Karmapa: pēctecības strīds (1)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: flickr/moriza

Vai mūsu sastaptais Karmapa ir viltvārdis? Kāds kagju reģents, kuram ir neskaitāmi sekotāji Rietumos, tronī cēlis pavisam citu puisi. Reinkarnācijas jautājumos runa bieži vien ir ne tikai par ticību, bet arī par varu un naudu

Lielākā daļa tibetiešu par 17. karmapalamu godina Ogjenu Trinliju Dordži. Taču daļā Rietumu budistu sabiedrības viņa kronēšana joprojām tiek apšaubīta: šīs kustības sekotāji jauno vīrieti Daramsalā uzskata par nepareizo Karmapu, par marioneti kagju ordeņa augstāko amatpersonu varas cīņās. Šīs intrigas kļuvušas par pamatu īstam reliģijas detektīvstāstam, kurš aizsācies 1981. gadā līdz ar visu atzītā 16. Karmapas nāvi. Pareizāk sakot – līdz ar viņa pēcteča meklējumiem. 

Runa bija ne tikai par līnijas garīgo turpinājumu, bet arī par daudziem miljoniem ziedojumu naudas, jo nelaiķis Karmapa, nodibinot meditācijas centrus ASV, Eiropā  un Āzijā, bija padarījis savu ordeni par varenu un ietekmīgu organizāciju. Saskaņā ar tradīciju viņam vajadzēja atstāt pareģojumu ar norādēm, kur un kad notiks viņa pārdzimšana. Kad viņš ar ļaundabīga audzēja diagnozi iegūla Čikāgas slimnīcā, četri viņa labākie skolnieki, viņa „sirds dēli”, metās meklēt šo vēstuli. Viņi pārmeklēja visu – mācību telpu, personiskos dokumentus, drēbes. Nekā.  

Arī turpmāko četru gadu laikā netika atrasta ne mazākā norāde, tāpēc skolnieki Šamars Rinpoče, Gjaltsabs Rinpoče, Tai Situ Rinpoče un Džamgons Kongtruls Rinpoče nolēma pastāstīt ordeņa biedriem, ka ir atraduši divas vēstules: vienu ārējo un vienu iekšējo, kuru gan drīkstēšot atvērt vienīgi tad, kad Karma kagju centros visā pasaulē 100 miljonus reižu tiks noskaitīta simts zilbju mantra. Meli aiz izmisuma. Mūkiem vajadzēja novilcināt laiku. 

Lai arī visi četri skolnieki bija kopā uzauguši Karmapas mītnes klosterī Sikimā, viņi bija atsvešinājušies, īpaši abi augstākā statusa mūki Šamars un Tai Situ.

1989. gadā Tai Situ paziņoja pārējiem "sirds dēliem", ka ir veicis sensacionālu atklājumu: viņa amuleta iekšienē, kuru tam īsi pirms savas nāves pasniedzis 16. Karmapa, esot paslēpts pareģojums.

Ne jau visi priecājās par šo atradumu: Šamars 1992. gadā pārmeta Tai Situ, ka vēstule esot neveikls viltojums. Viņš to gribēja pārbaudīt Londonas tiesu ekspertīzē. Tai Situ nepiekrita. Viņš par atrasto vēstuli paziņoja Dalailamam, kaut arī tas nav atbildīgs par Karma kagju skolas iekšējām nesaskaņām. Džamgonam Kongtrulam tika dots rīkojums meklēt reinkarnāciju Tibetas austrumu daļā, kā esot norādīts amuletā atrastajā vēstulē. Taču vēl pirms došanās ceļā Džamgons Kongtruls gāja bojā autoavārijā pirmajā izbraucienā ar jauno BMW, ko bija saņēmis kā dāvanu. Sabotāža? Slepkavība? 

Tika organizēta otra ekspedīcija, un dažas nedēļas vēlāk no Tibetas pienāca ziņas, ka zēns ir atrasts. Ogjens Trinlijs Dordže – tas pats, kuru šodien par Karmapu uzskata vairums tibetiešu. Šamars tobrīd atradās lekciju tūrē ASV, bet Tai Situ un Gjaltsabs amuletā atrasto vēstuli, savāktos pierādījumus un ziņojumus pa faksu no Daramsalas sūtīja Dalailamam, kurš tobrīd uzturējās Brazīlijā. Tajā pašā dienā Dalailama informēja Tai Situ, ka atbalsta zēna atzīšanu. Vai viņš zināja, ka Šamaram ir cits viedoklis? Šamara sekotāji vēlāk apvainoja Tai Situ melos Dalailamam par to, ka visi līnijas turētāji bijuši vienisprātis. Tai Situ esot viņu piemuļķojis. 

Kad Tai Situ un Gjaltsabs 1992. gada pavasarī  sasauc sapulci Karmapas mītnes vietā Rumtekā, lai paziņotu par reinkarnācijas atrašanu, klosterī ar kareivjiem pilnu kravas auto iebrāžas Šamars. Pēc dažiem mēnešiem sanaidoto frakciju mūki sarīko īstu grautiņu kagju svētajā templī. Nākas iejaukties Indijas policijai.

1994. gada 26. janvārī  Ņūdeli Šamars sniedz pārsteidzošu paziņojumu, ka ir atradis „īsto” Karmapu. Vienpadsmitgadīgu zēnu – Thaji Dordži, kuru viņš nesen slepus pārvedis no Tibetas uz Indiju.

Pēc trim mēnešiem viņš zēnu kronē Karmapas kārtā. Ceremonijā piedalās galvenokārt Rietumu budisti.

Lielākā daļa tibetiešu Karma kagju mūku ir novērsušies no Šamara, taču viņu atbalsta Rietumi un viens no svarīgākajiem lamām – Ole Nidāls. 70 gadus vecais dānis un viņa sieva savulaik padarījuši  tibetiešu budismu slavenu visā Eiropā. Viņš vada 614 centrus un publikas priekšā parasti uzstājas tērpies ādas jakā un armijas biksēs, īsi apgrieztiem sirmiem matiem. Atšķirībā no daudziem tibetiešu mūkiem viņš sludina nevis askēzi, bet gan dzīvesprieku. Viņa izpratnē tas neizslēdz labu seksu, sulīgu steiku, motociklu sacīkstes un lēkšanu ar izpletni. 

Ole Nidāls tic, ka tikai Šamaram kā otrajai augstākajai Karma kagju līnijas reinkarnācijai bija tiesības noteikt jauno Karmapu. Tomēr viņš paturējis arī atkāpšanās ceļu, paziņojot, ka īstais Karmapa atklāsies ar laiku – caur saviem darbiem.

Komentāri (1)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu