Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Stībelis un žigulis (16)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Jānis Stībelis iekļuvis avārijā gan kā šoferis, gan kā pasažieris.

Lai arī dziedātājs Jānis Stībelis mēdz itin daudz koncertēt dažādās ārvalstīs gan austrumu, gan rietumu pusē, ar savu auto viņš vairāk pārvietojas pa pašmāju ceļiem, kur arīdzan pārsteigumu netrūkst.

Krustojuma vidū

Pie stūres Stībelis pirmoreiz sēdies pirms astoņiem gadiem. "Pirmais autiņš man bija moskvičs jeb, pareizāk sakot, Iž," stāsta Jānis. "Tad vēl studēju augstskolā, un tas arī bija tāds riktīgais studentu autiņš. Braucām ar to pie dabas atpūsties un tādā garā. Tas bija visurgājējs." Ar pirmo auto dziedātājam saistās pirmais ekstrēmais atgadījums viņa braukšanas praksē. "Tam Iž bija tendence pēkšņi noslāpt, turklāt pēc tam to bija ļoti grūti atkal pielaist. Vienreiz braucu naktī mājās no koncerta pa Ģertrūdes ielu pāri Čaka ielai. Tur naktī parasti izslēdz luksoforus, bet satiksme ir saspringta un cītīgi jāvaktē, kad ir brīvs un var pārbraukt ielai pāri. Novaktēju to brīdi, devu pāri, un... moskvičs noslāpa tieši krustojuma vidū!" Šāds izgājiens, protams, izraisījis nenormālu taurēšanu no citu braucēju puses, kuri strauji tuvojušies pa Čaka ielu. Taču viss beidzies laimīgi, jo Iž pārmaiņas pēc bija izdomājis pielekt ātrāk, nekā ierasts.

Moskviču Stībelis pārdevis par 50 latiem, un tad viņam iestājusies Audi ēra. "Sākumā man bija Audi 80, kuru es sasitu – izbraucu priekšā moskvičam!" Jānis smej. "Tas no mana jaunā auto uztaisīja plāceni." Nākamais auto jau bijis Audi 90 ar pieciem cilindriem. Tātad jaudīgāks. Ar šo auto viss beidzies veiksmīgāk: "Kāds jaunāks censonis, kurš gribēja baigi gasēt, to no manis atpirka."

Kā filmās

Pēc Audi ēras skatuves zvaigznei sākusies Honda ēra. "Pamainīju divus Civic, bet tad sapratu, ka nav vairs tas vecums un vajag pievērsties kādām nopietnākām vērtībām, – nopirku Volvo, ar ko tagad arī braukāju. Tā ir diezgan stabila mašīna, bet diezgan stabili arī pumpē naudu. Man šķiet, ka aprūpes ziņā tā ir dārgākā mašīna, kāda vien var būt..."

Šādu pārdomu mākts, Jānis plāno atkal pāriet uz kāda cita auto ēru, bet vēl nav izlēmis, uz kuru. Tikmēr laiks atminēties kādu atgadījumu vēl no Honda ēras laikiem, un stāstot dziedātājs vēl tagad nedaudz nosarkst.

"Viena no tām hondām man bija sēdināta. Tātad zemāka. Rezultātā, kad skatījos spogulī, neredzēju visu spektru, kas aizmugurē notiek. Apstājos uz Brīvības ielas, noparkojos, paskatījos spogulī, vai neviena mašīna nebrauc, un grasījos kāpt laukā. Bija svētdienas diena, mašīnu maz, apkārt diezgan liels klusums. Kas gan var notikt? Nekas!"

Diemžēl patiesība izrādījusies citāda. Kā Jānis attaisījis durvis, tā lielā ātrumā tajās ar riteni ieskrējusi sieviete. Nav gan bijis tik traki, ka braucēja būtu ieskrējusi tieši durvīs. "Viņa uzsita ar stūres roktura malu pa durvīm, un stūre sagriezās pa 180 grādiem, izraisot kūleni. Es pat nebiju izlicis kāju no mašīnas un apstulbis sēdēju. Man, protams, jāatvainojas tai sievietei, ja viņa tagad lasa šo rakstu. Es jutos ļoti slikti. Tika izsaukta policija, ātrā palīdzība, taču viss beidzās labi."

Jānis saka, ka šādu skatu bija redzējis Holivudas filmās un pirms tam domājis, ka dzīvē tā nekad nevar notikt. Tomēr maldījies un secinājis – kad tas notiek ar pašu, smiekli nemaz nenāk...

Skandas ezerā

Interesanti, ka Jānim šādi braucamstāsti neaprobežojas tikai ar gadījumiem, kas notikuši, pašam sēžot pie stūres. "Reiz mūs ar kolēģi no grupas "Shake & Bake" Raimondu Tigulu uz koncertu Nogales pilī veda kāds onkulis. Viņam bija 11. žigulis, un tā bagāžniekā bija iekrāmētas skandas (tumbas), priekšā aizmugurējam stiklam uzlikts sintezators, un mēs paši sēdējām saspiesti aizmugurē. Jau brauciena sākumā viss liecināja, ka tas labi nebeigsies, jo pa motora pārsegu žigulim nemitīgi nāca laukā dūmi."

Taču uz koncertu laimīgi tikts, toties īsti murgi sākušies atpakaļceļā. "Tas vīrs iestūrēja nepareizajā ceļā. Kad viņš to saprata, nolēma griezt riņķī un prasīja mums, kas ir mašīnai aizmugurē. Mēs ar Raimondu paskatījāmies un, cik nu tumsā varēja saskatīt, secinājām, ka eleganti noasfaltēts laukumiņš. Viņš kā deva atpakaļ, tā žigulis līdz pusei iegrima ezerā! Sapratām, ka par asfaltu bijām noturējuši gludo ūdens virsu. Kaut kā izlīdām laukā, un skats bija baiss – skandas peldēja ūdenī, un Raimonds uzreiz sāka uztraukties, ka tikai nesamirkst sintezators..."

Situācija šķitusi absolūti bezcerīga, bet, kā saka Stībelis, sargeņģelis bijis ar viņiem. Nez no kurienes pēkšņi uzradies tā sauktais bulku vāģis – moskvičs ar būdu aizmugurē. Turklāt izrādījies, ka braucēji ir Jāņa klasesbiedri. "Viņi mūs veiksmīgi izvilka laukā un pat uzcienāja ar balzamu, lai mēs sasildītos. It kā bija vasara, bet auksts šā vai tā. Tad mēs turpinājām ceļu, bet žigulim drīz beidzās benzīns, un mēs atkal apstājāmies... Rezultātā visa epopeja beidzās tikai ap 12 dienā."

Stībeļa auto evolūcija

Iž Audi 80 Audi 90 (sporta variants) Honda Civic Honda Civic (sporta variants) Volvo

Nepalaid garām!

Uz augšu