Latvijas Nacionālajā operā baleta «Otello» pirmizrādi kuplā pulkā apmeklēja Latvijas prominences. Skatītāji nebija vīlušies, jo Krievijas vadošās laikmetīgās dejas autoritātes Allas Sigalovas horeogrāfija zālei lika aizturēt elpu un sekot līdzi notikumu attīstībai un kaislīgajam mīlas pārim Otello (Seržs Derošs) un Dezdemonai (Ieva Rācene).
Balerīna Ieva Rācene «Otello» baletā lej īstas asaras (16)
Pēc pirmizrādes, Latvijas Nacionālās operas direktors Andrejs Žagars aicināja sabiedrības prominences uz svinīgu banketu, kurā emocijās par labi paveikto darbu dalījās baleta «Otello» radošā komanda un lomu atveidotāji.
Sarunā ar TVNET pēc «Otello» pirmizrādes baleta māksliniece Ieva Rācene, kas atveido galveno, Dezdemonas lomu, atklāj, ka pirms izrādes pašai veiksmīgi izdevās tikt galā ar lampu drudzi un būt mierīgai. «Taču, veroties priekškaram un iznākot uz skatuves, jutu, ka man kājas mazliet trīs, bet ar katru nākamo izgājienu jutos daudz drošāka,» atzīst baletdejotāja. Viņa arī pirms pirmizrādes pavadījusi vairākas tramīgas naktis. «Ir sajūta, ka fiziski guļu, bet morāli neesmu atpūtusies, jo gribot negribot domā par procesu, par emocijām.
Bija tāds moments, kad naktī modos piecas reizes augšā un man visu laiku skanēja galvā mūzika
un aizrādījumi, ko horeogrāfe Alla Sigalova teikusi,» piebilst Ieva.
Viņa neslēpj, ka izrādē liels atbalsts un palīgs ir tieši skatuves partneris Seržs Derošs, kas atveido Otello. «Ar Seržu pirmo reizi iepazināmies šā gada 27. jūlijā, un tieši šajā dienā arī pirmo reizi satikos ar horeogrāfi Allu Sigalovu. Sākumā domāju, ka satiksimies, iepazīsimies un nākamajā dienā sāksim mēģināt, taču viss notika pavisam citādi. Satikāmies piecos vakarā, Alla mums, izrādes galveno lomu atveidotājiem, parādīja scenogrāfiju, kostīmu skices un teica: «Ejam uz zāli strādāt!» Ap deviņiem vakarā mēs bijām brīvi. Alla vispār, gatavojot izrādi, ar mums ir izdarījusi neiespējamo. Viņa ir atklājusi mūsu radošo dvēseli, ko parasti viens otram nerādām, bet mēs bijām spiesti jau pirmajos mēģinājumos sevi izlikt par visiem 100%. Tādā veidā cilvēks gribot negribot aug un attīstās. Kad parādi savu maksimumu, tu jūti, ka ir kur iet vēl un vēl. Esmu pārliecināta, ka varu vēl vairāk,» viņa stāsta.
Ieva Rācene ir sajūsmā par savu skatuves partneri Seržu, kurš ir amerikāņu dejotājs, bet kopš 2011. gada dejo Grācas operas trupā. «Viņš saprot, ko es gribu pateikt klusējot, tikai ar savu ķermeni. Ļoti viegli ar viņu ir strādāt. Seržs nekad nav sūdzējies, ka viņam būtu kaut kas neērti. Viņš pats atrod, kā man pielāgoties, savukārt es pielāgojos viņam. Es izjūtu viņu,» atklāj balerīna.
Lai arī Ieva uz skatuves ar Seržu izdzīvo tik kaisles pilnas, erotiskas attiecības, viņa atklāj, ka abi nav satuvinājušies privātajā dzīvē. «Izskatījās, ka mūsu starpā ir attiecības? Ja jā, tad, super, jo uz skatuves mēs viens otru mīlam bezgala, bet ārpus baltajām operas sienām ir otra dzīve,» par mūžseno attiecību tēmu teic Ieva, kura privātajā dzīvē bauda brīvas sievietes statusu.
Vaicājot, vai arī Ieva savā privātajā dzīvē izjutusi tik spēcīgas mīlas jūtas kā viņas atveidotā varone Dezdemona, viņa atzīst, ka uz skatuves dzīvo līdzi Otello mīlestībai. «Jā,
tik stipras mīlas jūtas, kādas manai varonei ir pret Otello, esmu piedzīvojusi arī savā dzīvē.»
Vaicājot, kura no «Otello» izdejotajām skatuves ainām Ievai vistuvākā, viņa atklāj, ka tā ir Venēcijas sūtņu ierašanās, kad kopā ar Kasio un vēstniekiem nāk no aizkulisēm. «Savukārt mans Otello ir pie portāla un skatuves. Tajā brīdī skan bēdīga minora mūzika un man liekas, ka tā patiesībā nav Dezdemona, bet es pati, un man tajā momentā ir tādas emocijas, ka dvēseli rauj uz pusēm un kamols metas kaklā. Asaras birst pašas no sevis,» stāsta Dezdemonas lomas atveidotāja.
«Otello» baleta iestudējumā pavisam ir trīs Dezdemonas lomu atveidotājas – Ieva Rācene, Alise Prudāne un Iļana Puhova un tikai divi Otello – Seržs Derošs un Aleksejs Avečkins.