Šodienas redaktors:
Krista Garanča

No maza Bruklinas dzīvoklīša līdz bezgalībai

Foto: Publicitātes foto

Pirms 25 gadiem Ņujorkas skaņu ierakstu studijā Electric Lady kā protesta forma tolaik valdošajai komerciālajai R&B mūzikai (R.Kelijam, Boyz II Men u.c.) dzima jauns urbānās mūzikas strāvojums neosouls (neo soul). Par šā virziena spilgtākajiem mūziķiem kļuva Erika Badu (Erykah Badu) un Diandželo (D'Angelo), savās dziesmās atgriežot autentisku 60. un 70. gadu soulmūzikas skanējumu. Tieši Badu debijas albums "Baduizm" (1997) nospēlēja izšķirošu lomu kādas jaunas, Rīgas Doma kora džeza klasē studējošas latviešu meitenes dzīvē.

No maza Bruklinas dzīvokļa līdz bezgalībai

Ezia "Cycles"

5/5

"Noklausoties to, es nespēju noticēt, ka pasaulē ir mākslinieks, kas spējis izveidot ko tādu, kas skan tik līdzīgi un it kā pazīstami tam, ko jūtu sevī," par Badu ierakstu stāsta 24 gadus vecā dziedātāja Ezia, īstajā vārdā Elīza Ašmane. 

Ezia jeb stilizēti EZIA šogad Latvijas mūzikā gluži kā no zila gaisa debitējusi ar augstvērtīgu debijas albumu "Cycles" ("Cikli"), laužot visus priekšstatus par to, ka latvieši nesaprot un nespēj radīt izjustu soulmūziku. Albums ir pirmais neosoula veikums Latvijas mūzikas vēsturē.

Dzimusi Elīza Baķe, meitene jau no agras bērnības meklējusi skatuvi, kāpjot teju uz katra celma un paaugstinājuma, lai sparīgi uzstātos. Lai arī viņas vecāki ar skaņu pasauli profesionāli nav saistīti, mūzika Elīzai padevusies labi. Pirmos dzīves gadus mācījusies Ādažos, vēlāk arī turpat Mākslas un mūzikas skolā, taču būtiska loma tālākajā mūzikas attīstībā bija Rīgas Doma kora skolai, kur jaunā māksliniece saprata, ka nevis klasiskā mūzika, bet džezs - tā ir viņas stihija. Vokālu Elīza apguva pie pedagoģes Ingas Bērziņas, taču jau drīz džeza klasiķus viņas mūzikas atskaņotājā nomainīja soula kareivji - Bilāls (Bilal), Maksvels (Maxwell), Džila Skota (Jill Scott), Musiq Soulchild u.c. Pēc vidusskolas, līdzīgi kā daudzi latviešu studenti, viņa uzrakstīja pieteikumus vairākām augstskolām ārzemēs, no visām pat saņēma pozitīvu atbildi, taču beigās intuitīvi izlēma iestāties vietā, kas ir vistuvāk modernās soulmūzikas šūpulim - Ņujorkas, Bruklinas koledžā The New School for Jazz and Contemporary Music.

Tieši Amerikā turpmākos četrus gadus arī formējās Elīzas radošā personība, uzņemot Bruklinas šauro džeza pagrabiņu kūsājošo enerģiju, uzsūcot dažādu žanru zinošo mūzikas pedagogu padomus un galu galā ikdienā, braucot ar metro vai lūkojoties uz stāvajiem debesskrāpjiem, ieelpojot varenās pasaules metropoles gaisu. Arī tur, nespējot pieņemt angliskoto Elīzas vārda formu Elaiza, radies dziedātājas skatuves vārds EZIA.

"Kad biju pavisam maziņa, klauvējot pie vecmāmiņas durvīm teicu - te Ezia,"

smej dziedātāja.

Ezias pirmais singls "Garden", kurā izteikti jūtama Erikas Badu muzikālā ietekme, izdots vēl 2019. gadā. Savukārt debijas albuma muzikālais materiāls tapis pēdējo divu gadu laikā dažādās vietās - kādā mazā Bruklinas dzīvoklī, koledžas studijā, kas pieejama studentiem, un arī Rīgā, kur pēdējo studiju gadu, glābjoties no pandēmijas, pavadīja Ezia. Ieraksts tapis ciešā sazobē ar Elīzas vīru - bundzinieku un producentu, Jelgavas Bigbenda vadītāja Raita Ašmaņa dēlu Reini Ašmani, kurš Latvijas popmūzikā pazīstams ar skatuves vārdu RA un arī kā dueta "Dvīnes", Markusa Rivas dziesmu producents. Ezia šajā ierakstā galvenokārt atbildīga par dziesmu vārdiem, melodijām, savukārt Reinis par aranžējumu un kopējo skanējumu. 

Neosouls divu pēdējo gadu desmitu laikā ir mainījies, nedaudz attālinoties no deviņdesmito gadu autentiskā dzīvā skanējuma, taču kopumā šā žanra iezīmes Ezias albumā ir saglabātas. Šur tur ieskanas arī kaut kas no klasiskāka R&B, no atslodzes/lounge mūzikas (Cycles Intro), no džeza. Dziesmas radušās visnegaidītākajās vietās - Yesterday Go Away, Hands, That Morning un Arise tapušas Ņujorkā, strādājot mazā Bruklinas kafejnīcā, sēžot metro ceļā uz skolu vai vienkārši piesēžoties pie klavierēm dziedātājas Bruklinas dzīvoklī. That Morning, kurā dzirdams Bruklinas reperis Sems Selers, iestrādātā klavieru partija ierakstīta tieši tur. So Hard piedziedājums ieskanējies Ezias galvā, ejot pa 6. avēniju no metro pieturas uz skolu, taču pārējās dziesmas daļas sacerētas uz prāmja Tallina–Rīga, kad Covid-19 uzplaiksnījuma sākumā Ezia devās no Ņujorkas uz Latviju.

EZIA "Cycles"
EZIA "Cycles" Foto: publicitātes

Kā skaidro pati dziedātāja, albums saturiski vēsta par cikliem, kuriem katrs cilvēks iet cauri gan ikdienā, gan visas dzīves garumā. Dziesmas runā par mīlestību, šķiršanos, sevis meklējumiem un sapņu realizēšanu. Albumu iesāk un noslēdz Cycles pamattēma - ievads un izskaņa - Intro un Outro, tādējādi ieliekot albumu noteiktas pārdomātas struktūras rāmī.

Cycles ir mūsdienīgs, gaumīgs, izjusts un tehniski prasmīgi producēts skaņu ieraksts, kurš būtu pelnījis atrast dzirdīgas ausis arī ārpus Latvijas.

EZIA
EZIA Foto: publicitātes

Noklausies albumu!

Nepalaid garām!

Uz augšu