3. Charles Mingus «Mingus Ah Um» / 1959
Čārlzs Minguss bija ne tikai virtuozs kontrabasists, bet arī ambiciozs komponists, kurš nenogurstoši meklēja savu ceļu mūzikā. Viņa daiļradi virzīja nemitīga vēlme pateikt, ka afroamerikāņu džeza mūzika ir līdzvērtīga akadēmiskās mūzikas paraugiem. Rasu vienlīdzības ideja satrauca daudzus džeza mūziķus, taču jo īpaši Mingusu. Klausoties plati «Mingus Ah Um», rodas sajūta, ka dodies vēl nekad nedzirdētā ceļojumā uz pārsteigumu pilnu džeza pasaku, kur neiespējamais kļūst iespējams, kur mīt brīnumaini tēli, krāšņos karuseļos brauc mistiski putni, spalgi pūšot neredzētās taurēs, kur ielās iziet krāšņs karnevāls un uz milzīgām skatuvēm dejo jautri akrobāti vai skumīgi klauni. Arī stāsta noslēgums nekad nav paredzams. Minguss savā mūzikā izmanto afroamerikāņu muzikālās tradīcijas saknes – kolektīvās improvizācijās blūzi mijas ar gospeļiem, svingu nomaina be-bopa improvizācijas, liriskas melodijas mijas ar kaislīgiem kliedzieniem, kuri atsauc atmiņā afroamerikāņu dievkalpojumus. Minguss spēlē pasaulīgu mūziku, kura ir piepildīta ar reliģisku ekstāzi un dzīvesprieku. Melodisma, ritma un struktūru oriģinalitātes ziņā Minguss nenoliedzami ir viens no dižākajiem amerikāņu komponistiem. Ja jums liekas, ka dzīvē pietrūkst krāsu, izsīkušas neordināras idejas, radošajos meklējumos iestājusies rutīna, vai tādā gadījumā nav pienācis laiks Čārlza Mingusa mūzikai?
2. Miles Davis «Nefertiti» / 1968
Mailzs Deiviss bija superzvaigzne. Viņam patika skaļa publicitāte, pielūdzēju pūļi, švītīgas drēbes, dārgas automašīnas un bokss. Starp džeza cienītājiem ir arī tādi, kuri apgalvo, ka Deivisa nozīme džezā ir pārvērtēta. Ja tā arī būtu taisnība, tad, izdzirdot viņa spēli, šo apgalvojumu aizmirstu. Viņa neatkārtojamais un siltais trompetes tonis atbruņo un pārņem savā varā. Mailzs vienmēr ir novērtējis pauzes, klusuma, brīvas telpas vērtību. Reizēm svarīgāk ir bijis nevis nospēlēt notis, bet tas, kur viņš ir paklusējis, sajutis pauzes spēku. «Mazāk ir vairāk» – tā noteikti bija Mailza devīze. Viens no džeza slavenākajiem albumiem ir Mailza Deivisa «Kind Of Blue», tomēr arī bez šā skaistā ieraksta viņam ir daudz nozīmīgu albumu, jo viņš ir stāvējis pie gandrīz visu modernā džeza stilu šūpuļiem. Mailzs vienmēr spēja laikus pieslēgties aktuālajam, pat radot maldīgu priekšstatu, ka viņš ir virziena vienīgais atklājējs un virzītājs. Viņam nenoliedzami piemita spēja ap sevi sapulcināt ļoti talantīgus cilvēkus. «Nefertiti» ir pēdējais Mailza akustiskais albums. Albuma slavenākos standartus ir sarakstījis kvinteta patiesais dzinējs saksofonists Veins Šorters. Reizēm ir pat žēl, ka Veins palika spožās zvaigznes ēnā. Lai nu kā tas bija, bet, klausoties šo albumu, ir skaidrs: starp grupas mūziķiem valda tāda saskaņa, ka, šķiet, viņi pat domā sinhroni. Ar šo albumu beidzas džezs, kādu to visi pazina līdz tam. Tālāk sekoja fusion. Mailzs nemīlēja skatīties atpakaļ.