Tops parāda dažādu paaudžu diametrāli atšķirīgo mūzikas gaumi, kas var šķist nepieņemama, piemēram, necenzētas leksikas lietojuma dēļ. Kā uztvert šādas mākslinieciskas izpausmes, jautājām sociālantropologam Klāvam Sedlniekam, kurš atgādina, ka pusaudžiem Rietumu kultūrā ir raksturīgi nostāties pret “pieaugušo” un “safrizēto”.
“Lai arī rupjības galvenais mērķis ir paust savu neapmierinātību vai dumpīgo garu (uzdrīkstēties, lai paskatītos, ko es varu, kā pārvaru savas bailes), tas nenozīmē, ka līdzās dumpinieciskumam nevar rasties kaut kas skaists un labs.
Tas dižais un skaistais rodas pa vidu. Cilvēkiem ir vajadzīgs gan viens, gan otrs - gan pacilājošais, gan pretspars vecākai paaudzei. Svarīgākais ir radošais process, kurā cilvēki spēj eksperimentēt. Ja viņi kādā vietā "iesper" kaut ko tādu, kas liek mūsu ausīm novīst, tā ir daļa no kultūras, it sevišķi popmūzikā. Arī literatūrā parādās dumpinieciskums, un tam ir sava vieta. Cilvēkiem, kam mūsdienu “rupjās” dziesmas raisa sašutumu, vajag atcerēties, ka 50. gados tādu pašu sašutumu izraisīja džezs, 60. - rokenrols un hipiji, 70 - smagais roks un tā tālāk. Tā ka ar mūsdienu jauniešiem viss ir kārtībā. Un kārtībā viss ir arī ar vecāko paaudzi, kas sašutusi par jauniešu gaumi.
LaIPA mūzikas patēriņa aptauja norāda, ka 39% Latvijas klausītāju dod priekšroku popmūzikas žanram (vecuma grupa 18 - 60, galvenā auditorija sievietes), bet 5% ir hiphopa klausītāji - galvenā klausītāju grupa ir vīrieši vecumā no 18 līdz 29 gadiem. Pētījums arī norāda, ka mūzikas iegādē aktīvākie ir 18 - 29 gadus veci iedzīvotāji. Ņemot vērā Latvijas hiphopa lielo popularitāti, var secināt, ka šo žanru kā galveno izvēlas aktīvākie mūzikas straumēšanas vietņu lietotāji vecumā līdz 29 gadiem. Kamēr popmūzikas klausītāji, iespējams, savās mūzikas izlasēs miksē latviešu un ārzemēs radīto mūziku.
Interesanti, ka straumētāko ierakstu topa simtniekā ir atrodamas dziesmas, kas publiskotas pirms vairākiem desmitiem gadu, kā, piemēram, “Dakotas” dziesma “Kurtizāņu ugunskurs”, “Prāta vētras” dziesmas “Īssavienojums”, “Četri krasti”, “Lidmašīnas”, “Čipsis un Dullais” dziesma “Kad meitene skumst”, “A-Eiropa” dziesma “Meitenes Rīgā”, šādi apliecinot dziesmu nemainīgo hita statusu. Arī turpmāk ar interneta mūzikas vietņu starpniecību turpināsim iepazīt Latvijas klausītāju nemainīgi iecienītos skaņdarbus un aktuālās izvēles.