Pēdējo gadu popmūzikas zvaigznes, tieši sieviešu kārtas dziedātājas (Lopesa, Gāga, Gomesa, Sairusa, Riana u.c.) nekautrējas publikai atklāt savu seksualitāti, kailumu, bieži vien balansējot uz robežas. Savukārt dažas no aizgājušo gadu zvaigznēm (Šineida O'Konora, piemēram) asi kritizējušas mūzikas industriju un jauno popzvaigžņu seksualizēšanu, taču izlieto ūdeni nesasmelsi, un daudziem klausītājiem jau izveidojies stereotips par to, kā būtu jāuzvedas un jāizskatās sieviešu kārtas popzvaigznei. 27 gadus vecā «CHVRCHES» (izrunā kā «churches») soliste Lorena Meiberija (Lauren Mayberry) ar šādu lietu kārtību nav mierā.
CHVRCHES pret interneta troļļiem
CHVRCHES «Every Open Eye»
(Universal)
9/12
Par Glāzgovas sintpopa, elektropopa apvienību «CHVRCHES» jau rakstīju pirms diviem gadiem, kad klajā nāca trio debijas plate «The Bones of What You Believe» (skat. recenziju). Kopš tā izdošanas grupa saskārusies gan ar mūzikas biznesa sniegtajām priekšrocībām, gan diemžēl ēnas pusēm.
Anonīmo komentāru laikmetā interneta vide var būt daudz agresīvāka, neiecietīgāka, nekā realitātē cilvēkiem runājot aci pret aci. Šo atziņu uz savas ādas izbaudījusi arī Lorena, kuras sievišķīgi meitenīgais skatuves tēls, kristāldzidrais vokāls un simpātiskais skotu akcents iekustinājis uz neķītrībām dažu labu seksuāli nodarbinātu indivīdu prātus. Jau pēc pirmā albuma Lorena saņēma nepatīkamus seksuāla rakstura komentārus («Es izdrāzīšu no viņas akcentu, un viņai tas patiks», piemēram), taču aktīvu pozīciju uzreiz neieņēma, cerot, ka šī seksuāli uzlādēto troļļu uzmanība norims. Tomēr, saskaroties ar diskriminējošiem komentāriem arī turpmāk, īpaši pēc dziesmas «Leave a Trace» video, kurā dziedātāja redzama īsos svārkos, ar želeju ieziestiem, pieglaustiem matiem (nekā piedauzīga, nudien), viņa daudz aktīvāk sāka publiski runāt par to, kā pret sievietēm izturas mūzikas industrijā.
Šokēti ir arī Lorenas grupas biedri - 40 gadus vecais Aiens Kuks (Iain Cook) un 32 gadus vecais Martins Dohertijs (Martin Doherty), kuriem šī ir pirmā nopietnā pieredze vienā kolektīvā ar sievieti. Intervijā «Guardian» Dohertijs pat izteicis pieņēmumu, ka grupa būtu bijusi komerciāli veiksmīgāka, ja tās vīriešu kārtas mūziķi tiktu «nolikti otrajā plānā» un Lorena izvirzīta priekšplānā. Cik šādu piemēru nav bijis mūzikas vēsturē (Gvena Stefani, Debija Harija u.c.)?
Tomēr «CHVRCHES» ir kopā un turpina radīt gaumīgu, melodisku popmūziku, lieki to nepiesātinot ar stampājošiem tehno bītiem un viesmāksliniekiem. «Mums bija daudz piedāvājumu no malas sadarboties, taču mēs gribējām saglabāt grupas sajūtu,» komentē Kuks. Jauno albumu trio sāka rakstīt šā gada janvārī paši savā pagraba studijā Glāzgovā, kad bija atgriezušies no pirmās plates turnejas. Nekādas lielas izmaiņas grupas skanējumā nav notikušas. Vīri turpina izmantot DSI Prophet 08, Mini Moog, Roland Juno 106 u.c. stilīgus sintezatorus, «NI Maschine» bungmašīnu, savukārt Lorena sacer vārdus un melodiju.
Kopumā albuma vajadzībām radīts 21 skaņdarbs, taču albumam atlasīti vien 11. Albuma noslēdzošā dziesma «Afterglow» vairākas nedēļas bijis strīdus ābols. Beigās mūziķi vienojās, ka tomēr neviens bīts šai dziesmai īsti neder, un tā atstāta bez ritma, turklāt Lorenas iedziedātais vokāls ieskaņots vienā piegājienā.
Lai arī šajā albumā nav viens izteikts topu grāvējs, plate ir pārdomāts, kvalitatīvs darbs, kas noteikti pavērs grupai jaunas iespējas.
Nākamā gada «Positivus» jubilejas festivālā «CHVRCHES» būtu kā naglai uz galvas.
Izdošanas datums - 25.09.2015.