Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

«Pilīm sadegot» - filma ne tikai metālmūzikas faniem

Amanda Boka, Rokfilmu Festivāls
«Pilīm sadegot» - filma ne tikai metālmūzikas faniem
Facebook Draugiem Twitter Whatsapp
Comments
Foto: Publicitātes foto

Filma «Pilīm sadegot» («As The Palaces Burn», 2014) bija iecerēta kā kinematogrāfisks ceļojums ar metāla grupas «Lamb of God» faniem visā pasaulē, meklējot kopīgo tur, kur nekā cita kopīga, iespējams, nav. Grupas menedžmenta finansētā lenta galarezultātā izvērtusies par īstu dokumentālu drāmu, kad visiem pilnīgi negaidīti «Lamb of God» līderis tiek arestēts un apsūdzēts smagā noziegumā.

Šis pavērsiens, patiesību sakot, lielā mērā izglābis režisoru no tipiskas fanu filmas ierindošanas savā filmogrāfijā, bet pašu filmu no pilnīgu klišeju atgremošanas un pazušanas līdzīgu filmu okeānā. To, kāda būtu bijusi «Pilīm sadegot» tad, ja tās uzņemšana būtu ritējusi iecerēto gaitu, mēs neuzzināsim. Bet tas, ka režisoram Donam Argotam (Don Argott) piepildījies teju katra dokumentālista lielākais sapnis (un reizē lielākais murgs), ir fakts: būt ar kameru līdzās saviem varoņiem tik dramatiskos mirkļos var sagadīties tikai lielas veiksmes gadījumā.

Tomēr grupai «Lamb of God» un lielai daļai viņu fanu tas patiešām ir lielākais murgs bez jebkādām sapņa pazīmēm. Neviens nebija gaidījis, ka, koncerttūres ietvaros atkārtoti ierodoties Prāgā, Rendijs Blaits (Randy Blythe) tiks arestēts par kāda gados jauna mežonīga fana netīšu slepkavību koncertā 2010. gadā. Jaunietis gribējis no skatuves lēkt pūlī, bet Blaits, kurš tolaik vēl bija vareni padevīgs narkotikām un alkoholam, viņu pagrūdis tik spēcīgi, ka puisis pēc 14 dienām miris no asinsizplūduma galvā. 2012. gadā, kad notiek filmēšana un dziedātājs veiksmīgi ir atstājis savus netikumus rehabilitācijas klīnikās, ne viņš, ne grupasbiedri nespēj atcerēties toreizējo notikumu gaitu. Tas, protams, nav nekāds pretarguments apsūdzībām, un Rendijs nonāk Čehijas cietumā. Tikmēr sociālajos tīklos notiek īsta vētra, fani deklarē Blaita nevainību un iestājas par viņa atbrīvošanu, metālmūzikas žurnālisti visā pasaulē izmisīgi strādā ar tulkošanas programmām, kas ļautu atšifrēt čehu tiesvedības procesu un gana nabadzīgās publikācijas presē, bet «Pilīm sadegot» režisors seko brīvībā palikušajiem «Lamb of God» dalībniekiem tikai soli nopakaļ un dokumentē citkārt tik noslēgto puišu emociju izpausmes. Argots ir klāt visur, kur Čehijas likums un grupas personības atļauj, no puišu mājvietām līdz pat advokātu sanāksmēm, kur Rendijs nopietni satraucas par savu brīvību. Jau zināms, ka tiesa beidzas mūziķim labvēlīgi un viņš tiek attaisnots. Šodien metālmūzikas cienītāji un žurnālisti visā pasaulē ir pateicīgi režisoram par šo filmu, jo tā faktiski ir vienīgais materiāls, kas vēsta par patieso toreizējo notikumu gaitu, kurai nebija iespējams izsekot valodu barjeras dēļ. Filmā iekļauti ekskluzīvi videomateriāli, kas daļēji bijuši par pamatu tiesvedības iznākumam.

Taču par filmu pateicīgiem būtu jābūt ne tikai metālmūzikas interesentiem. Filmas sākotnējais uzstādījums ir attaisnots ar uzviju – tā patiešām ir par kopīgo tur, kur nekā cita kopīga, iespējams, nav. Šajā gadījumā kopīgais nav vis metālmūzika: filma ir gana interesants stāsts arī tiem, kas nezina, kas ir «Lamb of god» vai metālu vispār uztver kā nebaudāmu troksni. Te vienlaicīgi iezīmējas kontinentālās un nacionālās atšķirības pastarpinātā veidā, bet mums visiem ir bailes nokļūt nebrīvē un, tāpat kā Rendijam, dažas lietas gribās atstāt pagātnē (Rendija gadījumā tie ir trakie atkarības gadi). Un, cerams, mums visiem ir draugi, kam mūsu liktenis ir tikpat svarīgs kā mums pašiem. «Pilīm sadegot» ir iedvesmojošs stāsts par grūtiem laikiem un mīlestību, atbalstu un draudzību, un par šādām vērtībām mums visiem ik pa laikam ir nepieciešams uzskatāms atgādinājums.

Dokumentālists Dons Argots jau iepriekš izskanējis plašāk rokfilmu kontekstā – viņa kontā ir filma par «Pentagram» līderi Bobiju Līblingu (Bobby Lielibling) «Last Days Here» (2011) un «Rock school» (2005), dokumentālā filma par jauniešu grupu, kas meklē savu iekšējo rokzvaigzni. Viņš ir arī kaislīgs metālmūzikas fans, pats spēlē smagā metāla apvienībā «Serpent Throne» un sarakstījis mūziku vairākām filmām.

Filmas seanss gaidāms Rokfilmu festivāla ietvaros, Vidzemes koncertzālē «Cēsis» 15. augustā pulksten 20.

Biļetes: ticketshop.lv.

www.ticketshop.lv

Tēmas

Nepalaid garām!

Uz augšu