Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Šonedēļ Dzintaru koncertzālē - LNSO, Dālderis un Modests Pitrens

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Sestdien, 3. decembrī, atjaunotajā vēsturiskajā Dzintaru koncertzālē uz krāšņu koncertu aicina Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, diriģents Modests Pitrens un klarnetists Ints Dālderis. Viņu izpildījumā baudīsim gaišus un dzīvinošus skaņdarbus, kā arī majestātisko Ludviga van Bēthnovena 6. simfoniju.

Koncerta ievadā skanēs angļu 20. gadsimta meistara Ralfa Vona-Viljamsa interpretācija par renesanses laika sakrālo melodiju «Fantāzija par Tomasa Tallisa tēmu». Solista Inta Dālera sniegumā baudīsim aizkustinoši skaisto Ārona Koplenda Klarnetes koncertu, kurā iemirdzas, gan dejas stihija ar bugivugi un čarlstona taktīm, gan Brazīlijas ritmu elementi. Savukārt mūsdienu lietuviešu komponists Arvīds Malcis iepazīstinās ar savu dzirkstošo opusu jeb, kā skaņradis sacījis – post scriptum Mocartam – «MozARTGames». Koncerta noslēgumā baudīsim ievērojamā mūzikas ģēnija Ludviga van Bēthovena Sesto simfoniju Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra un harismātiskā diriģenta Modesta Pitrena lasījumā.

Ralfs Vons-Viljamss ir viens no nozīmīgākajiem 20. gadsimta angļu komponistiem, britu muzikālās atdzimšanas ievērojams līderis – pedagogs, rakstnieks, diriģents. «Fantāzija par Tomasa Talisa tēmu» ir viens no populārākajiem Vona-Viljamsa darbiem, un tajā labi dzirdams iespaids, ko uz viņa mūziku atstājuši renesanses laika angļu komponistu opusi. Vons-Viljamss izmantojis Tomasa Talisa melodiju, kas 16. gadsimta otrajā pusē sacerēta Kenterberijas arhibīskapa psalmu grāmatai.

Ārons Koplends tiek uzskatīts par ASV profesionālās akadēmiskās mūzikas pionieri. Viņš komponējis baletus, simfonijas, simfonisku darbus, koncertus, kamērmūziku, kā arī mūziku filmām un teātra izrādēm. Ievērojams ir Koplenda ieguldījums arī izglītības jomā un laikmetīgās mūzikas popularizēšanā. Klarnetes koncertu Āronam Koplendam pasūtināja viens no sava laika ievērojamākajiem džeza klarnetistiem Benijs Gudmens. Koplends radīja divdaļīgu opusu, kur abas daļas savieno solista kadence jeb izvērsts soloposms. Par koncerta lēno, skaisto pirmo daļu Koplends teica – «vēlos likt visiem klausītājiem aizkustinājumā raudāt». Otrā daļa savukārt esot Ziemeļu un Dienvidu Amerikas mūzikas raksturīgāko elementu kokteilis – klausītājs samanīs kaut ko čārlstona, kaut ko no bugivugi un kaut ko arī no Brazīlijas valdzinošajiem ritmiem.

Par Sesto Ludviga van Bēthovena simfoniju pats izcilais skaņradis ir teicis, ka tas ir mēģinājums gleznot ar skaņām, savukārt pirmatskaņojuma programmā ticis rakstīts, ka tā ir vairāk sajūtu izteikšana nekā gleznošana. No klasiskas simfonijas šis opuss atšķiras ar to, ka parasto četru daļu vietā te ir piecas. Pirmās daļas pilns nosaukums ir «Patīkamu sajūtu mošanās pēc ierašanās laukos», daļas vadmotīvs aizņemts no kādas bohēmiešu tautasdziesmas. Otrās daļas «Strauta malā» rokrakstā komponists atzīmējis konkrētus putnus: flauta zīmē lakstīgalu, oboja tēlo paipalu, savukārt klarnetei uzticēta dzeguzes loma. Piektās daļas pilns nosaukums ir «Gana dziesma; apmierinājuma un pateicības jūtas pēc negaisa» un daļas sākumā uz do ērģeļpunkta dzirdams Šveices tautas melodijas Ranz des vaches motīvs.

Ints Dālderis ir klarnetists un politiķis. Mūziķa karjeras laikā strādājis Latvijas Nacionālās operas un baleta simfoniskajā orķestrī un Liepājas Simfoniskajā orķestrī. LNO piešķirtās «Aldara» gadabalvas un Lielās mūzikas balvas 2002 ieguvējs. Kā solists uzstājies ar visiem Latvijas un daudziem ārvalstu orķestriem. Koncertējis daudzās Eiropas valstīs.

Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO) ir viena no valsts klasiskās mūzikas aprites pamatvērtībām – augsti profesionālu mūziķu apvienība ar spēcīgām tradīcijām, dāsnu skanējumu un atdevīgu spēli. LNSO darbība četrkārt novērtēta ar Latvijas augstāko apbalvojumu klasiskās mūzikas jomā – Lielo mūzikas balvu 1993, 2009, 2012 un 2013. Kopš 2013. gada novembra LNSO mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents ir Eiropas un Japānas labāko orķestru pieprasītais maestro Andris Poga.

Modests Pitrens ir Lietuvas Nacionālā simfoniskā orķestra mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents kopš 2015. gada rudens. No 2006. līdz 2011. gada Pitrens vadīja Kauņas simfonisko orķestri, un no 2009. līdz 2014. gadam viņš bija Latvijas Nacionālās operas un baleta galvenais diriģents, pēc tam galvenais viesdiriģents. Starptautisku konkursu laureāts. Kopš 2003. gada pasniedzējs Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmijas Diriģēšanas nodaļā, kopš 2015. gada – nodaļas vadītājs. Modests Pitrens diriģējis vadošos Lietuvas, Latvijas un Krievijas orķestrus, bijis daudzu orķestru un projektu viesdiriģents Vācijā. Modesta Pitrena vadībā tapuši vairāk nekā piecpadsmit kora un orķestra mūzikas CD ieskaņojumu. Pitrens mācījies Zalcburgas Mozarteum, ko 1996. gadā ar izcilību absolvēja kora un operas diriģēšanas specialitātēs.

Vēsturiskā Dzintaru Mazā zāle ar 500 skatītāju vietām pēc vairāku gadu rekonstrukcijas un restaurācijas darbiem tika atklāta 2015. gada maijā, sniedzot iespēju koncertdarbību Dzintaros turpināt visa gada garumā.

Nepalaid garām!

Uz augšu