Vakar, Latvijas Nacionālās bibliotēkas jumta korē, notika pianista Riharda Plešanova pirmā soloalbuma “Les Flexibles” prezentācijas koncerts. Līdzās laikmetīgajai klaviermūzikai skanēja arī dzejnieku Liānas Langas, Annas Rancānes, Sergeja Timofejeva un Ingas Žoludes darbi pašu autoru lasījumā.
“Pa taisno kosmosā!” – pianists Rihards Plešanovs iepazīstina ar pirmo soloalbumu “Les Flexibles”
Albumam “Les Flexibles” pianists Rihards Plešanovs rūpīgi izvēlējies sev tuvas un nozīmīgas latviešu un ārzemju komponistu laikmetīgās klaviermūzikas lappuses. Par albuma ieceri un satura izvēli Latvijas Radio 3 “Klasika” raidījumā “Pa ceļam ar Klasiku” Rihards Plešanovs atklāj: “Pirmais idejas aizmetnis programmai radās 2017. gadā un tieši tādā secībā, kā šī mūzika ir virknēta albumā. Kad 2020. gadā iestājās pandēmija, – līdzīgi kā visi citi – nolēmu realizēt ko jaunu savā profesijā, jo koncertēšanas iespējas bija ierobežotas. Albuma programmā iekļāvu retrospektīvus skaņdarbus, pie kuriem laiku pa laikam atkal atgriežos. Tādēļ arī nosaukums – “Les Flexibles” – pauž elastību pret šiem skaņdarbiem un vēlmi tajos atkal atrast ko jaunu.”
Pēc koncerta uzrunāts, Rihards atbild uz jautājumu, kā viņa muzicēšanu ietekmē telpa – šajā gadījumā, pati Nacionālās bibliotēkas kore, no kuras ir redzams viss Rīgas plašums un kas ir ļoti simboliska vieta: “Es mainu spēles noteikumus atkarībā no telpas, kurā es uzstājos. Ja telpa ir salcošāka, proti, akustika ir lielāka, es pie tā piedomāju; savukārt, teiksim, spēlējot mežā ir citi spēles noteikumi. Iekštelpas ļauj atskaņot klusākas un sīkākas nianses, bet ārā – tur vēl ir putnu balsis, arī kādas cilvēku čalas, un tādējādi intensitāte ir citādāka.
Reiz, pašos [brīvdabas mūzikas] festivāla “Sansusī” pirmsākumos, es izdomāju, ka nospēlēšu mazu koncertu talciniekiem. Bija divi naktī, mēs ienesām klavieres mežā – bija 29. septembris, auksts, kurējās ugunskurs, es sēdēju pie pianīna un spēlēju viena Bēthovena skaņdarba lēno daļu, gan arī kaut ko Baha. Tas bija fantastiski! Statiskā, sastingušā dabā mūzika skan pilnīgi citādāk, man šķiet – pa taisno kosmosā!”
Līdzās izcilo 20. gadsimta modernisma meistaru darbiem – divām ungāru kopmponista Ģērģa Ligeti etīdēm “Fanfares” un “L'Escalier du diable” un franču skaņraža Olivjē Mesiāna grandiozā klaviercikla “Divdesmit skatienu uz mazo Jēzu” 15. daļai “Mazā Jēzus skūpsts” – albumā iekļauta ievērojamā turku pianista un mūzikas autora Fāzila Saja kompozīcija “Black Earth”, kuras ierosme gūta dziesminieka un visas Turcijas kultūras simbola Veisēla sacerētajā dziesmā “Kara toprak” (Melnzeme).
Latviešu mūziku albumā pārstāv Pētera Vaska “Baltā ainava” no cikla “Gadalaiki”, un tā veltīta draugam un domubiedram Imantam Zemzarim. Viņa daiļradi diskā reprezentē minimālisma (repetitīvisma) tehnikā radītās “Faktūras”. Kopmponistes Lindas Leimanes opuss “Les Flexibles” devis nosaukumu visam diskam, bet radies, improvizējot atskaņojušās klavieres un aizdomājoties par Ogista Rodēna skulptūru “Elles vārti”. Albumu noslēdz Edgara Raginska (starp citu, Pētera Vaska audzēkņa) klavierdarbs “Mazā elektroniskā mūzika”, kas ir enerģijas pilna refleksija par elektroniskās mūzikas žanriem, un paša Riharda “Sēņu rapsodija” – veltījums amerikāņu avangarda komponistam un teorētiķim Džonam Keidžam, kurā savienojas divi klavierskaņu slāņi – parastas un iepriekš ieskaņotas, sagatavotas klavieres.
Līdzās mūzikai albumā skan Liānas Langas, Annas Rancānes, Sergeja Timofejeva un Ingas Žoludes dzeja pašu autoru lasījumā. Rihards atklāj:
“Es gribēju, lai dzeja arī ir kā mūzika – zināju katra autora individuālo runasveidu un arī saturu, kuru viņi pauž savā dzejā. To visu ņemot vērā, es arī viņus savienoju ar attiecīgiem skaņdarbiem, no kuriem iedvesmojoties, viņi bija rakstījuši dzeju. Tā bija arī vēlēšanās savienot kopā it kā, no malas skatoties, divas dažādas, nesavienojamas pasaules. Jo mūzika ir par kaut ko citu, dzeja ir par kaut ko citu, bet – kaut kādā mistiskā veidā viņas savienojas.
Ideja par dzejas iekļaušanu albumā nāca tieši pandēmijas laikā – bija vēlme mūzikai kaut ko mazliet pievienot. Ir sagadījies tā, ka ar šiem dzejniekiem man bijusi radoša sadarbība jau iepriekš, un manī rezonē tas, kā viņi sevi izpauž.” Rezultātā katra autora vārsmas īpašā sasaistē ar tām līdzās esošo skaņdarbu rada četrus savdabīgus tandēmus albuma ietvaros.
Albuma “Les Flexibles” ieraksts veikts 2020. gada vasarā Latgales vēstniecībā “Gors”, Rēzeknē, kopā ar skaņu režisoru Gustavu Ērenpreisu.
Albums no 17. februāra pieejams gan CD formātā Latvijā un 80 pasaules valstīs, gan digitāli populārākajās mūzikas straumēšanas un lejupielādes platformās. Albums izdots ar Valsts kultūrkapitāla fonda un Kultūras ministrijas finansiālu atbalstu.