Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

No 22 līdz miljonam. Ieskats «Bon Iver» platē «22, a Million»

No 22 līdz miljonam. Ieskats «Bon Iver» platē «22, a Million»
Facebook Draugiem Twitter Whatsapp
Comments
«22, a Million»
«22, a Million» Foto: Publicitātes foto

Visi pasaules mūziķi laikam iedalās divās kategorijās. Ir tādi, kuri barojas no slavas, pieņem fanu, sabiedrības uzmanību ar atplestām rokām, un tie, kurus slava nogurdina un iedzen depresijā. Varētu šķist dīvaini, ka vispār eksistē mūziķi, kuri starmešu gaismās nejūtas savā ādā, bet mūzikas vēsturē šādi piemēri tālu nav jāmeklē. Kurts Kobeins, Eimija Vainhausa... un arī šā albuma apskata varonis -35 gadus vecais Džastins Vernons (Justin Vernon) ir viens no tiem.

Bon Iver «22, a Million»

(Jagjaguwar)

10/12

Kad pirms pieciem gadiem Vernona soloprojekta «Bon Iver» neapšaubāmi izcilais otrais albums ieguva «Grammy» balvu, mūziķis nonāca iepriekš nepieredzētas uzmanības centrā. «Kas ir Bon Iver?» pēc balvas saņemšanas jautāja mediji un, protams, mēģināja to par katru cenu noskaidrot, fotografējot, filmējot, intervējot nabaga Vernonu, kurš tiešām savā rūtainajā flaneļa kreklā un ar šķidro bārdiņu vairāk izskatījās kā vēstures skolotājs, nevis rokzvaigzne.

Kā intervijā atzīst pats mūziķis, tad šī pārmērīgā uzmanība viņu iedzinusi izmisumā un depresijā. Lai kaut kā risinātu šo problēmu, viņš paziņoja, ka «Bon Iver» projekts ir beidzies. Būdams arīdzan visnotaļ nepraktisks ceļojumu plānotājs, viņš aizlidoja nesezonā uz skaisto Grieķijas salu Santorini, kur secināja, ka tur nekas nenotiek - restorāni nestrādā, cilvēku nav. Tā, staigājot vairākas dienas pa kalnaino Santorini, viņu piemeklēja pirmā panikas lēkme. Atgriezies Mineapolē, viņš meklēja palīdzību pie ārsta un turpmāko pusotru gadu cīnījās ar nopietnu depresiju...

Pa vidu, protams, bija dažādi citi muzikāli blakusprojekti, taču pamudinājumu atgriezties pie «Bon Iver» viņš saņēma gan no drauga Raiena Olsona (Ryan Olson), kas muzicē grupā «Gayngs» (skat. recenziju), gan no repera Kanjes Vesta, kurš ir pilnīgs Vernona pretstats - cilvēks, kurš nemitīgi meklē veidu, kā pievērst sev uzmanību. Viņš Vernonam teicis: ir sevi jāmīl un nav nevienam jāizdabā.

Vernons tā arī rīkojies, radot albumu, kas, iespējams, varētu atgrūst viņa otrā un īpaši jau pirmā, intīmā akustiskā albuma «For Emma, Forever Ago» cienītājus.

«22, a Million»
«22, a Million» Foto: Publicitātes foto

Jaunais Vernona opuss varētu būt viņa «Kid A». Dziesmu dīvainie nosaukumi («d E A T h b R E a s T ⚄ ⚄», «____45_____») varētu būt no slavenā sērijveida slepkavas Zodiaka arsenāla, akustisko ģitāru nomainījuši dažādi sampli, AutoTune efekts, ļoti plaši izmantots saksofons, taustiņi, dažādi fonējoši trokšņi, bungmašīnas u.tml. dīvainības.

Taču,

neskatoties uz albuma eksperimentālo koncepciju, pēc vairākām noklausīšanās reizēm aiz visiem trokšņiem atklājas skaistas, izjustas, emocionālas dziesmas,

kurās Vernons apdzied savu nedrošību, sarežģītās attiecības ar apkārtējo pasauli, arī attiecības ar Dievu. Albuma bukletā citēta Bībele, 22. psalms: «Mans Dievs, mans Dievs, kāpēc Tu mani esi atstājis?»

Smalki izmantoti arī sampli. Tie nedarbojas kā dziesmas virzītājs, bet gan kā neuzkrītošs dekors. Ievadošajā «22 (OVER S∞∞N)» iestrādāta blūza dziedātājas Mahālijas Džeksones (Mahalia Jackson) balss, «33 ‘God’» - šis tas no Šāronas van Etenas «D Sharp G» un Paulo Nutini «Iron Sky», taču īpaši varētu izcelt Stīvijas Niksas pārveidoto balsi no 1981. gada video, kurā Niksa nepiespiestā atmosfērā dzied savu dziesmu «Wild Heart», kuru, kā uzskata Vernons, tā īsti veiksmīgi studijā ieskaņot viņai nav izdevies, un minētais video ir viņa mīļākais visu laiku «Youtube» klips.

Kādi sampli izmantoti albumā

Ja par dīvainajiem nosaukumiem, tad tos visus vieno skaitļu tēma. Ievadošās dziesmas skaitlis 22 simbolizē pašu Vernonu (ar šādu ciparu uz krekliņa viņš jaunībā sportojis), bet noslēdzošais miljons simbolizē visu pārējo pasauli, veidojot tādu kā noslēgtu apli.

Albums ierakstīts Folkrīkā, Viskonsinā, «April Base» studijā. Atsevišķi fragmenti ierakstīti Londonā un Lisabonā, Portugālē. Pie Vernona līdzautoriem albuma bukletā pierakstīti saksofonists Maiks Luiss (Mike Lewis) un ilggadējais bundzinieks Šons Kerijs (Sean Carey).

Ko lai vēl piebilst... Vernons ir ierakstījis vēl vienu lielisku albumu, un, visticamāk, neviens gada izskaņā publicētais top10 albumu saraksts bez šā ieraksta nevarēs iztikt.

Labākās dziesmas - «29 #Strafford APTS» un «22 (OVER S∞∞N)».

Izdošanas datums - 30.09.2016.

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu