Dodoties uz vakardienas džeza, R&B dziedātāja Hosē Džeimsa (José James) koncertu Kongresu namā, biju gandrīz pārliecināts, ka 38 gadus vecais mūziķis (Hosē dzimis 1978. gada 20. janvārī) savā koncertprogrammā būs iekļāvis kādu no nelaiķa Prinsa (Prince) skaņdarbiem. Iepriekšējos koncertos, godinot meistaru, viņš to bija jau darījis. Viņš arī atzinis, ka «Purple Rain» bija viņa pirmā skaņuplate, un Prinsa ietekme uz viņa mūziku ir bijusi liela, tomēr Rīgā dziedātājs galveno akcentu lika uz ko citu - improvizāciju un jaunā albuma dziesmām.
Hiphops, džezs un souls. Ieskats Hosē Džeimsa koncertā
Uz festivāla «Rīgas Ritmi 2016» skatuves Hosē kāpa kopā ar trim pavadošajiem mūziķiem - japāņu pianistu Takeši Obajaši (Takeshi Ohbayashi), basistu un, kā koncerta gaitā izrādījās, lielisku vokālistu Solomonu Dorsiju (Solomon Dorsey) un bundzinieku Džo Blaksu (Joe Blaxx).
Hosē savā mūzikā sakausē soulu, fanku, hiphopu un, protams, arī džezu, dalot visu diezgan līdzīgās proporcijās. Piemēram, izpildot Bila Vitersa (Bill Withers) slaveno «Ain't no Sunshine» (sakausējot ar citu Vitersa dziesmu «Who Is He (And What Is He to You)»), viņš nodemonstrēja lielisku balss skreča (scratching) tehniku. Arī pārējie mūziķi koncerta gaitā tika pie vārda, demonstrējot savu instrumenta spēles tehnisko prasmi. Ļoti izjusta bija basģitārista Solomona Dorija spēle, kuru mūziķis ik pa laikam papildināja ar dažādām vokalīzēm.
«Mēs esam laba grupa. Un arī mūsu jaunais albums ir labs,» Hosē ir pārliecināts par sevi. Tik tiešām Rīgā iemēģinātās 2017. gadā gaidāmā jaunā studijas ieraksta «Love in a Time of Madness» dziesmas («Let It Fall» un «Live Your Fantasy») izskanēja lieliski. Starp citu, par Hosē 2013. gada plati «No Beginning No End» jau esmu rakstījis TVNET (skat. resursus).
Ja par jauno plati, tad kā vienu no lielākajiem iedvesmas avotiem un dzinuļiem šā albuma tapšanā dziedātājs min patlabanējo politiski sociālo situāciju – «pasaulē un Amerikā notiek karš, karš pret nabadzīgajiem, pret rasēm, sievietēm, imigrantiem un nevainīgiem bērniem».
Sociāli aktīvs vēstījums caurstrāvoja arī koncerta hiphopa daļu, kurā Hosē labākajās «Dead Prez» tradīcijās demonstrēja labas rīmēšanas spējas, tiesa, pēc tās pamanīju, ka daļa konservatīvāk noskaņotās publikas pameta zāli.
Acīmredzot pret hiphopu vēl aizvien valda aizspriedumi, neskatoties pat uz to, ko šajā žanrā paveicis Kendriks Lamārs...
Hosē, kura dzimtas saknes meklējamas Panamā, koncertu noslēdza ar savu lielāko hitu (nosacīti, protams) «Trouble» un atgriezās uz vēl vienu pēdējo skaņdarbu no minētā 2013. gada ieraksta «Do You Feel».
Kopumā kvalitatīvs un baudāms piektdienas vakara koncerts. Cerams, ka nākotnē festivālu rīkotāji biežāk uz Rīgu aicinās aktuālus R&B, neosoula māksliniekus, jo tieši šajā žanrā mūzika piedzīvo interesantākās pārmaiņas. Un ne bez hiphopa palīdzības...