Tiktokeris Raitis Bērziņš (@baigiraiti) ieradies airBaltic, lai ēnotu tehniķi Guntaru Žukovski. Guntara galvenais darba pienākums ir rūpēties par lidmašīnu tehnisko stāvokli. Viņš uzskata, ka šis amats ir viens no dinamiskākajiem, kāds Latvijā ir iespējams, jo “katra diena nes ko jaunu un ir kā izaicinājums”.
Tiktokeris Raitis ēno airBaltic tehniķi Guntaru (2)
Iepazīstinot ar savu ikdienu, Guntars pārsteidz Raiti, liekot viņam “pūst trubiņā”. “Vispirms mums ir jāpārliecinās, vai tevi vispār drīkst laist pie lidmašīnām.” Tas ir obligāts ikrīta “rituāls”, lai noskaidrotu, vai tehniķis ir skaidrā prātā. Viedais aparāts abiem “pūtējiem” parāda nullītes, apliecinot, ka puiši ir gatavi darba cēlienam.
Tehniķa ikdiena sākas ar datora pārlūkošanu, lai iepazītos ar veicamajiem darbiem. “Katru dienu ir kaut kas jauns, un īstenībā tas ir diezgan izaicinoši, jo tu nezini, kas tevi sagaida,” teic Guntars, piebilstot, ka “vismaz nav rutīnas”. Guntars šai amatā nebūt nav vienīgais - lidostā strādā vairāki airBaltic tehniķi, kuri savā starpā vienojas par darāmo darbu sadali. Darba grafiks mēdz būt atšķirīgs, maiņa var ilgt no 9 līdz 12 stundām.
Raitis vēlas noskaidrot, kādas ir stresainākās situācijas tehniķa darbā. Pēc Guntara teiktā, neliels stress ir vien līdz brīdim, kamēr uzzini šodien veicamos pienākumus, bet, kad tas ir noskaidrots, stress pazūd kā nebijis.
Tehniķis parāda, kā monitoros iespējams izsekot visu airBaltic gaisa kuģu lidojumu statusam. “Šobrīd var redzēt, ka ir tas brīdis, kad pie mums Rīgā nav nevienas lidmašīnas, jo visas lido. Ā, re, viena tieši tagad nosēžas!”
Guntars atklāj, ka darbs dienas maiņā ļoti atšķiras no darba nakts maiņā: “Dienas maiņā es šeit esmu, lai galvenokārt rūpētos par lidojošajām lidmašīnām. Mēs te [monitoros] redzam visu to pašu, ko piloti savos ekrānos, varam uzreiz reaģēt uz “izmestajām” kļūdām un sagatavoties - paņemt instrumentus, detaļas, doties uzreiz uz lidmašīnu un visu salabot. Savukārt naktīs notiek lielās lidmašīnu apkopes – kad lidmašīna vakarā atlido, mēs to velkam uz angāru, taisām lielos plānotos darbus un novēršam arī visādus defektiņus, kas sakrājušies pa dienu.”
Monitori vēsta, ka pašlaik gaisa flotē viss ir mierīgi un nav nekādu steidzami risināmu problēmu, tādēļ puiši dodas uz angāru, lai izvēlētos instrumentus un ķertos pie lidaparātu remonta. “Ir pāris vorkorderīši (no angļu val. “work order” - darba uzdevums), ko mēs varam izdarīt, pāris testiņi, lai pārbaudītu lidmašīnai dažādas sistēmas, vai tās ir kārtībā,” Guntars ieskicē veicamo darbu plānu.
Tā kā nekādi lielie darbi šoreiz nav plānoti, tehniķis no plašā instrumentu klāsta izvēlas vien lukturīti un skrūvgriezi. “Katru instrumentu, ko gribi paņemt, ir jāaizvieto ar tā saucamo čitu (angļu val. “chit” – zīmīte). Tā mēs kontrolējam, lai nekas netiktu pazaudēts, atstāts kaut kur uz lidmašīnas, zem panelīšiem, dzinējos vai citur,” darba drošības nianses atklāj Guntars, katra paņemtā instrumenta vietā noliekot sarkanu plastmasas žetonu ar piekariņu.
Abi raitā solī dodas pie lidmašīnas, kur tehniķis nodemonstrē influencerim, kā tiek pārbaudītas lidaparāta riepas.
Ļaujot Raitim iespīdināt lukturīti lidmašīnas mehānisma “sirdī”, Guntars skaidro, ka viņam ir jāprot atrisināt jebkura tehniskā problēma: “Jebkas no tā visa var salūzt, jo tā tomēr ir tehnika. Tehnika mēdz iziet no ierindas, un jebkas, ko tu redzi šeit, var būt tavā dienas plānā kā detaļa, kas tev ir jānomaina, vai problēma, kas ir jāatrod.”
“Sāksim ar to, ka iesim iekšā un ieslēgsim elektrību lidmašīnā,” saka Guntars, abi pa trapu dodas uz pilotu kabīni un iekārtojas krēslos.
“Kā tu redzi, mums te karājas visādas lapiņas, kas nozīmē, ka šīs sistēmas nedrīkst aiztikt, jo kaut kas ir atvienots, darbi ir procesā,” tehniķis skaidro Raitim, kāpēc pilotu kabīnē nedrīkst “spēlēties” ar kloķīšiem un podziņām.
Uz jautājumu, vai viņš pārzina visu daudzo pogu un kloķu nozīmi, Guntars atbild visai pārliecinoši. “Nu jā – te jau viss ir vienkārši, reāli elementāri. Te viss ir sadalīts pa sistēmām, piemēram, hidraulikas sistēmai ir šis atsevišķais blociņš, te ir tikai trīs pogas. Blakus ir degvielas sistēma, tur jau viss ir uzrakstīts priekšā – tā sakot, muļķudrošs.”
Raitis vēlas noskaidrot, kas pilotam ir jādara, lai iedarbinātu lidaparātu. “Nav mums atslēdziņas, kuru varētu pagriezt, bet ir kaut kas diezgan līdzīgs kā poršam,” atklāj speciālists, skaidrojot influencerim, kas darāms, lai lidmašīna “atdzīvotos”.
Guntars Raitim ierāda, kā ar kursoru tiek kontrolēts lidmašīnas vadības panelis. “Es esmu tā kā omīte, un tu mani kā mazdēls tagad māci,” joko Raitis, cenšoties izpildīt Guntara norādījumus. Influencera rosību, spaidot lidmašīnas vadības pogas un raustot kloķus, pēkšņi pārtrauc skaļi rūcošs signāls. “Tā ir drošības sistēma, kas ikdienā netiek izmantota, un es ceru, ka tā nekad airBaltic vēsturē nav nostrādājusi,” pārbiedēto Raiti mierina Guntars, skaidrojot, ka tehniķu uzdevums ir ikdienā pārliecināties, vai visas lidmašīnas sistēmas funkcionē kā nākas.
“Bet lidot ir droši? Gaisā taču neviens nav palicis,” ēnu dienas noslēgumā Guntaram vaicā Raitis. “Kopš es strādāju šeit, man arvien mazāk ir bail lidot, jo zinu, ka katrai lidmašīnas sistēmai ir vismaz divkārša vai trīskārša drošība. Respektīvi, ja kaut kas noiet greizi, vienmēr ir kāds rezerves variants, kas darbosies.”
Foto: Tiktokeris Raitis Bērziņš (@baigiraiti) ēno airBaltic tehniķi Guntaru Žukovski.
Raksts tapis sadarbībā ar airBaltic.