Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Mēneša albums: Arcade Fire "Reflektor"

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

«Pastāvēs, kas mainīsies,» tā vien gribas atkal citēt Raini. Monreālas orķestris «Arcade Fire» divarpus gadus strādājis ar jaunām dziesmām, lai radītu cienīgu turpinājumu «Grammy» balvu ieguvušajam 2010. gada ierakstam «The Suburbs», un, lai to paveiktu, smēlies iedvesmu jamaikiešu mūzikā, Haiti dabā un ielu karnevālos, kā arī elektroniskās mūzikas producenta «LCD Soundsystem» līdera Džeimsa Mērfija (James Murphy) skaņu laboratorijā. Rezultāts ir episks 76 minūšu garš dubultalbums.

Arcade Fire «Reflektor»

(Sonovox)

9/12

Atgādināšu, ka apbalvotais «The Suburbs» (skat. recenziju) saturiski apdziedāja grupas līdera un visu dziesmu autora Vina Batlera (Win Butler) dzīvi priekšpilsētās, īpaši viņa dzimtajā Vudlandā, Teksasas štatā (Hjūstonas priekšpilsēta).

Par ko lai dzied tālāk? Noteikti šāds jautājums pēc «Suburbs» tūres nodarbināja grupas radošo kodolu Batleru un viņa laulāto draudzeni, grupas akordeonisti/taustiņnieci Režīnu Šasānu (Regine Chassagne).

Atbilde tika sameklēta Haiti - Šasānas vecāku dzimtajā valstī, Portoprensas pilsētā, no kuras tie emigrēja 1970. gados. Pēc postošās 2010. gada zemestrīces pāris bija turp devies veikt brīvprātīgo darbu. Haiti daba un īpaši «rara» karnevālu mūzika, kas balstās uz monotonu dažādu perkusiju ritmu, atstāja pamatīgu iespaidu uz Batleru. Pēc uzstāšanās Ņūorleānas Džeza festivālā viņš sadraudzējas ar Haiti perkusionistu grupu «RAM» un jau nākamajā dienā uzaicina «RAM» bundziniekus uz studiju padžemot.

«Tā radās dziesmu «Awful Sound» un «Afterlife» skelets, kas vēlāk apaudzēts ar melodiju un tekstu,» kādā intervijā skaidro Batlers.

Tik tiešām albumā šur tur izteikti dzirdami haitiešu perkusionisti, īpaši plates otrajā pusē.

Vēl viens avots, kas muzikāli ietekmēja «Reflektor» ir Džeimss Mērfijs, kurš līdzproducējis 11 no 13 jaunā albuma dziesmām. Īpaši viņa «DFA» rokraksts jūtams titulskaņdarbā. Paši mūziķi stāsta, ka

Mērfijs pratis gan īstajā brīdī iejaukties, gan paiet malā, ļaujot grupai pašai tikt galā ar muzikālo materiālu.

«Mēs ar Mērfiju vēlējāmies strādāt kopā jau 2006. gadā, mūs vienoja mīlestība pret «New Order», taču toreiz viņš bija aizņemts ar «LCD Soundsystem»,» stāsta Batlers. «Kad viņa grupa pajuka un mēs saņēmām «Grammy», loģiski, ka šī mūsu sadarbība kļuva arī par Mērfija prioritāti.»

Kopumā albuma vajadzībām radītas teju 60 dziesmas, kas tapušas divu nedēļu radošajā nometnē Trident pilī Jamaikā, kur uzsūkti «vudū ritmi un regejs». Sākumā mūziku producējusi pati grupa, sadarbojoties ar Markusu Dravsu (Coldplay, James, Bjork), vēlāk pieslēdzās Mērfijs.

«Reflektor»
«Reflektor» Foto: Publicitātes foto

Ja pieskaramies saturam, tad jāpiemin trīs lielākie iedvesmas avoti. Albuma nosaukums «Reflektor» aizgūts no globālā dāņa, «eksistenciālisma tēva» Sērena Kirkegora. Ar šā 19. gadsimta sākumā Kopenhāgenā dzīvojošā domātāja un rakstnieka uzskatiem Batlers iepazinies, studēdams reliģijas vēsturi. Albuma vāciņš, uz kura attēlots Orfejs un Eiridīke, ilustrē grupas aizraušanos ar sengrieķu mītiem (Orfejs devās uz mirušo valstību, lai atgūtu savu sievu Eiridīki. Aīds viņam atļāva to darīt, jo Orfejs skaisti spēlēja, taču ar vienu noteikumu - Eiridīkei jāiet aiz Orfeja un viņš nedrīkst palūkoties tai sejā, pirms abi nav sasnieguši virszemi. Orfejs piekrita, tomēr paraudzījās atpakaļ, tāpēc Eiridīki zaudēja). Savukārt albuma strīms, kas tika palaists pirms dažām dienām, tika ievietots «Youtube» ar 1959. gada filmu «Black Orpheus», kas vēsta par mīlas trīsstūri kādā Brazīlijas karnevālā.

Kopumā «Reflektor» skan dzīvi, neskatoties uz Mērfija elektroniskajām dekorācijām. Tituldziesma rakstīta dzīvajā, vienlaikus spēlējot vienpadsmit mūziķiem, līdzīgi ierakstīti arī skaņdarbi «You Already Know» un «We Exist». Pēc tam, protams, vairāki mēneši pavadīti, ierakstīto materiālu editējot (labojot, graizot, slīpējot).

Haiti ielu mūzikas sajūta jūtama vienā no albuma labākajiem skaņdarbiem «Here Comes the Night time», kas pulsē monotonā «rara» ritmā un saturiski vēsta par īsu brīdi pirms saulrieta, kad Portoprensas pilsēta iegrimst pilnīgā tumsā. Plates pirmajā daļā jūtamas pankroka, glemroka un pat regeja («Flashbulb Eyes») ietekmes, savukārt otrā daļa ir daudz liriskāka.

Rezultāts nudien ir episks. Varbūt pat mazliet par daudz episks...

Izdošanas datums - 28.10.2013.

Nepalaid garām!

Uz augšu