Šodienas redaktors:
Krista Garanča

LNSO direktore Indra Lūkina: "Mēs nebrīdinām, ka tuvojas krīze, – tā jau ir klāt"

Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (LNSO) direktore Indra Lūkina piedalās preses konferencē, kurā LNSO pauda vērtējumu par situāciju Latvijas profesionālās mūzikas laukā un iepazīstināja ar sezonas jaunumiem. Foto: Lita Millere/LETA

Šķiet, ka viens no vienkāršiem nepaplašinātiem teikumiem ar vislielāko interpretāciju klāstu skan: “Naudas nav.” Lielajai gūzmai, kuru veido valstiski nozīmīgo un tādēļ – steidzami risināmo uzdevumu saraksts, ik pa brīdim pievienojas arī kāda degoša nepieciešamība no kultūras jomas. Šoreiz – nepietiekamais atalgojums profesionālo mūziķu kolektīvos Latvijā.

Ar lepnumu, bet vienlaikus arī ar skaudību vai pat bažām jāsecina, ka liela daļa Latvijas izcilo mūziķu šodien kuplina citu zemju orķestru rindas, tādējādi ceļot citu nāciju kultūras bagātības un unikalitāti. Berlīnes Filharmonijas orķestrī muzicē vijolniece Vineta Sareika un kontrabasists Gunārs Upatnieks, Leipcigas Gewandhaus orķestrī – obojiste Amanda Tauriņa un kontrabasists Matīss Eisaks; altistes Ilze un Liene Kļavas muzicē Bergenas simfoniskajā orķestrī, Amsterdamas Concertgebouw orķestrī – altiste Santa Vižine… Un ar šiem vārdiem ārzemēs rezidējošo mūziķu saraksts nebūt nenoslēdzas.

Protams, katra mūziķa karjeras pagriezieni un cēlumi ir ar saviem, individuālajiem apsvērumiem un ne visus no tiem balsta zemais atalgojums, kādu var piedāvāt Latvijas profesionālie orķestri, taču tas nenozīmē, ka problēmas aktualitāte un negatīvā ietekme uz koncertdzīves nākamajām sezonām mazinātos.

Lai paustu vienotu redzējumu par Latvijas akadēmiskās profesionālās mūzikas vides šībrīža grūtībām, turpmāko attīstību un nepieciešamajām izmaiņām, profesionālie kolektīvi un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija (JVLMA) kopīgi ir nodibinājuši Latvijas Profesionālo mūzikas kolektīvu asociāciju (LPMKA).

Asociācijas dibināšanas dokumentu parakstījuši šādi profesionālie kolektīvi un institūcijas: Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmija, “Kremerata Baltica”, trīs VSIA “Latvijas koncerti” pārstāvētie kolektīvi – Valsts kamerorķestris “Sinfonietta Rīga”, Latvijas Radio koris un Latvijas Radio Bigbends, Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris (LNSO), Latvijas Nacionālā opera un balets (pārstāvot orķestri, kori, baleta trupu un solistus), Liepājas simfoniskais orķestris un Valsts akadēmiskais koris “Latvija”.

Izmantojot profesionālās vienbalsības uzsvaru, kuru stiprina asociācijas izveide, gan mūziķi, gan viņu darba devēji septembra otrajā nedēļā aicināja visus politiķus un tobrīd vēl tikai potenciālos ministru kandidātus neatkarīgi no viņu politiskās piederības neatstāt novārtā kultūras attīstību, tajā skaitā Latvijas profesionālo mūzikas nozari.

Klarnetiste Anna Gāgane (no kreisās), komponists Ēriks Ešenvalds, LNSO direktore Indra Lūkina un mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents Tarmo Peltokoski piedalās preses konferencē, kurā LNSO pauž vērtējumu par situāciju Latvijas profesionālās mūzikas laukā un iepazīstina ar sezonas jaunumiem.
Klarnetiste Anna Gāgane (no kreisās), komponists Ēriks Ešenvalds, LNSO direktore Indra Lūkina un mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents Tarmo Peltokoski piedalās preses konferencē, kurā LNSO pauž vērtējumu par situāciju Latvijas profesionālās mūzikas laukā un iepazīstina ar sezonas jaunumiem. Foto: Lita Millere/LETA

Asociācijas pārstāvji septembrī izplatītajā paziņojumā medijiem uzsvēra, ka "ministra amats ir nopietna atbildības uzņemšanās par visiem ar kultūras nozari saistītajiem jautājumiem, tai skaitā par profesionālās mūzikas nozari, kas ir viens no līdz šim nedaudziem Latvijas ilgtermiņa veiksmes stāstiem pasaulē”. Šādam uzsvērumam iepretī ne pārāk labu vēstījumu atstāja jaunās kultūras ministres Agneses Loginas (Progresīvie) neierašanās uz LNSO rīkoto tikšanos ar medijiem trešdien, 4. oktobrī Lielajā ģildē, kaut arī uz šo sarunu politiķe tika aicināta.

Nepalaid garām!

Uz augšu