Virkne modes namu un daudzas slavenības spodrina savu vārdu, ik sezonu piedāvājot to vārdus nesošus jaunus aromātus — vismodernākos tieši tagad. Bet dažas smaržas ir izturējušas apbrīnojami ilgu laika pārbaudi un topā ir arvien. Tā teikt, nepārejoši modernie aromāti.
«Chanel» — «Chanel No. 5»
Iespējams, par savu popularitāti «Chanel No. 5» vislielāko pateicību parādā ir leģendārajai kino dīvai Merilinai Monro. «Pāris pilieni Chanel No. 5,» skanēja viņas atbilde uz jautājumu, kā tērpjas dievinātā aktrise, dodoties gulēt.
«Chanel No. 5» šogad svin savu astoņdesmit piekto (!) dzimšanas dienu. 1921. gadā to pēc Koko Šaneles pasūtījuma radīja parfimērs Ernests Bo. Smaržas virsnotī ir ziedu aromāti — ilang-ilang un apelsīnu, vidusnoti veido jasmīns un roze, bet pamatnoti — sandalkoks un vetivers. Leģenda vēsta, ka Bo iedvesmojis ceļojums uz Arktisko loku un tur sajustā ūdens smarža pusnaktī.
Šanele reiz teikusi, ka sievietei jāuzpilina sava iemīļotākā smarža tajās vietiņās, kur vēlas tikt noskūpstīta. «Chanel No. 5» ir savdabīgs aromāts, ko izvēlas spēcīgas personības. Šodien pasaulē ik 30 sekundes pārdod flakoniņu «Chanel No. 5».
«The House of Chanel» ir franču modes nams, kas jau no tā dibināšanas brīža ražo ekskluzīvas preces, sākot ar apģērbu un beidzot ar smaržām un aksesuāriem. Tā ir viena no pasaules pazīstamākajām kompānijām. To savā laikā izveidoja Gabriela jeb Koko Šanele. Patlaban šā modes nama galvenais dizainers ir Karls Lāgerfelgs.
«Guerlain Shalimar»
Vēl viena smarža ar iespaidīgu vēsturi — radīta 1925. gadā. «Guerlain» nams ir viens no vecākajiem smaržu veidotājiem pasaulē. Runā, ka daudzi tā aromāti veidoti iedvesmojoties no... saldumiem. Tieši tādēļ vaniļa ir sajūtama teju katrā «Guerlain» parfīmā.
«Shalimar» ir sievišķīgi orientāla un samtaina smarža, kurā spilgti sajūtams īriss, vaniļa un roze. Savdabīgais nosaukums tai dots par godu Srinagaras dārzam, ko savulaik izveidoja Šā Džahans savas mīļotās sievas piemiņai.
Starp citu, «Shalimar» ir vārds no Kašmiras dialekta. Tā sauc gan koloniju Deli ziemeļrietumos, gan Kalkutas piepilsētas dzelzceļu, gan kādu brīnišķīgi skaistu dimantu.
«Dior» — «Miss Dior»
«Mis Dior» ir Kristiana Diora modens nama radītais pats pirmais aromāts. Pasaule to iepazina 1947. gadā un... iemīlējās — tik spēcīgi, ka mīl vēl tagad.
«Mis Dior» ir klasiska šipra smarža, ar svaigiem ziedu akcentiem. Jāatgādina, ka 1947. gadā «New Look» modes vilnis bija teju pašā savā kulminācijā. «Mis Dior» mēdza dēvēt par tīrasiņu «New Look» iemiesojumu, un pavisam īsā laika sprīdī tā kļuva par īstenu augstās modes aromātu.
Starp citu, arī pats Diors un smaržas ir skaists mīlas un, protams, veiksmes stāsts. Šā modes nama radītie aromāti arvien ir iekarojuši nedalītas pircēju simpātijas. Pietiek minēt vien dažus: aromāts vīriešiem «Eau Sauvage» — izveidots 1966. gadā, tas izraisīja īstenu revolūciju smaržu pasaulē ar satriecoši svaigajām jasmīna notīm — kaut pagājis vairāk nekā četrdesmit gadu, tas joprojām ir bestsellers; 1985. gadā sievietes visā pasaulē savaldzināja jaunais aromāts «Poison» — provokatīvs un spēcīgs, gluži kā tā nosaukums; vēl viens apbrīnas vērts hits ir smarža vīriešiem «Fahrenheit», 1988. gadā radītajam aromātam ir raksturīga ne ar vienu citu nesajaucama koksnes un ziedu buķete. Kā Diora pēdējo gadu lielākā veiksme minams 1999. gada «J’adore» — dzirkstījošs augļu un ziedu aromāts — un «Dior Addict» — juteklisks austrumniecisks aromāts, kura radītāji iemanījušies vaniļu «apprecināt» ar vienu no provokatīvākajām puķēm — Nakts karalieni.
1942. gadā Kristians Diors izveidoja parfimērijas laboratoriju, kas vēlāk pārauga uzņēmumā «Christian Dior Perfume».
«Pietiek atvērt smaržu flakonu, lai rastos visas manas kleitas, bet katra sieviete, kuru es apģērbju, aiz sevis atstātu veselu vēlmju plīvuru. Smaržas ir neatņemams sievietes personības papildinājums, tas ir nobeiguma akords kleitai, tā ir «roze», ar kuru Lankrē parakstīja savas gleznas,» tā savu ideju izveidot parfimērijas laboratoriju vēlāk skaidroja Diors.
Viņš vienmēr izjuta vājumu pret aromiem un uzskatīja, ka «smaržas tā ir nepārspējama sievietes individualitātes nokrāsa, tā ir tēla pēdējā nianse».
«Miss Dior», «Diorama», «Diorissimo», «Dioressence» un «Diorella», kas tika izveidoti vēl Diora dzīves laikā, veido klasisko «Dior» aromātu sēriju. Konsultēja Linda Hripušina, «Kolonnas» tīkla smaržu eksperte.