Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Janelle Monae "The ArchAndroid" (10)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Ir tādi mūzikas ieraksti, kuros teju katra dziesma skan atšķirīgi, tos sākotnēji ir grūti klausīties un vērtēt. Šādiem ierakstiem jāvelta laiks, jāsniedz pastiprināta uzmanība. Tikai tad muzikālais ceļojums ar katru klausīšanās reizi kļūst aizraujošāks un interesantāks. Lūk, viens no šādiem ierakstiem!

Janelle Monae "The ArchAndroid"

(Wondaland Arts Society, Bad Boy)

11/12

24 gadus vecā amerikāņu māksliniece Džanele Monē (Janelle Monae) šomēnes laidusi klajā savu pirmo pilnvērtīgo studijas ierakstu, kuru pati salīdzina ar leģendārā Stīvija Vondera (Stevie Wonder) "Songs In The Key Of Life".

Tik tiešām, ambīciju šai eklektiskajai māksliniecei netrūkst, un pamatoti. Monē albums nav tradicionāls soula, R&B vai hiphopa paraugs, tieši pretēji - dziedātāja daudzās intervijās uzsvērusi, ka vēlas lauzt stereotipus, kas iesakņojušies populārajā mūzikā.

Ir laiks, kad mēs beidzot izlaužamies no pieņēmuma - ja esi afroamerikāņu sieviete, tad tev jāpieturas pie viena konkrēta žanra,

komentē Monē. "Viena garlaicīga žanra turklāt."

Mūzikas presē Monē albums jau nodēvēts par "android pop". Ieraksts ir ambiciozs dažādu žanru kokteilis (indie soul ir atbilstošs apzīmējums), kas saturiski vēsta par Monē izdomātu personāžu Sindi Meivezeru (Cindi Mayweather), kas nolēmusi kļūt par androīdu mesiju.

Janelle Monae "The ArchAndroid"
Janelle Monae "The ArchAndroid" Foto: Publicitātes foto

Ietekmējusies no 1927.gada vācu režisora Friča Langa zinātniskās fantastikas kinofilmas "Metropole" ("Metropolis"), kurā šķiru cīņa norisinās nākotnes pilsētā, Monē radījusi pati savu muzikālu filmu.

"Es vēlējos radīt filmu," komentē Monē. "Es ceru, ka "The ArchAndroid" ir sanākusi kā liela emociju parāde apziņai."

Interesanti, ka Monē mūzikā un dažādās citās radošās mākslinieciskās izpausmēs darbojas jau vairākus gadus. Zināmu atpazīstamību bija ieguvusi Atlantas radošā apvienība "Wondaland". Tieši kādā no "Wondaland" pasākumiem Monē talantu pamanījis slavenais P Didijs jeb Šons Kombs un 2008.gadā piedāvājis sadarbību.

Pats Didijs nav iejaucies Monē radošajā procesā un, kā izteikusies pati dziedātāja, tad tieši viņa ir Didija boss, nevis otrādi. 

Drīz par Monē draugiem un apbrīnotājiem kļuva Outkast (patiesībā Monē varētu būt tāda kā Andre 3000 sievišķā versija) u.c. prominentas mūzikas pasaules zvaigznes. Šajā ierakstā kā viesmūziķi ņo malas piedalījušies trīs spīdekļi - Outkast dalībnieks Big Boi, Sols Viljamss (Saul Williams) un Kevins Bārns (Kevin Barnes) no indīfrīku grupas Of Montreal.

18 kompozīciju plati ievada kinemotorāfisks intro "Overture II", kas man radīja savdabīgas asociācijas ar klasisko Gevina Braiersa (Gavin Bryars) "Jesus' Blood Never Failed Me Yet" spocīgo skaņu pasauli. Sekojošais "Dance or Die" integrē dub mūzikai raksturīgu basu, kuram pa virsu uzklāts zems Monē rečitatīvs, līdz skaņdarbs organiski saplūst ar "vainhausisko" "Faster". Katra nākamā dziesma žanriski rada jaunas asociācijas, tā, "Locked Inside" izklausās itkā būtu izcelta no Maikla Džeksona "Off The Wall" plates, savukārt "Sir Greendown" kā no kādas 1960.gadu Lī Heizlvuda (Lee Hazlewood) ierakstu vāceles.

Rekomendēju!

Līdzīgi mākslinieki: Lorina Hila, Eimija Vainhausa, Andre 3000, Carl Hancock Rux.

Izdošanas datums - 18.05.2010.

Nepalaid garām!

Uz augšu