"Re Rīga!" šogad notiek septīto gadu. Vai laikmetīgais cirks, tavuprāt, pa šo laiku ir mainījies?
Laikmetīgais cirks nav statisks, tas ir ļoti dzīvs, impulsīvs, tā ir māksla, kas pastāvīgi mainās, vēl joprojām nav prognozējama un turpina izaicināt. Tas, kas notiek laikmetīgajā cirkā, ļoti lielā mērā ir reakcija uz dažādām strāvām pasaulē. Piemēram, šobrīd mākslinieki piedāvā dažādas savstarpējās sadarbības formas — miksējot cirka disciplīnas un citas skatuves mākslas, viņi meklē veidus, kā realizēt sevi jaunā formātā. Dažās izrādēs cirks tiek kombinēts ar mūziku, citās ar dzeju, bet vēl citās ar deju. Laikmetīgais cirks nepārtraukti ir meklējošs un izzinošs. Tā ir tā nemainīgā žanra kvalitāte.
Ir dzirdēts, ka katrai pilsētai vajag operu, kinoteātri, bet — vai un kāpēc Rīgai vajag savu cirku?
Pēdējie gadi pierāda, ka Rīgā ir labi apmeklētas cirka izrādes. Tas savukārt liek secināt, ka ir vajadzība gan pēc regulāri notiekošām izrādēm un pasākumiem, ko nodrošinātu Rīgas cirks, gan arī pēc eksperimentālāka formāta, ko nodrošina festivāls. Rīga vienmēr ir bijusi populārs tūrisma galamērķis, un cirks ir tā mākslas forma, kas ļauj izbaudīt priekšnesumu, izmantojot neverbālu komunikāciju.
Viens no festivāla un Rīgas cirka mērķiem ir pievērst starptautisku uzmanību, jo Rīgai un Rīgas cirkam ir jākļūst par reģiona centru, kur var apgūt, iepazīt un piedzīvot cirku.
Ko tu izceltu no šā gada festivāla programmas?
Īpaši gribētos ieteikt franču kompānijas Defracto izrādi Dystonie. Nevajag baidīties no nosaukuma, jo aiz tā atklājas super humors, meistarība un izdoma.
Man pašam bija iespēja vēlreiz redzēt izrādi Ģentē, festivālā Miramiro un pārliecināties, ka skatītāju sajūsma un stāvovācijas bija neviltotas. Trīs mākslinieki ir atraduši veidu, kā ar žonglēšanas palīdzību izspēlēt jautājumus, kas acīmredzot ir svarīgi mums katram. Man ir reāls prieks, ka tagad izrādi varēs redzēt skatītāji arī Rīgā.
Ar festivāla programmu var iepazīties www.reriga.lv.
Foto: Izrādes "Trīs vīri no ziemeļiem" mēģinājums.