Festivālā "Rīgas ritmi 2021" uzstāsies gan ārzemju zvaigznes, gan vietējie mākslinieki. Piedāvājam nelielu sarunu ar vinila plašu izdevniecības “Jersika Records” vadītāju Mareku Ameriku, kurš 2. un 3. jūlija vakarā “Jersika Records Stage” mākslas centrā “Noass” uz AB dambja piedāvās arī kādu vinila dīdžejsetu.
Uz "Rīgas ritmi 2021" skatuves: Dj Mareks Ameriks
Ar ko īpašs šķiet 2021. gada festivāls "Rīgas ritmi"?
2021. gada festivāls “Rīgas ritmi” man ir īpašs ar to, ka pirmo reizi manis vadītajai džeza izdevniecībai “Jersika Records” ir sava skatuve. Kā arī, protams, ar to, ka šis ir pandēmijas laika festivāls ar visu no tā izrietošo.
Ko festivālā gaidīt no jūsu uzstāšanās?
Ko varēs sagaidīt “Jersika Records Stage”? Pirmkārt, sešus aizraujošus koncertus uz skatuves, kas izvietota uz noenkurotas, palielas baržas AB dambī, mākslas centrā “Noass”! Koncertu starplaikos skanēs džeza vinila plates. Darbosies neliels vinila plašu stends, kurā varēs iegādāties visas “Jersika Records” plates, kā arī šo un to no džeza klasikas. Tiks izrādītas arī ar Latvijas džeza mūziku saistītas īsfilmas – “Pie klavierēm – Džek Michalicky! Pirmais zināmais Latvijas džeza pianists”, “Mīlestības dārzs ir aizaudzis. Filma”, kas vēsta par Kristapa Vanadziņa trio dzīvi un plates tapšanu, kā arī režisora Andra Krieva Tautas kinostudijā “Prizma” veidotā 1980. gada dokumentālā īsfilma “Saruna pēc nedaudz gadiem”, kurā leģendārais Latvijas džeza trompetists, komponists un aranžētājs Gunārs Rozenbergs dalās savās pārdomās par Latvijas džeza dzīvi 70. gadu beigās.
Īpaši gribētos izcelt franču režisora Theo Poncet īsfilmas “Ieva un Labirints” (“Eve et le Labyrinthe”) pirmizrādi. Tā ir tepat Rīgā filmēta futūristiska fantastikas īsfilma, kas tapusi, iedvesmojoties no pagājušajā gadā klajā nākušās Kārļa Auziņa, Ivara Arutjunjana un Matīsa Čudara plates “The Maze”, kuras B puse ir arī šīs filmas skaņu celiņš. “Jersika Records Stage” tiks darbināts arī profesionāls lenšu magnetofons, un visi koncerti tiks ierakstīti analogi, kā jau “Jersika Records” tas ierasts, lai pēcāk tos, iespējams, varētu izdot arī platēs. No studijas lentēm ikviens festivāla apmeklētājs varēs paklausīties arī šo un to no jau izdotajiem izdevniecības albumiem. Protams, darbosies arī bārs ar atspirdzinošiem dzērieniem, terases ar skats uz Daugavu un Vecrīgu. Viss kā īstā festivālā pienākas! Nu, un es pats uzspēlēšu kādu vinila dīdžejsetu, lai atmosfēra būtu vēl krāsaināka.
Cik nozīmīga mūsdienās šķiet dzīvā muzicēšana un improvizācija?
Uzskatu, ka šīs divas lietas lielā mērā ir tās, kas padara mūziku aizraujošu un interesantu. Enerģija, skaņa, priekšnesums, kas rodas šeit un tagad, ir kaut kas īpašs, neatkārtojams. Tā tas ir bijis un būs visos laikos.
Kurš būtu tavs sapņu mākslinieks, kurš varētu uzstāties festivālā “Rīgas ritmi”, un kāpēc?
Šobrīd būtu lieliski klātienē piedzīvot aktuālos džeza māksliniekus no progresīvās Čikāgas džeza izdevniecības “International Anthem” – Junius Paul, Angel Bat Dawid, Makaya McCraven, kā arī Londonas skatuvi ar Shabaka Hutchings priekšgalā. Bet lielais hedlaineris varētu būt Herbie Hancock. Par Herbie droši vien jautājums “kāpēc" ir lieks. Savukārt tādas izdevniecības kā jau minētā “International Anthem” vai angļu “Brownswood Recordings” izdod laikmetīgu improvizēto un džeza mūziku, kas uzrunā arī jaunāku klausītāju paaudzi, līdzīgi kā “Blue Note” vai “Verve” pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados.
Kādi ir tavi tuvākās nākotnes plāni?
Izbaudīt “Jersika Records Stage” šajā nedēļas nogalē un paspēt apmeklēt vēl kādu festivāla “Rīgas ritmi” koncertu!
Novēlējums festivāla apmeklētājiem un vispār kvalitatīvas dzīvās mūzikas cienītājiem!
Esiet atvērti mūzikai un baudiet to ierakstos un koncertos! Mūziķiem šobrīd ir ļoti svarīgi atkal sajust šo atgriezenisko saiti ar klausītāju. Tiekamies festivālā!
Biļetes uz festivāla koncertiem nopērkamas aula.lv.