joko, ka, iespējams, 2029. gadā, kad pie mums ieradās pirmais terminators, režisors atgriezīsies, balstīdamies uz spieķa, ar skābekļa caurulīti degunā un četrpadsmitā «Terminatora» uzņemšanā nokliegsies: «Sākam!»
Filmas «Terminators 2: Sprieduma diena» jauno 3D versiju Latvijas skatītāji redzēs vasaras beigās.