Ne katru dienu Latvijas Radio studijā ierodas “Grammy” balvu ieguvēji, un šoreiz Latvijā viesojās Holivudā strādājošā latviešu komponiste Lolita Ritmanis, diriģente Eimija Andersone (Amy Andersson), režisors Daniels Kreicbergs un skaņu inženieris Marks Matsons.
“Rīgā strādā pasaules līmeņa mūziķi”. Intervija ar “Grammy” mūzikas laureātiem Latvijas Radio studijā
Esat kļuvuši par “Grammy” laureātiem. Projekts, ar kuru šīs balvas nopelnījāt, ir lielā mērā saistīts ar sieviešu tiesībām, galvenokārt, nevienlīdzību, ar kādu jāsastopas arī radošo profesiju pārstāvēm filmu un mūzikas industrijā. Kāda ir situācija 2022. gadā?
Lolita: filmu mūzikas nozarē arī ir jūtams lēns, tomēr progress. Sevišķi laikā, kad uzplaukst straumēšanas platformas un neatkarīgais kino, šobrīd sievietes-komponistes strādā daudz vairāk. Sarežģītāk ir ar pelnošākajām Holivudas filmām, kurās budžets ir nesalīdzināmi augstāks. Tur sievietes šajā pozīcijā sastāda vien 2-4 procentus. Runa ir tieši par kinofilmām ar lieliem budžetiem.
Dati liecina, ka situācija nav spīdoša, taču mēs kopā ar Eimiju darbojamies arī kā mentores jaunajām sievietēm, kuras savu karjeru vēl tikai sāk. Kad es sāku, arī man bija mentore, tā bija komponiste Šērlija Volkere.
Taču šajā industrijā tomēr ir tā, tu pasper desmit soļus uz priekšu un, cerams, nepasper 11 soļus atpakaļ. Saprotams, arī #metoo kustība ir dzīva un aktuāla, jā, arī filmu mūzikas nozarē. Šeit problēma ir tāda, ka lielai daļai iesaistīto ir jāparaksta tā saucamie konfidencialitātes līgumi, kuru ietvaros nav ļauts izpaust informāciju par konkrēto projektu un, cita starpā, par cilvēkiem, ar kuriem kopā strādā.