Šodienas redaktors:
Krista Garanča

No Maskavas uz Rīgu - Džošua Redmena gigantiskie soļi (25)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: www.gregoryhutchinson.com

Svētdien festivāla "Saxophonia 2011" noslēgumā Lielās Ģildes koncertzāli pieskandināja izcils džeza mūzikas kolektīvs ar harismātisko saksofona virtuozu Džošua Redmenu (Joshua Redman) priekšgalā.

Joshua Redman Trio (Rīga, Lielā Ģilde 21.02.2011.)

Izpildījums: 12/12

Baudījums: 12/12

Skaņa: 9/12

Saturs: 10/12

Ir dažādas vārdos neizsakāmas vibrācijas, ko sajūtu un emociju līmenī spēj sniegt dzīvais koncerts. Rokmūzikas koncertā sajūtas jeb vibrācijas ir atšķirīgas, akadēmiskās mūzikas koncertā, protams, valda pavisam cita estētika, taču svētdienas vakarā baudītās "Joshua Redman Trio" vibrācijas, šķiet, apvienoja vairākas muzikālas tradīcijas, aiznesot klausītāju (vismaz mani noteikti) ... tālu prom no visa reālā.

Trijatā - pats Redmens, bundzinieks Gregs Hačinsons (Greg Hutchinson) un basists Rūbins Rodžers (Reuben Rogers), savā koncertprogrammā spēja sakausēt gan akadēmiskās mūzikas, gan džeza klasikas, avangarda, fanka un pat popmūzikas elementus, demonstrējot ekstra klases džeza paraugstundu.

Džošua Redmena koncerts manā koncertu kalendārā nebija vienkārši "vēl viens džeza koncerts", tas bija īpaši gaidīts notikums. Līdzīgi kā 2007. gada "Branford Marsalis Quartet" koncertā Rīgā, kad, sēžot Kongresu nama zāles pirmajā rindā, nespēju noticēt, ka piecu metru attālumā no manis muzicē viens no mūsdienu džeza Lielajiem. Tā arīdzan svētdienas vakarā beidzot notika acīmredzamais-neticamais un varēju vaigā skatīt vienu no sava nelielā džeza plauktiņa biežāk klausītāko disku autoriem - Džošua. 

Rīgā trio bija ieradies no Maskavas, kur 18.februārī piedalījās džeza mūzikas festivālā "Триумф Джаза". Atšķirībā no Maskavas, kur mūziķi uzstājās nelielā klubā (Igora Butmana džeza klubā), Rīgā "Joshua Redman Trio" spēja pulcēt pilnu Lielās Ģildes zāli. Tika izliktas pat papildvietas.

Koncerts iesākās ar kādu populāru džeza standartu (diemžēl nespēju atcerēties tā nosaukumu), kas, tradicionāli džeza mūzikai, ieveda klausītāju virpuļojošā džeza improvizācijā - melodiski akcenti, metra pulsācija, saksofona, bungu un basa saplūšana vienā veselā.

Pirmās koncerta divdesmit minūtes palidoja garām vienā elpas vilcienā, līdz Džošua nomainīja tenorsaksofonu uz soprāna saksofonu,

sasveicinājās ar Rīgas publiku, pasūdzējās par bargo ziemu un piedāvāja klātesošajiem baudīt paša sacerētu kompozīciju "Ghost".

Koncertā izskanēja vairākas 42 gadus vecā Redmena kompozīcijas - minētā "Ghost", "Insomnomaniac", "Zarafah" u.c. Būdams Teloniusa Monka starptautiskā saksofonspēles konkursa uzvarētājs (1991.gadā, Thelonious Monk International Jazz Saxophone Competition), vakara programmā Redmens iekļāva arī Monka klasisko "Four in One".

Ar lielu sajūsmu, protams, tika uzņemtas gan Rūbina Rodžersa solo, gan lieliskā Gregorija Hačinsona bungu solo partijas. 

Diemžēl koncerta otrajā pusē atgadījās kāda tehniska ķibele ar kādu no labajā pusē griestos iekārtajām skandām, proti, tā ik pa laikam iečerkstējās, un, manuprāt, uz kādu brīdi trio spēlēja bez papildu apskaņošanas, taču šī mazā tehniskā nianse noteikti nespēja sabojāt brīnišķīgo un enerģētisko "Joshua Redman Trio" uzstāšanos.

Foto: www.gregoryhutchinson.com

Džošua Redmens

Džošua Redmens (1969) ir daudzpusīgs mūziķis – viņa ietekmju jomu sarakstā ir džezs, klasiskā mūzika, roks, souls, Indijas, Indonēzijas, Vidējo Austrumu un Āfrikas mūzika; viņš mācījies spēlēt blokflautu, klavieres, ģitāru, gatamu (indiešu sitaminstrumentu), muzicējis arī gamelāna sastāvā. Redmens ar spožiem panākumiem beidza studijas slavenajā Bērklija džeza augstskolā. Pēc uzvaras prestižajā Teloniusa Monka starptautiskajā saksofonspēles konkursā sākās jaunā mūziķa koncerti un ieraksti ar daudzām džeza zvaigznēm. Par 1993. gadā klajā nākušo pirmo soloalbumu Redmenu pirmoreiz nominēja "Grammy" balvai. Deviņu gadu vecumā Redmens sāka mācīties klarnetes spēli, savukārt tenorsaksofons ir viņa instruments kopš desmit gadu vecuma.

Nepalaid garām!

Uz augšu