Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Pašmāju jaunie mūzikas albumi (2006) (90)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

TVNET piedāvā savu versiju par 2006. gada interesantākajiem pašmāju mūzikas albumiem (bez noteiktas secības).

Tradicionāli gada beigās TVNET mēģina noskaidrot, kuri tad no pašmāju izdotajiem mūzikas ierakstiem ir bijuši visinteresantākie un nozīmīgākie. Te gan uzreiz jāsaka, ka arī ārpus šā pirmā desmitnieka atrodami sava žanra robežās ļoti kvalitatīvi un pašmāju mūzikas kontekstā vērtīgi un pieprasīti ieraksti - no jau pazīstamiem vārdiem jāmin gan Ivo Fomina pirmais soloalbums, gan grupas bet bet jaunais studijas veikums, gan Labvēlīgā tipa "Naukšēnu disko" un noskaņu grupas Kopējā izteiksme jaunā plate. Pie nozīmīgiem vēsturiskiem izdevumiem noteikti jāmin Hardija Lediņa piemiņas albums "Dziesmas neuzrakstītai lugai", dziesminieku Valda Atāla un Haralda Sīmaņa dziesmu izlases, sērijas "Latviešu populārās mūzikas klasika" jaunākie izdevumi u.c.

Arī ar saviem pirmajiem studijas albumiem šogad debitējuši vairāki interesanti jauni mākslinieki un jaunas muzikālās apvienības. Pirms diviem gadiem daudzsološi iesāktais jauno grupu albumu izdošanas projekts "Raibā taureņa ieraksti" šogad bijis nedaudz slinkāks nekā pagājušogad, un šā zīmola paspārnē izdots, šķiet, tikai Valmieras rokgrupas Age Of Stones debijas albums "Sapņojiet". Tomēr tas nav būtiski bremzējis jauno mākslinieku vēlmi izdot savus garadarbus vai nu pašu spēkiem, vai ar ierakstu izdevniecību starpniecību. Tā nu šogad pie saviem pirmajiem pilnajiem albumiem tikuši Double Faced Eels, Astro''n''out, Zane Dombrovska, Mofo, Tribes of the City (agrāk "The Movies"), Soundarcade, Dons, Ella, R-viss, Georgs, Aisha, Mikus Frišfelds, metanoia u.c. Mazās plates jeb EP sarūpējuši Vic Anselmo, SuperHuman, Goran Gora, STandART, Tramplīni, Huskvarn u.c. Īpaši varētu izcelt lielisko Tramplīnu platīti "Hallo! mazie" un Huskvarn atgriešanās ierakstu "Sadistika" latviešu valodā. Ja vīri būtu spējuši sarūpēt pilnās plates, tad šo grupu albumi šogad noteikti būtu top10 sarakstā.

Nosacīti jauna ir mūzikas publicēšana internetā, tā, lūk, tiešsaistes mūzikas izdevniecība "Dirty Deal" izdevusi projekta Sarkanais debijas plati, elektroniķa Martinez Gonzalez EP "Jauki, ka satikāmies"... Paralēli darbojas arī līdzīgi citi interneta projekti.

Šķiet, džeza un folkmūzikas lauciņā Latvijā novērojama neliela krīze, diemžēl ar regulāriem izdevumiem mūs vairs nelutina mūzikas izdevniecība "Upe" (tikai "Iļģu" ieraksts), stafeti daļēji pārņēmušas izdevniecības "Lauska", "Pasaules mūzika", "Upe tuviem un tāliem". Pie jauniem ierakstiem tikuši tikai Skandinieki, Iļģi, "Baļķi", fantastiskā teicēja Margarita Šakina, senās mūzikas ansamblis Ludus, etnodžeza kolektīvs Patina. Džeza nišā par krāšņu dubultalbumu parūpējies maestro Raimonds Pauls, vienu no retajiem tradicionālā džeza ierakstiem sarūpējis saksofonists Niks Gothams... Hiphopa lauciņā interesantu kopdarbu radījuši bū-š un wiesturz, popmūzikas žanrā ar jaunu studijas plati iepriecinājusi Ladybird, arī Dons veltījis milzīgas pūles debijas soloplates izdošanai.

Vairāki perspektīvi jauni un arī vairāki jau klausītājiem zināmi mākslinieki šogad tā arī nav paspējuši izdot solītos albumus, tā, piemēram, ar otro plati kādu laiku jau "buksē" strauji progresējušie The Mundane un kuba (nu jau vairs neeksistējošs projekts), debijas albumu tuvākajā laikā, iespējams, varam gaidīt no Dun dun, The Briefing, Morning After, H2O u.c.

2006. gada Latvijas albumu Top 10 (bez noteiktas secības!!!):

Iļģi "Ne uz vienu dienu" (Upe)

Pašmāju mūsdienu tautas mūzikas klasiķi ansamblis "Iļģi" šogad sarūpējis nevainojamu ierakstu "Ne uz vienu dienu". Jaunā plate, veltīta kāzu tematikai, tradicionāli ierakstīta Gata Gaujenieka uzraudzībā studijā "GEM". Visās dziesmās, izņemot "Soli mani, māmuliņa" un "Visi meži guni dega", izmantoti latviešu tradicionālās mūzikas elementi. Ierakstā piedalījies arī Ugandā dzimušais amerikāņu mūziķis Samite, viņš dzirdams skaņdarbā "Viena saule, viena zeme" (balss, kalimba). Savā ziņā unikāls ieraksts, kurā apvienota Āfrikas tautas mūzika un dainas. Blakus Samitem platē dzirdama Rūtas Muktupāvelas balss, kā arī Vinetas Romānes, Mariannas Auliciemas un Aijas Rozentālas sievu balsis.

Atšķirībā no apcerīgā "Totari", kur vietumis ieskanējās arī kāds neveikls ambient, jaunais disks ir pilnskanīgs, vitāls un muzikāli krāsains veikums. Skaņdarbā "Skaista mana līgaviņa" mūziķi rotaļājas ar kantri mūzikas dekorācijām, teicamu bandžo pavadījumu iespēlējis Marks Feders. Liriskais Rūtas dziedātais "Visi meži guni dega" kaut kur atgādina latviešu izcelsmes kanādietes Lorīnas Makenitas ierakstus. Izcili!

Tribes of the City "For The Sleepy People" (Platforma)

Tribes of the City var droši uzskatīt par pirmo pašmāju indī mūzikas sensāciju. Laimīgas apstākļu sakritības dēļ toreiz vēl mazpazīstama Rīgas grupa "The Movies" pirms gandrīz diviem gadiem ieinteresēja Baltijas mūzikas industrijas konferences viesus, tika sāktas sarunas par iespējamo sadarbību. Rezultāts - Grega Havera (producējis grupas "Manic Street Preachers" pēdējo albumu “Life Blood”, Melanie C albumu “Beautiful Intentions”, kā arī strādājis ar grupām "Catatonia" un "Super Furry Animals") producēts debijas albums un Mārtiņa Grauda režisēts video.

Vai šādam veiksmīgam startam sekos tikpat veiksmīgs turpinājums - laiks rādīs. Bet pagaidām jāsaka paldies gan grupai, gan "Platforma Records" par milzīgo ieguldīto darbu un daudzu jaunu iespēju pavēršanu citām potenciāli spēcīgām pašmāju jaunajām grupām.

Gustavo "Pa pāris pantiem/viesības viesnīcā" (Gustavo muzons)

Latvijas hiphopa dzīvē viss ir šķietami skaidrs - izveidojušās vairākas vadošās mākslinieku kustības, īpaši produktīvi strādā "Runu zāles" vīri (Georgs, Bū-š, Wiesturz, Kaņepe...), ar jaunām dziesmām (turklāt diezgan labām) pārsteidzis Ozols, jaunu plati izdevuši Device, radio viļņus okupējis Armands un Žaks (pagājušā gada albums "Velniem.lv") un arī Gustavo un viņam tuvu stāvošais R-viss izdevuši pa albumam.

Varbūt Gustavo nav spēris milzīgus soļus savā radošajā attīstībā, taču atšķirībā no pirmās plates, kura vairāk līdzinājās tādai kā dziesmu izlasei no dažādiem laika posmiem, "Pa pāris pantiem/viesības viesnīcā" šķiet konceptuāls un muzikāli sabalansēts ieraksts.

Blakus bū-š un wiesturz kopdarbam "Izdodam rudeni" un Kaņepes pirmajam CD "Tad kad nāk ... tie vecie labie", šis ir pašmāju hiphopa gada spēcīgākais albums.

Pūces etnogrāfiskais orķestris "Šaizemē/taizemē" (Pasaules mūzika)

Biedrības "Pasaules mūzika" apgādā nācis klajā komponista Valta Pūces jaunās programmas "Šaizemē/taizemē" albums. Tā pamatā ir folkloras ekspedīcijās vākti tautas mūzikas materiāli, kas daļēji pārņemti no programmas "Danco Dievis", kuru 90. gadu sākumā veidoja grupa "Iļģi". Albumu ierakstījis Normunds Šnē, Ainārs Majors, Zane Šmite, Kristīne Kārkle, Ilze Grunte un Mikus Čavarts.

Albums "Šaizemē/taizemē" ir trešais biedrības "Pasaules mūzika" izdotais albums. 2003.gadā tika izdots albums "Rīsa zvejnieki", savukārt 2005. gadā tika izdots Mārtiņa Tauriņa albums "Viena plauksta".

Mofo "Mofo" (Platforma)

Šis simpātiskais pašmāju ģitārmūzikas albums aizpilda tādu kā zināmu robu Latvijas mūzikā, proti, Mofo balansē kaut kur starp pagrīdes grupu noslēpumainību (ne velti puiši savā albumā iekļāvuši ģeniālo Māra Šverna un grupas "Baložu pilni pagalmi" dziesmas "Rakstāmgalds" jaunklātu versiju) un starp popmūzikas spožumu, tādējādi piesaistot to klausītāju daļu, kas sevi neidentificē nedz ar vieniem, nedz otriem.

Visas dziesmas ir latviešu valodā "par mīlestību un tās trūkumu...", kā komentē dziesmu autors Arnis Račinskis.

Autobuss Debesīs "Par tavām kurpju šņorēm" (Platforma)

Laikā, kad daudzas jaunās pašmāju grupas cenšas pēc iespējas precīzāk tuvināties kādiem Rietumu paraugiem (Coldplay, Green Day, Robijam Viljamsam, Sufjanam Stīvensam u.c.) un šādas aptuvenas līdzības sasniegšanu vērtē kā lielu radošu sasniegumu (turklāt dara to sliktā angļu mēlē), neviļus rodas jautājums - kas tad ir mūsu pašu mūzika?

Viena no šādām "latviešu" (šā vārda labā nozīmē) grupām varētu būt Imanta Kalniņa dziesmu interpreti (ne tikai) Autobuss Debesīs. Puišu jaunajā platē "Par tavām kurpju šņorēm" ir atrodamas vismaz divas lieliskas Imanta Kalniņa dziesmas - "Tā pudele" (Ievas Rozes dzeja) un "Ko gan es varu tev pasacīt" (Aigara Jirgena vārdi). Ar šādiem lieliskiem skaņdarbiem pilnīgi pietiek, lai iekļūtu šajā top10.

Novēlu puišiem neaizmirst arī pašu sacerētu dziesmu ierakstīšanu! Un, jā, jaunais grupas ieraksts "Imanta Kalniņa Dziesmu spēles" ar daudzām populārām un arī gadu gaitā piemirstām meldijām no teātra izrādēm, kino un multiplikācijas filmām arī ir teicams.

Mielavs un Pārcēlāji "Tad, kad pasauli pārdos" (Upe)

Domāju, ka daudzi skumst pēc vecā labā "Jauna Mēness", ballītēs iecienītā albuma "Garastāvoklis", savulaik revolucionārā folkmūzikas un rokmūzikas sakausējuma dziesmās "Pārcēlājs" un "Piekūns skrien debesīs" un pašiem agrīnajiem 80. gadu beigu ierakstiem. Tomēr grupas līderis Ainars Mielavs pēdējos gados ieminis pavisam jaunu muzikālu taku. "Mūzika pieaugušiem cilvēkiem" - tieši šādiem vārdiem to nodēvējis pats autors un kopā ar "Pārcēlājiem" laidis klajā jaunu studijas darbu "Tad, kad pasauli pārdos".

Kā jau ierasts, lielākais akcents atkal likts uz dziesmu vārdiem, mazāk uz mūziku, taču kopumā Ainars Mielavs demonstrē nevainojamu sava stila un gaumes izjūtu.

Soundarcade "12 Songs of the Jackalope" (Melo)

80 minūšu gari albumi Latvijā nav bieža parādība, tādēļ un ne tikai tādēļ Soundarcade puišu debijas eposs ir viens no gada ievērojamākajiem notikumiem Latvijas mūzikas dzīvē. Kā komentējuši paši mūziķi, uzdevums esot bijis radīt ierakstu, kas būtu pēc iespējas tuvāks "dzīvajai skaņai", kurā būtu dinamika un plašums. Manuprāt, albums izdevies gluži "dzīvs", arī paši Soundarcade uzsver, ka ieraksts ir tapis, izmantojot "humānās tehnikas" metodi, izvairoties no "mākslīgiem studijas brīnumiem".

Šādas līdzīgas un ne tik līdzīgas, sauksim tās par progresīvā roka apvienībām, Latvijā var saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem. Ilgāku laiku jau muzicē Holy Lamb, Olive Mess, taču Soundarcade šai nosacīti tradicionālajai skaņu paletei piemetuši kaut ko no Kanādas "Constellation" mūzikas izdevniecības eksperimentālā simfoniskā roka (postroka) krāsām, kaut ko no viduslaiku misticisma vizuālajā noformējumā un arī skanējumā (Līdzinieki: Isis, Russian Circles u.c.) un mūsdienu alternatīvā roka. Ja tas viss būtu vēl latviski, tad vispār - cepuri nost!

Astro''n''out "Kuš kuš" (Avantis)

Šis albums visprecīzāk atbilst raksturojumam "nozīmīgs" (mazāk "interesants" vai "lielisks"), fakts, ka pavisam mazpazīstama grupa gada laikā spējusi piepildīt "Sapņu fabrikas" koncerthalli, ir ievērības cienīgs. Turklāt beidzot uz Latvijas rokmūzikas skatuves ir dzimusi jauna, spilgta sieviešu kārtas izpildītāja Māra Upmane. "Astro''n''out" ir paspējuši arī uzfilmēt divus teicamas kvalitātes videoklipus, arī paša CD vizuālais noformējums ir lielisks, vēl tikai varētu vēlēties straujāku radošo attīstību, nezaudējot saiti ar pašmāju klausītāju un valodu.

Patina "Patina" (Lauska)

Biruta Ozoliņa ir viena no pašmāju mūzikas skaistākajiem dārgumiem, viņas 2002. gada studijas darbs "Sirdsgrieži", manuprāt, ir viens no desmitgades spēcīgākajiem skaņu ierakstiem. Tā pamatā toreiz latgaliešu valodā dziedātas melodijas, askētisks džeza ritms un taustiņinstrumenti.

Šogad Biruta Ozoliņa nu jau kopā ar grupu "Patina" izdevusi jaunu plati. Tomēr, lai cik liels Birutas mūzikas cienītājs es arī būtu, man jāsaka, ka albums ir neliela vilšanās (un tomēr savas oriģinālās koncepcijas dēļ tas ir šajā sarakstā). Kāpēc? Diemžēl ir izjaukts smalkais balanss starp folkmūziku un džezu un pie vainas šoreiz uzbāzīgā (arī tehniski slikti ierakstītā) bungošana teju vai katrā dziesmā, saksofona klātbūtne piešķir ierakstam "lētuma" piegaršu un arī pats klavieru (sintezatora banka) tembrs ir garlaicīgs. Citiem vārdiem - šajā etnodžeza ierakstā virsroku guvis džezs, turklāt tāds pusizcepts džezs... Birutas balss gan skan dievīgi, melodijas un teksti ir brīnišķīgi.

Savā būtībā "Patinas" muzikālā koncepcija - latgaļu senās tautasdziesmas "bolsis" apvienot ar džeza mūzikas elementiem - ir tieši tas, kas mums vajadzīgs. Skandināvijā šāda žanra mākslinieki nav retums, un tieši viņi zināmā mērā raksturo savas tautas mentalitāti un ilustrē muzikālās tradīcijas.

Nepalaid garām!

Uz augšu