Jau septīto gadu pēc kārtas Latvijas džezs tika pārstāvēts lielākajā Eiropas džeza mūzikai veltītajā izstādē “Jazzahead!”, kas aprīļa izskaņā notika Brēmenē, Vācijā, pulcējot žanra cienītājus un nozares profesionāļus no visas pasaules. Pirms septiņiem gadiem toreizējā Latvijas Mūzikas informācijas centra (LMIC) vadītāja Ināra Jakubone iniciēja Latvijas pārstāvniecību šajā izstādē, kas rosinājis veidot valsts nozīmes džeza izlases, caur kurām prezentēt mūsu džezu plašajā pasaulē.
Latvijas džeza profesionāļi veiksmīgi piedalījušies starptautiskajā izstādē "Jazzahead!"
Arī šogad ar Valsts Kultūrkapitāla fonda un Kultūras ministrijas atbalstu, sadarbībā ar vienīgo Latvijas džeza žurnālu JAZZin.lv Latvijas delegācija aprīļa pēdējā nedēļā devās uz Brēmeni, lai apmainītos ar kontaktiem, dibinātu sadarbības, palīdzētu Latvijas mūziķiem un citiem nozares darbiniekiem pārstāvēt ne tikai sevi, bet veicinātu Latvijas atpazīstamību pasaulē. Šī gada “Jazzahead!” moto bija “Būvējam tiltus” – gandrīz trīs tūkstoši profesionāļu apmeklēja festivālu, kas Brēmenē norisinājās jau septiņpadsmito reizi, dodot iespēju uzstāties teju 500 mūziķiem.
Šogad pie Latvijas stenda darbojās vairāk pašmāju nozares dalībnieku nekā ierasts – starp tiem bija Aleksandra Line, Santa Šillere un Ēriks Miezis, kuri pārstāvēja Latvijas Mūzikas informācijas centru un Latvijas džeza nozari kopumā; kā arī līdzi devās Māris Briežkalns (“Rīgas Ritmi” un “Art of Riga Jazz”), Dāvis Jurka un Kārlis Vanags (Latvijas Radio bigbends), Žanete Spirka (“Very Cool People” menedžments), Mareks Ameriks (“Jersika Records” leibls), Mārtiņš Saulespurēns (Rīgas Skaņu ierakstu studija), Katja Šarigina (džeza dziedātāja), Kārlis Auziņš (džeza saksofonists) un Līva Dumpe (džeza dziedātāja, kas kopā ar ārzemju kolēģiem uzstājās vienā no “Clubnight” koncertiem “Jazzahead!” izskaņā).
Šogad izstādes vajadzībām tika izveidots jauns ģeneratīvais dizains – tā autors Vadims Kožins apgalvo, ka dizaina pamatā ir līnijas, kuras bezgalīgi tiek ģenerētas mūzikas iespaidā. “Jazzahead!” izstādes materiālos šīs līnijas ģenerē tieši “Jazz in Latvia” ikgadējā mūzikas izlase, tādējādi skaņai tiešā veidā ietekmējot bildi, ko nozares profesionāļi redz Latvijas džeza stendā un izstādes vajadzībām izveidotajos informatīvajos materiālos. Stenda apmeklētāji ir pienācīgi novērtējuši jauno dizainu un apgalvojuši, ka šī ir jauna vēsma un viennozīmīgi pozitīva pārmaiņa valsts tēla veidošanā. Ņemot vērā to, ka pirms pieciem gadiem projekta vadītāja Aleksandra Line iniciēja ideju par vienotā Baltijas valstu bloka atrašanās vietu Brēmenes izstāžu zālē, Latvijas stends līdzās Igaunijas džeza savienībai un Lietuvas džeza federācijai šogad izskatījās sakārtots un profesionāls, kalpojot kā tikšanās punkts pieredzes apmaiņai starp Baltijas valstu pārstāvjiem.
Vairākās pasaules valstīs populārā un starptautisku kritiķu augsti novērtētā izlase “Jazz in Latvia 2023”, kas parasti iznāk digitālā un fiziskā veidā, šoreiz tika veidota no septiņpadsmit kompozīcijām. Samazinātā finansējuma dēļ šogad tā tika publicēta tikai “Spotify” vietnē. Latvijas izlase ierasti veicina lielu ārvalstu profesionāļu interesi, taču šoreiz esam manāmi zaudējuši daudzu masu mediju un kritiķu uzmanību, nepiedāvājot fizisko produktu, – daudzi gadu garumā iegūtie kontakti un jauniepazītie preses pārstāvji jautāja pēc CD, jo dažādu apstākļu dēļ nevar noklausīties, iekļaut raidījumos vai novērtēt digitālo produktu. Pēc diskiem jautāja ne tikai prese, bet arī citu profesiju pārstāvji, kā arī vēsturnieki un pētnieki – viens no piemēriem ir Brēmenes džeza izpētes centrs (“Archive and Research Center of University of the Arts Bremen”), kas gaidīs šādu Latvijas izlasi nākamgad.
Šajā situācijā vinnēja latviešu džeza mūziķi, kuri līdzās citai produkcijai deva latviešu delegācijai līdzi pašizdotos CD, – tie arī tika novietoti stendā un nodoti lielvalstu kritiķu un mediju gādīgajās rokās ar cerību sagaidīt rezultātu vēlāk. Pirmais rezultāts un Māra Briežkalna kvinteta “Latgalian Evergreens” CD apskats kopā ar atskatu no Baltijas valstu stendiem jau izskanēja 9. maijā “Baltische Stunde” ēterā. Arī citi žurnālisti no džeza radiostacijām un citiem medijiem ir pievērsuši savu uzmanību Latvijas džezam, par ko cītīgi stāstījuši Latvijas delegācijas pārstāvji, – ticam, ka jaunumi sekos.
Vēl bez kartītēm ar jaunu dizainu, kas klausītāju aizveda uz “Jazz in Latvia 2023” pleilisti, šogad bija sagatavots arī kontaktu buklets ar informāciju par aktīvajiem džeza mūziķiem un grupām, festivāliem un koncertiem, organizācijām un fondiem, medijiem un producentiem, kuri strādā šajā mūzikas žanrā. Daudzi džeza speciālisti jau iepriekš bija interesējušies par Latvijas mūziķiem un tādēļ iepriekš pieteikuši tikšanos – Parīzes džeza koncertzāles menedžeris, Jeruzalemes džeza festivāla vadītājs, Ņujorkas džeza mūzikas producents, itāļu džeza pētnieks Frančesko Martinelli un daudzi citi bija ieinteresēti uzzināt par jaunumiem mūsu valstī.
Džeza dziedātāja Katya Šarigina, kas pēdējos desmit gadus ir pavadījusi, darbojoties džeza nozarē Lielbritānijā un Ķīnā: “Apmeklēju “Jazzahead!” pirmoreiz un varu apgalvot, ka tā bija brīnišķīga pieredze! Galvenokārt pateicoties lieliskai komandai, kas sastāvēja no Aleksandras Lines, Santas Šilleres un Ērika Mieža, kuri patiesi tic Latvijas džezam un bija strādājuši daudz un ar pilnu atdevi, lai kalpotu Latvijas mākslinieku, organizāciju un festivālu interesēm. Šis ir svarīgs darbs, un esmu droša, ka tas drīzumā nesīs daudz augļu!”