Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

R.E.M. "Accelerate" (14)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Jau ziņojām, ka roka klasiķu R.E.M. jauno albumu "Accelerate", kas veikalos parādīsies vēl tikai 31. martā, fani šonedēļ var jau noklausīties, lejupielādējot aplikāciju "iLike", kas ļauj internetā straumēt mūziku par brīvu.

R.E.M. "Accelerate" (Warner Bros) 9/12

Arī es šodien pirmo reizi noklausījos jauno plati no A līdz Z, ieskaitot jau kādu laiku labi iepazīto pirmo singlu "Supernatural Superserious" (video), un izšķīros par zibensrecenziju. Parasti tomēr ļauju ikvienam jaunam mūzikas ierakstam mazliet "nosēsties", vairākas reizes ar dažu dienu intervālu to uzmanīgi noklausoties.

Galvenais jautājums, kas sakarā ar šo plati dominē mūzikas presē, ir šāds: "Vai tiešām "Accelerate" ir grupas atgriešanās savā labākajā formā un tiešām šis ir labākais grupas studijas albums pēdējo desmit gadu laikā?" Mana atbilde nav nedz "jā", nedz arī "nē".

Pēc daudzajām grupas solista Maikla Staipa (Michael Stipe) intervijām ir skaidrs: ja šis albums izrādīsies neveiksme (ne komerciāla, bet pēc būtības), tad R.E.M. ir nolēmuši beigt savu darbību.

Ātri ieskicēšu to, kas noticis šajos pēdējos desmit, pat padsmit gados, jo, manuprāt, pēdējais tiešām izcilais grupas albums ir 1992. gada "Automatic for the People". Kurta Kobeina traģiskās nāves iespaidā tapušais grandžmūzikas elementu piesātinātais "Monster" seko 1994. gadā, nedaudz izstieptais, bet kopumā veiksmīgais "New Adventures in Hi-Fi" - vēl pēc diviem gadiem. 1998. gadā, kad mūzikas pasauli mainīja eksperimentālais Radiohead ieraksts "OK Computer", R.E.M. kā atbildi radīja paši savu eksperimentālo ierakstu "Up" (viens no maniem mīļākajiem grupas albumiem). "Up" iezīmēja jauna posma sākšanos arī tādēļ, ka grupu 1997. gada beigās pameta oriģinālā sastāva bundzinieks Bils Berijs (Bill Berry), kurš turpmāk izvēlējās klusu un mierīgu dzīvi savā fermā.

Pēc trīs gadu pauzes seko, manuprāt, veiksmīgais "Reveal", kurā atrodami tādi par klasiku kļuvuši singli kā "All the Way to Reno (You''re Gonna Be a Star)", "Imitation of Life" un "I''ll Take the Rain". Tikai ar 2004. gada grupas daiļradē parādās pirmās noguruma pazīmes, Staips to skaidro ar nepietiekami atklāto komunikāciju grupas dalībnieku starpā, īpaši neapmierināts ar "Around the Sun" bija tieši ģitārists un grupas "roka" cilvēks Pīters Baks (Peter Buck). "Around the Sun" sesijas neveiksmīgi sakrita arī ar grupas labāko dziesmu izlases izdošanu un zināmā mērā neļāva pietiekami koncentrēties darbam studijā.

"Domāju, ka "Around The Sun" dziesmas ir lieliskas, tomēr šā albuma ieraksta procesā mēs kā grupa zaudējām savu koncentrēšanos. Tagad mēs to esam atguvuši un tā ir daudz spēcīgāka," Staips nesen sacīja intervijā mūzikas žurnālam "Q".

Jauno plati producējis savulaik izbijis panks Džeknaifs Lī (Jacknife Lee), kas savu vārdu spodrinājis ar U2 albuma "How To Dismantle An Atomic Bomb" un Snow Patrol plates "Final Straw" producēšanu. Dziesmas ierakstītas deviņu nedēļu laikā Īrijā, samiksētas Londonā desmit dienu laikā. "Šis ir visīsākajā laika posmā ierakstītais mūsu albums pēdējos 20 gados," ierakstu sesijas komentē Staips.

Un tā, kāds tad ir "Accelerate"? Pirmais pluss, manuprāt, ir albuma garums, proti, tas ir tikai nedaudz garāks par 34 minūtēm, tas nozīmē, ka atmests ir maksimāli viss liekais. Grupa vienmēr bijusi slavena ar to, ka katram albumam ierakstījusi vismaz trīs reizes vairāk dziesmu, lai vēlāk no tām atlasītu spēcīgākās.

1. "Living Well Is the Best Revenge" (8/12)

Plati ievada sava veida manifests "Living Well Is the Best Revenge", kurā grupa apliecina savu vēlmi atgriezties pie vitāla, dinamiska rokenrola.

2. "Man-Sized Wreath" (10/12)

Basģitārista Maika Milza (Mike Mills) iznāciens - skaņdarba pamatā pulsējošs, kustīgs bass un Milza tradicionālais fona vokāls, kas ir viens no R.E.M. pazīstamākajiem zīmoliem. Dziesma, kas pēc sava ritmiskā zīmējuma man nedaudz atgādināja The Charlatans 1997. gada "North Country Boy", arī noslēgumā izskan ar Milza garo balss noti.

3. "Supernatural Superserious" (11/12)

Aktuālais singls, kas pēc pirmajām noklausīšanās reizēm mani tā uzreiz nepārliecināja, taču šobrīd jau ir kļuvis par klasisku R.E.M. pērli, apvienojot labāko no "Monster" "grandžmūzikas" ģitārām un "Out Of Time" melodiskuma.

4. "Hollow Man" (8/12)

Skaņdarbs iesākas ar liriskiem klavieru akordiem, taču nedomājiet, ka šī būs kāda balāde "Nightswimming" garā. "Hollow Man" ir tradicionāls grupas hits, kuram gan, manuprāt, nav singla potenciāla.

5. "Houston" (10/12)

Ērģeles, politisks teksts, kaut kas no "New Adventures in Hi-Fi" skanējuma. Pārliecinošs divu minūšu muzikāls vēstījums.

6. "Accelerate" (8/12)

Vēl viens muzikāli diezgan vienveidīgs, bet emocionāli piesātināts roka numurs minorīgos akordos.

7. "Until the Day Is Done" (8/12)

Sākumā nobijos, likās, ka atskaņotājā sāk skanēt Džona Bon Džovi "Blaze of glory" ... tomēr nē - vēl viens 3/4 ritmā ieturēts politisks kantri valsītis tradicionālā Maikla Staipa mērcē.

8. "Mr. Richards" (9/12)

Iespējams, visrūpīgāk producētais plates skaņdarbs. Visam pāri Baka ģitāru siena, bungas šķiet samplētas, melodija īsti tomēr nerod attīstību.

9. "Sing for the Submarine" (7/12) Trešais 3/4 ritmā ieturētais skaņdarbs - apokaliptisks, minorīgs, varētu būt arī no "Around The Sun" sesijām. 5 minūtes šķiet nedaudz par garu.

10. "Horse to Water" (10/12)

Kaut kas no 80. gadu R.E.M. - ātrs, rečitējošs Staipa dziedājums, izteikts piedziedājums, dinamisks ritms un ģitāras. Tiešām vīri atkal no jauna būs noklausījušie vecos Gang Of Four ierakstus un smēlušies iedvesmu.

11. "I''m Gonna DJ" (10/12)

"Death is pretty final / I''m collecting vinyl / I''m gonna DJ at the end of the world!".

Pārliecinošs, vitāls, roķīgs, pat pancīgs plates noslēgums.

Rezumējot jāsaka, ka "Accelerate" ir veiksmīga atgriešanās pie rokmūzikas pamatvērtībām, pie grupas sākotnējām muzikālām ietekmēm, taču vienlaicīgi atkāpšanās no tā, ar ko R.E.M. 90. gadu sākumā kļuva par pasaulēs labāko rokgrupu, proti, apvienojot rokmūzikas kanonus ar perfektām popmelodijām ("Loosing My religion", "Man on The Moon", Everybody Hurts", "Near Wild Heaven" u.c.).

Izdošanas datums - 31.03.2008.

Nepalaid garām!

Uz augšu