Mēs kā muzejs jūtamies tiesiski neaizsargāti, jo mēs esam pašvaldības iestāde. Kad atbilstošajā Saeimas komisijas sēdē tika izskatīts šis jautājums, mani patiešām pārsteidza, kā tajā varēja izskanēt vērtējums, ka šis viss “izklausās pēc ģimenes strīda”. Mani pārsteidza, ka pēc ārkārtas sēdes Ritvars Jansons bija muzeja direktores oficiālajā ziņojumā sadzirdējis vārdus, ka “mēs nevaram atļauties mēram pateikt nē”, bet tik un tā varēja atļauties Latvijai pateikt, ka Kultūras ministrija nesaskata pašvaldības iejaukšanos muzeja darbā. Mani satrauc tas, ka VARAM šajā Saeimas sēdē varēja pateikt, ka šajā situācijā ministrijas funkcijas ir “krietni pārvērtētas”, jo mēs tiešām cerējām, ka varbūt viņi varētu kaut ko risināt un teikt savu vārdu, ka tas nav pieļaujams. Mani satrauc, ka es uzrakstu caur “Trauksmes cēlēju” VARAM ziņojumu un viņi man atmet šo ziņojumu atpakaļ kā tehniski neprecīzi noformētu, jo tas ir jāraksta uz noteiktas veidlapas. Tajā pašā laikā tieši šādu pašu ziņojumu Valsts kontrole gan pieņēma! Es esmu pacēlusi jautājumus arī saistībā ar domes finanšu darījumiem, kas ir manā rīcībā.
Būtībā sanāk tā – ja jūs pati negrasītos piektdien atstāt savu amatu, mūsu saruna nemaz šādā formā nedrīkstētu notikt, jo man tā būtu jāsaskaņo ar Ogres novada domi?
Ziniet, es šorīt pārskatīju to 17. februāra rīkojumu. Laimīgā kārtā tur nav atrunāta komunikācija mutiski. Ir rakstīts, ka ir jāsaskaņo visa informācija pirms likšanas [muzeja] mājaslapā, sociālajos tīklos un presē. Esmu šo rīkojumu iesniegusi izskatīšanai dažiem juristiem, lai viņi paskatās tīri profesionāli, vai tas vispār ir tiesiski. Jo mēs uzskatām, ka tā ir klaja mūsu cenzūra. Interesants ir fakts, ka tad, kad dome mums aizliedza šo ceļojumu stāstu vakaru, ka tas tiek pārcelts uz bibliotēku, mēs neuzrakstījām tikai to vien. Es izmantoju šo domes dokumentu un uzrakstīju, ka dome neļauj rīkot [šo pasākumu] saistībā ar nolikumu, pievienoju dokumenta numuru un pašu citātu. Egils Helmanis pārmeta direktorei, kādā formātā un cik briesmīgi mēs šo paziņojumu esam izveidojuši, ka mums nebija jāpaskaidro iemesli. Bija jāpaziņo tikai fakts. Viņš lūdza nolikuma citātu izņemt ārā, jo tas neesot bijis juridiski korekti, publicēt šādu saraksti. Tā kā tas bija bez piecpadsmit minūtēm piecos, pirms darba laika beigām, man gribējās direktorei pateikt, citējot Egilu Helmani, ka es esmu “emocionāli nogurusi”. Izņēmu šo [sarakstes] citātu, jo nezināju, vai man patiešām par to “kaut ko nevar piespriest”. Jo, tā kā es esmu “tekstu meistars”, es šo citēto fragmentu pārveidoju brīvā formātā, bet to pamatdomu atstāju. Saprotiet, tas ir tāpat kā gadījumā, ja mums nobrūk labierīcības: mēs drīkstam uz durvīm uzlikt paziņojumu “Tehnisku iemeslu dēļ muzejs slēgts”. Bet, redziet, mēs nedrīkstam mūsu demokrātiskajā Latvijā atļauties publicēt, ka dome aizliedz rīkot pasākumu “tāpēc, ka...”. Atkal notiek tas pats – pamatojoties uz noteiktu nolikuma punktu. Tas viss ir ļoti samilzis. Es ļoti ceru, ka visi šie jautājumi būs tālāk iekustinājuši Latvijas Muzeju biedrību, kura šobrīd iestrādā grozījumus likumos. Vēlreiz atkārtošu, ka ir daļa, kura uzskata, ka viss ir kārtībā un ka šādi grozījumi nav nepieciešami. Bet es uzskatu, ka ir. Es mēģināšu iešūpot attiecīgās iestādes, un mēs, starp citu, sadarbosimies arī ar “Demokrātijas akadēmiju”, es ļoti ceru. Lai šis Ogres grimstošā kuģa stāsts tomēr mainītu kaut ko saistībā ar pašvaldības pakļautībā esošajiem muzejiem un nebūtu vairs šādu situāciju, kad viens cilvēks vienpersoniski var izlemt mūsu – ne tikai mūsu personīgi – bet veselas kultūras iestādes likteni.