Trīs jaunie hiphopa mākslinieki Skutelis, Eliots un Edavārdi aprīlī devušies savā pirmajā Latvijas koncertturnejā «Traki čaļi». Rīgā puišus būs iespējams skatīt vaigā 7.maijā klubā «NabaKlab». TVNET Mūzika aicināja vienu no «trakajiem čaļiem» - hiphopa producentu un mākslinieku Skuteli uz nelielu sarunu.
Skutelis: banālu tekstu neglābs arī valodas maiņa (66)
TVNET: Trīs traki čaļi - tu, Eliots un Edavārdi šomēnes esat devušies tūrē. Parasti ir tā, ka mākslinieki dodas tūrē, kad izdod albumu ... kāds iemesls ir jūsu tūrei?
Skutelis: Acīmredzot mēs neesam parasti mākslinieki. Viena iemesla doties tūrē mums nav; vienkārši dažādos sastāvos ik pa laikam devāmies koncertos ārpus Rīgas un nolēmām, ka ir pienācis laiks izveidot saplānotu koncerttūri, jo tūrē tomēr ir vienojošs motīvs, vienota un izstrādāta koncertprogramma. Tas mums ir kaut kas jauns. Uz skatuves dodam ļoti dažāda līmeņa informāciju. Mums tas ir svarīgi, un cilvēki vēlas to dzirdēt un sajust mūsu piedāvāto enerģijas lādiņu. Es nedomāju, ka tas ir sliktāks iemesls par albuma izdošanu. Pat šobrīd, kad tūre ir tikai pusē, esam izdarījuši vairākas vērtīgas atziņas savas mūzikas sakarā. Tātad viens no iemesliem ir arī mūsu pašizaugsme.
TVNET: Kāpēc traki čaļi? Koncertos notiek trakas lietas?
Skutelis: Traki čaļi, jo mūsu veidotā mūzika un enerģija koncertos ir ļoti dulla. Mums ir dulls hiphops. Domāju, ka katrs, kas atnāks uz kādu no tūres koncertiem, sajutīs, kāpēc tūrei ir dots šāds nosaukums, jo mūsu saturiski vokālā un literārā perkusija, ko papildina labākajās hiphopa tradīcijās veidotā mūzika, tiešām varētu būt kaut kas ļoti interesants pat tiem cilvēkiem, kas iepriekš nekad nav bijuši hiphopa koncertos.
TVNET: Top arī tavs soloalbums «Apziņas plūsma». Vai tam ir kāds sakars ar Džeimsa Džoisa «Ulisu», dadaismu?
Skutelis: Nē, tam nav nekāda tiešā sakara ne ar vienu konkrētu daiļdarbu vai virzienu, lai gan interesanti, ka tu pieminēji tieši Džoisa «Ulisu», jo mana sākotnējā iecere bija veidot šo albumu kā vienas dienas stāstu, kurā tiek secīgi, stunda pa stundai, izklāstītas darbības, sākot ar pamošanos un noslēdzot ar došanos gulēt. Šī iecere mani visai ātri nogarlaikoja.
Apziņas plūsma man ir iekšēja darbība, kas ļauj saskatīt lietas, kas nav acīmredzamas.
Mums apkārt ir ļoti daudz informācijas, ļoti daudz pateiktu vārdu, un apziņas plūsma ir tā darbība, kas ļauj man noteikt, kas no tā visa ir īsts un kas māns. Man tas ir ne tik ļoti tehnisks piegājiens tekstam, cik iekšēja, uz sevi attiecināma darbība. Un «Apziņas plūsma» būs daiļdarbs, kurā šīs savas darbības esmu pierakstījis. Kopā ar mākslinieci Madaru Šēnfeldi katrai no albuma dziesmām veidojam arī fotogrāfijas, kas dziesmas papildinās un, iespējams, pamudinās uz tām paskatīties no cita skatpunkta. Līdzās dziesmām un fotogrāfijām «Apziņas plūsmā» būs arī mans īso stāstu krājums. Tas viss tiks izdots ne ātrāk par rudeni, jo šobrīd esmu sakoncentrējies uz tūri un visi lielie ar albumu saistītie darbi ir pietaupīti vasarai.
TVNET: Mainot tēmu... Vai biji uz kādu no Gustavo «Pilsētas portāla» koncertiem? Kāda ir Gustavo plūsma Latvijas hiphopa mūzikas kontekstā?
Skutelis: Jā, biju uz vienu no koncertiem. Tas, kā skatos uz mūziku un mākslu, būtiski atšķiras no tā, ko šobrīd dara Gustavo, bet tajā virzienā, kurā viņš darbojas, viņš ir perfekts. Tas bija lielisks koncerts.
Šobrīd gan ir grūti kaut ko teikt par Gustavo plūsmu pašmāju hiphopa kontekstā. Starp hiphopa cienītāju komūnu un Gustavo mūziku es vairs īsti neredzu saikni. Tas nav ne labi, ne slikti; tas ir tas, kā es to redzu.
TVNET: Kā vērtē Ozola pēdējos centienus iekarot Krievijas mūzikas tirgu?
Skutelis: Es uz to neskatos kā uz centieniem iekarot kādu mūzikas tirgu. Ozols ir sevi realizējis cilvēks. Viņš vienkārši dara to, ko grib, un meklē jaunus izaicinājumus. Katram emsījam (mc) ir savs stāsts, un Ozols tikai godīgi izstāsta savu.
TVNET: Trīs traki čaļi ... no kurienes jūs nākat? Vai esat rīdzinieki?
Skutelis: Nākam no vakardienas uz rītdienu, neaizmirstot par to, ka viss notiek šodien. Jā, mēs esam no Rīgas. Katru no mums Rīga noteikti iedvesmo citādāk. Ja runājam par mani, tad man Rīga ir neatņemama dzīves sastāvdaļa; Es nekad nevarētu atstāt šo pilsētu.
TVNET: Hiphopa mākslinieki Latvijā galvenokārt tomēr rečitē savā dzimtajā valodā. Hiphops balstās uz vārdu ... kāpēc, tavuprāt, citos žanros pašmāju mūziķi bieži izvēlas dziedāt angliski ... uzskata, ka latviešu valoda ir neskanīga, nabadzīga u.tml?
Skutelis: Jā, hiphopa mākslinieki pārsvarā izpaužas dzimtajā valodā, jo hiphops ir kultūra, kurā dzimtajai vietai ir liela nozīme. Runājot par citu žanru mūziķiem, latviešu valoda noteikti nav nedz neskanīga, nedz nabadzīga. Ja kāds izvēlas izpausties ne dzimtajā valodā, viņam noteikti ir savs iemesls. Man kā klausītājam tas nav tik svarīgi. Mūzikai vajag vienot cilvēkus, un mūzikai ir jābūt visu valodu tulkam. Patiesu liriku nevar sabojāt, bet banālu liriku neglābs ne valodas nomaiņa, ne mākslīgie centieni līdzināties aizokeāna izpildītājiem.