Stacija “Novoperedelkino” ("Новопеределкино"), kuru projektēja Latvijas arhitektu birojs “United Riga Architects”, ar vērā ņemamu pārsvaru kļuva par uzvarētāju konkursā par labāko Maskavas metro stacijas dizainu.
Latvijas arhitektu projektētā metro stacija atzīta par skaistāko Maskavā (1)
Balsojums notika šī gada augustā interneta vietnē “Aktīvais pilsonis” («Активный Гражданин»), un tajā piedalījās ap 204 000 Maskavas iedzīvotāju. Savā starpā sacentās deviņas stacijas, kuras uzbūvētas laika posmā no 2018. gada jūnija līdz 2019. gada jūnijam. Iegūstot 28,05% no kopējā balsu skaita, stacija “Novoperedelkino” pārliecinoši apsteidza konkurentus: staciju “Belomorskaja” ("Беломорская") (19,31% balsu), staciju “Savelovskaja” ("Савеловская") (16,10% balsu) un citas
Tādējādi gandrīz trešdaļa balsotāju uzskata, ka stacija “Novoperedelkino” ir pati skaistākā metro stacija, kas uzbūvēta 2018. gada otrajā pusē. Augsti novērtēto stacijas “Novoperedelkino” interjeru projektēja Latvijas arhitektu birojs “United Riga Architects” (URA) tā galvenā arhitekta Jevgenija Leonova vadībā.
Arhitekts stacijas interjeru veidoja, ievērojot Maskavas vides kontekstu, atsaucoties uz Kremļa arhitektūru, mūsdienīgi integrējot ornamentus interjerā.
Īpašs elements ir krāšņie stacijas griesti, kuru platība ir aptuveni 5800 m2. Tie ir ievērojami ar daudzveidīgajām formām - veidoti no perforētiem un izgaismotiem metāla moduļiem. “Tā, piemēram, peronu zālē griesti ir plakani, bet vestibilā tie veidoti kā velves, piešķirot telpām dažādas noskaņas,” stāsta J. Leonovs,
“šīs stacijas griesti vienlaicīgi ir gan dekoratīvs, gan funkcionāls elements, kuros apslēptas inženierkomunikācijas, savukārt LED ļauj griestus izgaismot dažādās krāsās, kas viena otru nomaina.
Tas atdzīvina vidi. Atsevišķi gribas izcelt universālo ornamentu, kurā katrs apmeklētājs var saskatīt kaut ko savu – vienam tie ir etniski ornamenti, citam pāva spalvu motīvi vai koku lapas. Šāds personalizēts un drosmīgs risinājums ir māksliniecisks, vizuāli spēcīgs un atmiņā paliekošs. Turklāt ornaments tika izstrādāts tā, lai metāla perforācijā neuzkrātos putekļi – tas ir ļoti svarīgi tādā telpā kā metro”.
URA spēja ne tikai uzprojektēt tādu būvi kā metro, kas Latvijā nav, bet arī profesionāli un smalki sajust citas valsts iedzīvotāju vēlmes. Šāda mēroga un sarežģītības objekts Latvijas arhitektūrā līdz šim ir nebijis notikums, un starptautiskās konkursa žūrijas un metro lietotāju augstais novērtējums tam piešķir vēl lielāku nozīmību.
“Mēs ļoti lepojamies un esam bezgala lepni par maskaviešu augsto novērtējumu. Šī uzvara mums ir ļoti svarīga,”
piebilst projekta galvenais arhitekts.
Tiesības strādāt ar stacijas “Novoperedelkino” dizainu URA ieguva pēc uzvaras starptautiskā arhitektūras metu konkursā 2014. gadā ap 300 pieteikumu konkurencē. 2014.–2015. gadā URA kā ģenerālprojektētāja “Lenmetrogiprotrans” apakšuzņēmējs, saskaņā ar Maskavas pašvaldības pasūtījumu, izstrādāja metro stacijas publiski pieejamo telpu arhitektūras un interjera projektu, un 2015. –2018. gadā būvdarbu laikā vadīja attiecīgo daļu autoruzraudzību. Būvniecību veica “Mosinžprojekt”, kas ir vērienīgā Maskavas metro paplašināšanas projekta galvenais ģenerāluzņēmējs.