Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Elektroniskās pazemes veterāni Underworld arī Baltijā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Britu elektroniskās deju mūzikas radītāji īpašu troksni gan tiešā, gan pārnestā nozīmē visā pasaulē sacēla deviņdesmito gadu sākumā un vidū, kad masu popmūzikas patērētāju apziņu patīkami šokēja tādi vārdi kā "The Prodigy", "The Chemical Brothers".

Britu elektroniskās deju mūzikas radītāji īpašu troksni gan tiešā, gan pārnestā nozīmē visā pasaulē sacēla deviņdesmito gadu sākumā un vidū, kad masu popmūzikas patērētāju apziņu patīkami šokēja tādi vārdi kā "The Prodigy", "The Chemical Brothers" un Underworld. Tobrīd par šo grandu ciemošanos Baltijas fani varēja tikai sapņot. Pirmie jau deviņdesmito gadu beigās ledu salauza "The Prodigy". "The Chemical Brothers" tā arī nav līdz šejienei atbraukuši, taču Underworld beidzot nolēmuši dzēst šo kauna traipu savā biogrāfijā un 18., 19. un 20. oktobrī uzstāsies attiecīgi Viļņā (Litexpo Hall), Rīgā (Arēnā Rīga) un Tallinā (Saku Suurhall).

Turpinot internetā

Atšķirībā no The Prodigy Underworld nekad nav izcēlušies ar visiem zināmu skatuves seju, uzsvaru liekot uz kopējo noskaņu un ideju. Pēdējā bija un joprojām izklausās vienkārši – radīt neaizmirstamu pārdzīvojumu visiem house, trance un tamlīdzīgu elektroniskās deju mūzikas stilu cienītājiem. Underworld gadījumā tas nozīmē hipnotisku muzikālo motīvu, ritmu un vienmuļi deklamētu, abstraktu tekstu savienojumu, kas koncertos papildināts ar elpu aizraujošu gaismu un videoinstalāciju šovu.

Ja pieņemam, ka deju mūzika, kas nav mērķēta uz topiem, automātiski pieskaitāma andergraundam jeb, burtiski tulkojot, muzikālajai pazemei, tad tieši Underworld vislabāk spējuši noturēt savu pozīciju popmūzikas lauciņā. Neraugoties uz negaidīti lielajiem panākumiem ar dziesmu "Born Slippy", kas kļuva par galveno skaņas celiņu Denija Boila kulta filmai "Trainspotting", grupa ir saglabājusi savu nostāju nepakļauties modes tendencēm un turpināt darīt to, kas pašiem šķiet vispareizāk un saprotamāk.

Spilgts pierādījums tam ir arī drosmīgā atteikšanās no lielo ierakstu kompāniju pakalpojumiem jau šajā gadsimtā. Daudziem popansambļiem tas nozīmētu pašnāvību, taču Underworld tā vēl vairāk uzspodrinājuši savu muzikālās pazemes darboņu tēlu un veiksmīgi pārdod jau trešo tikai internetā izdoto albumu.

Patiesā piedzimšana

Grupas interneta lapa underworldlive.com kļuvusi par tādu kā domubiedru pulcēšanās vietu, un abiem galvenajiem Underworld darboņiem – Karlam Haidam un Rikam Smitam – var tikai paspiest roku par sekošanu līdzi laikam tieši šādā, pielāgošanās, nevis aklas sekošanas veidā. Proti, tā vietā, lai nemitīgi pārveidotu savu daiļradi, vadoties pēc topos vērojamām tendencēm, viņi lieliski izmanto jaunās interneta ēras sniegtās priekšrocības, lai vēl izteiktāk iezīmētu savas muzikālās pasaules robežas.

Kamdēļ savu vārdu popmūzikas vēsturē jau ierakstījušajiem vīriem nesaņemt dūšu un turpmāk neizdot savus ierakstus pašiem savā interneta lapā? Turklāt papildinot tos ar izteikti apjomīgiem digitālajiem fotobukletiem, kas iespiestā veidā jau būtu grūti pārdodami. Patiesībā izbrīna, ka Underworld joprojām ir tik maz sekotāju, jo visiem trim (Lovely Broken Thing, Pizza For Eggs un I"m A Big Sister, And I"m A Girl, And I"m A Princess, And This Is My Horse) underworldlive.com izdotajiem un par salīdzinoši nelielu samaksu lejupielādējamajiem albumiem sokas diezgan labi. Un Haidam ar Smitu vairs nav svarīgi, kādos īsti topos viņi iekļūs vai neiekļūs. Viņi radījuši savu pasauli, kas pamazām būvēta jau kopš 1988. gada. Pareizāk gan būtu teikt – kopš 1993. gada, jo arī paši grupas dalībnieki labprātāk par savas apvienības dzimšanas laiku uzskata tieši šo gadu, kad tika laista klajā plate "Dubnobasswithmyheadman". Salīdzinoši nedaudzi grupas cienītāji ir dzirdējuši viņu pirmos divus veikumus "Underneath The Radar" un "Change The Weather", kas nāca klajā vēl astoņdesmito gadu beigās, un šāda apstākļu sakritība nav nejauša. Tobrīd progresīvi noskaņotā grupa vēl taustījās sava īstā tēla virzienā, spēlējot šobrīd jau diezgan komiski skanošu popmūziku, kas krietni atšķīrās no tobrīd valdošajām tendencēm.

Piecu stundu pārtija

Līdz ar 1993. gadu Underworld ar abiem pamatsastāva vīriem un klāt pieaicināto dīdžeju Darenu Emersonu kļuva par unikālu parādību pasaules popmūzikā, un 1996. gada albums "Second Toughest In The Infants" viņus iecēla kulta apvienības statusā. Divus gadus vēlāk sekoja plate "Beaucop Fish", tūkstošgades mijā – koncertieraksts "Everything, Everything", kas bija baudāms arī video veidolā, bet 2002. gadā – studijas disks "A Hundred Days Off".

Un viss. Grupa pazuda no ierakstu izdevniecību redzesloka, lai dibinātu savu interneta republiku. Un turpinātu aktīvi koncertēt. Turklāt joprojām lielās hallēs, par spīti nelabvēļiem, kuri prognozēja ātru deviņdesmito gadu elektronikas veterānu norietu.

2001. gadā no grupas aizgājušā dīdžeja Darena Emersona vietā ar Karlu un Riku tūrē tagad dodas Darens Praiss. Kā arī iespaidīgs tehniskais personāls, kas nodrošina veiksmīgu Underworld audio un video šova norisi, kurā tiek izmantoti arī lāzeri, mini videokameras un tā sauktie dzīvie instrumenti.

Koncerta apmeklētājiem jāņem vērā, ka, reiz ieradušies kādā pasaules vietā, elektronikas veterāni nedomā halturēt un viņu multimediālais šovs ilgst vismaz trīs stundas. Ja šim laika sprīdim pieskaita vēl divas stundas pirms koncerta, tad kopsummā sanāk lieliska piecu stundu reiva pārtija. Kas notiks pirmajās divās stundās? Izrādās, ka divi galvenie Underworld vīri netur ļaunu prātu uz savu ilggadējo dīdžeju Darenu Emersonu, un pirms koncertiem tūrē uzstājas viņa dibinātās izdevniecības Underwater Records jaunā zvaigzne dīdžejs Odeds Peleds no Somijas, kā arī vēl viens šī leibla mākslinieks, tagadējais grupas trešais dalībnieks Darens Praiss. Klaberi (no angļu valodas vārda club jeb klubs) var sākt gatavoties grandiozai ceturtdienas naktij Rīgā un apsvērt iespēju vēl paspēt sadabūt biļetes arī uz koncertiem Viļņā un Tallinā...

Paši Underworld paralēli koncertēšanai turpina darboties dažādos projektos. Piemēram, šā gada augustā kopā ar libāniešu izcelsmes kinokomponistu Gabriēlu Jaredu tika radīts skaņu celiņš jaunai britu režisora Entonija Mingelas romantiskajai drāmai "Breaking And Entering", kurā galvenās lomas tēlo Džūda Lovs un Žiljeta Binoša. Taču faniem nav jāuztraucas par to, ka Holivuda varētu apēst savrupo Underworld pasauli. Tas neizdosies nevienam.

****

Underworld diskogrāfija

1988 – Underneath The Radar (Sire Records)

1989 – Change The Weather (Sire Records)

1993 – Dubnobasswithmyheadman (Wax Trax Records)

1996 – Second Toughest In The Infants (Wax Trax Records)

1998 – Beaucop Fish (V2 Records)

2000 – Everything, Everything (JBO Records)

2002 – A Hundred Days Off (JBO Records)

2005 – Lovely Broken Thing (underworldlive.com)

2005 – Pizza For Eggs (underworldlive.com)

2005 – Underworld Tokyo 2005 (koncertieraksti no Electraglide festivāla Tokijā un Osakā, kurus varēja pasūtīt tikai koncertu apmeklētāji)

2006 – I"m A Big Sister, And I"m A Girl, And I"m A Princess, And This Is My Horse (underworldlive.com)

***

Interesanti fakti

Vokālista Karla Haida pirmā grupa bija The Screen Gemz, kurai pievienojās arī viņa studiju biedrs Kārdifas Mākslas universitātē – ģitārists Riks Smits

Pirmo kopējo grupu – Freur – Haids un Smits nodibināja 1981. gadā

Freur izdeva divus albumus – Doot-Doot (1983) un Get Us Out Of Here (1985)

Pēc divu albumu izdošanas jau ar Underworld vārdu un dīdžeja Darena Emersona pievienošanos grupai tā īsu brīdi darbojās ar nosaukumu Lemon Interupt

Underworld dalībniekiem pieder arī grafiskā dizaina kompānija Tomato, kuras klientu vidū ir Pepsi, Sony, Nike un Adidas

Underworld veidojuši remiksus ne tikai savām dziesmām, bet arī mākslinieku Simply Red, Bjorkas, The Chemical Brothers, Depeche Mode, Everything But The Girl, Massive Attack un daudzu citu darbiem

Nepalaid garām!

Uz augšu