Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Koncerta apskats: «Muse» Rīgā (83)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

No ziemeļiem (Helsinkiem un Tallinas), pāri klajumiem, zvaigžņu staru šķilts... ne gluži briežu vilktas sapņu kamanas, bet aptuveni piecpadsmit smagās autofūres ar skaņu tehniku šovakar piestāja Rīgā gan, lai dzidri skanētu ne tikai zvaniņš, bet dārdētu visa Ledus pils. Noteikti daudziem skaņu inženieriem un jauniem māksliniekiem šāda tehnika ir neaizsniedzams sapnis, ne velti britu trio «Muse» ir izslavēti ar to, ka izmanto modernāko, jaudīgāko aparatūru, ieskaitot tehniku, ko ražotāji jaunu produktu testēšanai lūguši grupai izmantot pilnīgi bez maksas.

Arī šovakar sava jaunākā studijas albuma «The 2nd Law» veicināšanas turnejas ietvaros «Muse» Rīgā sniedza grandiozu skaņas un gaismas šovu, pārsteidzot ar idejiski vienkāršo, bet vienlaikus tehniski sarežģīto apgrieztās piramīdas koncepciju, kas veidota no daudziem videoekrāniem.

Jau no pirmajām skaņdarba «The 2nd Law: Unsustainable» taktīm skatītājs tiek ierauts dehumanizētā elektroniskas (dabstepa) un histēriskas popmūzikas virpulī. Ņirbot mazajiem ekrāniem, dārdot bungām un degot sarkaniem prožektoriem,

rodas sajūta, ka planētai «Zeme» tuvojas kāds citplanētiešu kosmosa kuģis, kas grasās mūs nolaupīt

un iesūkt savā sistēmā. Šīs nojautas pastiprina sekojošais jaunās plates episkais skaņdarbs «Supremacy», līdz, ieskanoties «Hysteria» niknajam basa rifam, no Arēnas griestiem lēnām lejā sāk laisties minētās apgrieztās piramīdas fragmenti (tā raksturo varas hierarhiju, kas sagāzusies ar kājām gaisā). Rezultātā skatuve tiek izgaismota, radot grandiozu kosmisku iespaidu.

Metjū Belamijs
Metjū Belamijs Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

«Sveicināti šajā jaukajā pilsētā!» bikli iesaucas mazliet uzvilktais nemiera gars Metjū Belamijs (Matthew Bellamy) un ar radio grāvēju «Supermassive Black Hole» mūsu priekšā jau pilnā krāšņumā paveras solītā instalācija, kas gandrīz visu koncerta laiku draudīgi karājās virs Metjū, Krisa Volstenholma (Chris Wolstenholme) un Dominika Hovarda (Dominic Howard) galvas. Uz ekrāniem projicētie video ne tikai mākslinieciski ir interesanti, bet noderīgi arī, lai izprastu atsevišķu dziesmu saturisko vēsti, piemēram, jaunās plates hita «Animal» laikā uz ekrāna galvenais personāžs ir kāds tipisks Volstrītas brokeris, kas acīmredzami nodarbojas ar finanšu mahinācijām. Globālā ekonomiskā krīze ir tikai viena no «The 2nd Law» tēmām, «viņi pret mums», starpgalaktiku ceļošana, evolūcija u.tml. šķietami ar emocijām maz saistītas tēmas caurvij jaunās «Muse» dziesmas.

Koncerta vidusdaļā ģitāra tiek nomainīta pret melnu flīģeli, kas tiek izcelts no skatuves apakšas, un izskan liriskais «Explorers». Vispār zem skatuves šādos koncertos atrodas daudz dažādu brīnumu. Piemēram, vairāki ģitāras pastiprinātāji, ko uz skatuves mēs nemaz neredzam, ja neskaita to vienu monitora kasti, kas vienā no dziesmām tika griezta ap savu asi un darbojās kā bākuguns.

Dominiks Hovards
Dominiks Hovards Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

Pie «Time Is Running Out» publika jau pilnā balsī dzied līdzi, kaut arī koncerts ir vēl tikai pusē. Patīkama pārmaiņa ir basģitārista Krisa Volstenholma dziedātā «Save me», kas uz brīdi ļauj Belamijam atvilkt elpu. Ar aktuālo «Madness» šovam palīgā nāk vairāki lāzerstaru kūļi, kas paceļ koncertu citā kvalitātē. Kādā no dziesmām Metjū nokāpj pie skatītājiem, lai sasveicinātos un pierādītu, ka viņš nav no realitātes atrauts tipiņš, kurš apsēsts ar sazvērestības teorijām un fano tikai par Reja Bredberija vai Viktora Zamjatina antiutopiskajiem darbiem, kuros «viņi» mēģina iznīcināt «mūs». Jauks žests! Arī «paldies» Metjū bija iemācījies pateikt tīri labi...

Ar jaudīgo «Plug In Baby» un «Stockholm Syndrome» izskan koncerta pamatdaļa. Piramīda ir nolaidusies un «aprijusi» mūsu mazās pretošanās kustības varoņus. Tomēr katrā stāstā jābūt labām beigām, un tā notiek arī šoreiz. Notiek sacelšanās («Uprising»), un Lielais Brālis spiests atkāpties. Nobeigumā vēl «Knights of Cydonia», «Starlight» un «Survival».

Nobeigumā vēl par koncerta skaņu. Grupa, protams, ir nodrošinājusies tikai un vienīgi ar savu tehniku, vedot līdzi kvalitatīvas vācu «d&b audiotechnik» skandas, izmantojot iespaidīgu «Midas XL4» mikserpulti, taču atšķirībā no pirmā Rīgas koncerta, kur muzikālais materiāls tomēr vairāk balstījās uz skaļiem ģitāras rifiem, mazāk uz elektroniku, šis koncerts jūtīgākām ausīm bija saudzīgāks. Brīžiem likās, ka varētu jau mazliet iegriezt vēl skaļāk... Acīmredzot tāds, mazliet «popsīgāks» ir jaunais grupas un albuma «The 2nd Law» koncepts. Jauna ēra...

Arlabunakti!

Metjū Belamijs
Metjū Belamijs Foto: Mārtiņš Otto/TVNET

«Muse» koncerts «Arēnā Rīga» šovakar pulcēja aptuveni 11 000 skatītāju.

Atgādināšu, ka grupa Latvijā jau ir viesojusies divas reizes - 2007.gadā un 2010.gadā.

Koncertā izskanējušo dziesmu saraksts:

The 2nd Law: Unsustainable

Supremacy

Hysteria

Supermassive Black Hole

Panic Station

Bliss

Animals

Explorers

United States of Eurasia

Time Is Running Out

Save Me

Madness

Follow Me

Undisclosed Desires

Plug In Baby

Stockholm Syndrome

Isolated System

Upraising

Knights of Cydonia

---

Starlight

Survival

Nepalaid garām!

Uz augšu