Jau 23. oktobrī koncertsērijas “Art of Riga Jazz” ietvaros Latvijas Radio 1. studijā uzstāsies futūristiskais vācu eksperimentētājs, pianists Ralfs Šmids, kurš uzstājas, izmantojot kompānijas “Mi.Mu” sensoru cimdus, ar kuriem tiek izmainīts divu “Steinway & Sons” flīģeļu skanējums. Ko? Sazinājāmies ar Ralfu, lai uzdotu viņam šo jautājumu un lūgtu izskaidrot detalizētāk savu jauno projektu “Pyanook”.
Pavisam īsi – kāds ir projekta “Pyanook” stāsts?
Esmu pianists, instrumentālists, daudzus gadus esmu aizdomājies par to, ka klavieres ir tradīcijām bagāts, lielisks instruments, bet jau ļoti sen nav notikusi attīstība tā izmantošanā. Piemēram, ģitāra ir izmainījusies pat ļoti, arī vairāki citi instrumenti, bet ne klavieres. Meklēju veidus, kā paplašināt instrumenta spēlēšanas iespējas. Sāku darīt līdzīgas lietas kā savulaik Džons Keidžs, sagatavojot klavieres citādākam skanējumam, novietojot priekšmetus uz klavieru stīgām un tamlīdzīgi. Tad sāku pievērsties elektronikas piedāvātajām iespējām un atklāju dažādas neparastas lietas.
Mans jaunākais pavērsiens ir elektronisko signālu kontrolēšana ar speciālu cimdu palīdzību. Pamatā šis ir stāsts par mūziķi, kurš vēlas raudzīties nākotnē un meklē arvien jaunas uzstāšanās iespējas, nevēloties stāvēt uz vietas.
Pavērojot tavas uzstāšanās, izskatās, ka tas, ko tu dari, ir reizē ļoti vienkārši un ļoti sarežģīti. Kā ir patiesībā?
Tas nav sarežģīti. Sarežģīts ir process, lai līdz šim rezultātam nonāktu. Esmu daudz strādājis, lai atrastu atbilstošu attiecību starp skaņu un kustību. Es izmantoju katru pirkstu, ne tikai rokas. Viena skaņdarba ietvaros varu veikt miljoniem izmaiņu. Tajā pašā laikā vēlos, lai skaņa joprojām būtu dabiska. Kad ir pabeigts viss sarežģītais sagatavošanās darbs, varu sākt izbaudīt šo procesu un darīt katrā brīdī tieši to, ko vēlos. Taču nācās attīstīt ne tikai sastrādāšanos ar tehnoloģiju, bet arī saprast, kad tieši to izmantot, lai tā neizjauktu skaņdarba plūdumu. Un vēl es piedomāju, lai tas būtu viegli uztverams arī publikai, jo vēlos dalīties savā muzikālajā piedzīvojumā. Elektroniskās mūzikas izpildītāji mēdz ieurbties savos klēpjdatoros, un publikai nav nekādas pieejas radošajam procesam. Daži, iespējams, pat domā, ka mākslinieks uz skatuves pārbauda savu e-pastu… Ja cilvēki redz, ka paceļu roku un tas izmaina skanējumu, rodas saikne ar notiekošo, interese par šo procesu.