Mūzikas straumēšana – ērta, bet prasa sagatavošanos gan no mūziķiem, gan klausītājiem

Aiga Leitholde speciāli TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Foto: EPA/Scanpix

Mūsdienās viens no ērtākajiem mūzikas klausīšanās veidiem ir mūzikas straumēšanas vietnes internetā, kas piedāvā daudzveidīgu dziesmu, albumu un tematisko izlašu katalogu. Kopš 2023. gada janvāra straumēšanas rezultāti sadarbībā ar monitoringa kompāniju "Ranger Computers" tiek apkopoti Latvijas straumēšanas topā - atsevišķi izceļot pašmāju māksliniekus un publicējot arī lielo topu kopā ar ārzemju mūziku.

Mūzikas straumēšanas platformu vēsture meklējama divtūkstošo gadu sākumā. Tās pirmsākumi meklējami tādās vietnēs kā "Pandora", "Last.fm", "Myspace" un arī "Youtube". Šī brīža līdere, vietne "Spotify", tika dibināta 2008. gadā, bet Latvijas tirgum tā bija pieejama no 2013. gada. Divus gadus iepriekš "Spotify" sāka darbību arī ASV tirgū, kas lika sasparoties arī citiem tehnoloģiju gigantiem - darbu sāka platformas "Apple Music", "Google Play", "Amazon Music", "Youtube Music", "Tidal" un franču radītais "Deezer".

2012. gadā straumēšanas rezultātus savai formulai pievienoja arī "Billboard Hot 100", kas ir pasaulē atzīts mūzikas industrijas pārdošanas tops jeb čārts.

Latviešu mūziķu radītie darbi straumēšanas platformām tika pievienoti pakāpeniski. Kā viens no svarīgākajiem pagriezieniem Latvijas mūzikas straumēšanas vēsturē būtu jāizceļ repera anša 2017. gada albums “Balzams”, kuru viņš apzināti izdeva tikai digitāli, un izdošanas diennaktī viss albums aizņēma visas Latvijas straumētāko dziesmu topa desmit vietas.

ansis "Balzams"
ansis "Balzams" Foto: Publicitātes foto

Sadarbībā ar monitoringa kompāniju "Ranger Computers" kopš 2023. gada tiek apkopoti Latvijas mūzikas digitālā patēriņa rezultāti, ņemot vērā gan straumējumus, gan lejuplādes. Iknedēļas rezultāti atklāj mūzikas klausīšanās paradumus tieši Latvijas teritorijā, bet reizi trijos mēnešos starptautiskie dati ļaus noteikt Latvijā radītās mūzikas panākumus plašākā mērogā. Idejiski ikkatrs var atsevišķi sekot līdzi straumju skaitam, un tomēr nebūs tik vienkārši, jo jāņem vērā nianses. Mūzikas straumēšanā tikai uz veiksmi vien nevar paļauties - ja mūziķim nebūs sakārtots mūzikas ierakstu katalogs, rezultātus sasniegt būs grūtāk.

Katram mūzikas ierakstam jeb fonogrammai ir savs reģistrēšanas kods ISRC (international standard recording code), ko var saņemt, augšuplādējot darbu internetā no digitālajiem mūzikas izplatītājiem, vai arī fonogramas producenti šo kodu var izņemt blakustiesību kolektīvā pārvaldījuma organizācijā, kas Latvijā ir “Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA). Piemēram, vietne "Youtube" automātiski nepiedāvā ISRC kodu, bet šo vietni ir iecienījuši Latvijas mūzikas patērētāji, attiecīgi - sakārtot katalogu šeit ir svarīgi. Katrai jaunai mūzikas ieraksta versijai ir atšķirīgs ISRC kods, bet pamatinformācija nemainīgi paliek fonogrammas izdošanas gads, valsts, izdevējs jeb producents. Savi atsevišķie identifikācijas kodi ir arī izpildītājiem-IPN (International Performer Number). Tie ir svarīgi, lai spētu atšķirt, piemēram, vienu Jāni Bērziņu no otra Jāņa Bērziņa, kā arī noteikt, pie kuras valsts attiecīgais izpildītājs pieder un kura organizācija pārvalda izpildītāja tiesības. Sakārtots mūzikas ierakstu katalogs paver arī citas iespējas, piemēram, sinhronizāciju kādā starptautiskā reklāmā vai filmā, kas Latvijas mūzikas nozarē vēl ir maziepazīta teritorija.

Skatoties iknedēļas straumēšanas topu, nevar nepamanīt, ka Latvijas mākslinieku radītā mūzika reti kad ir pirmajā desmitniekā. Šim apstāklim ir dažādi iemesli, tostarp arī mūzikas klausīšanās paradumi, kuros joprojām valda pirātiska pieeja.

LaIPA padomes priekšsēdētājs Rūdolfs Budze: “Ja domā no klausītāja perspektīvas, labāku pieredzi par straumēšanas servisu, piemēram, "Spotify", grūti iedomāties. Par 8 EUR mēnesī ir pieejama bezmaz vai visa jebkad ierakstītā mūzika. Un katru dienu tajā nāk klāt 60 000 ierakstu. Es būtu gatavs par šādu servisu maksāt vismaz divtik. Tomēr mums kā sabiedrībai līdzi velkas pirātisma gēns.

DJ Rudd (Rūdolfs Budze)
DJ Rudd (Rūdolfs Budze) Foto: Edmunds Brencis/Picture Agency

Padomju laikos tās bija Mežciemā nopērkamās lentes, 90. un 2000. gados tirgū un kioskos nopērkamās kasetes un kompaktdiski, kuri maksāja 10 reizes lētāk par oriģinālu. Kādēļ maksāt, ja var nemaksāt?

Pirātisms pie mums pastāv, jo praksē joprojām neeksistē sodi. Ja kāds veikalā zog košļenes, iespējams, uzreiz nepieķers, bet ar laiku tas būs neizbēgami, un tiks piemērots attiecīgais sods. Savukārt, ja visu dzīvi var zagt autordarbus bez attiecīgajām sekām, kādēļ neturpināt? Ideālā pasaulē pie mūzikas ierakstu patērēšanas kultūras būtu jāstrādā visiem kompleksi - valsts struktūrām jābloķē attiecīgās saites, kur nelegāli lejupielādējams jebkāds intelektuālais īpašums, vietējiem mūziķiem un ierakstu kompānijām uzstājīgāk jānovada savs klausītājs uz legālajām vietnēm, nozares pārstāvjiem, tostarp man pašam, kolektīvi un individuāli jādomā un jārealizē risinājumi, lai mūsu sabiedrība izvēlētos legālus avotus mūzikas patērēšanai. Par pēdējo runājot, protams, mēs to darām nepārtraukti, tomēr ātri nevar izmainīt sistēmu, kas iesakņojusies kolektīvajā apziņā.”

Lai arī vietne "Spotify" ir vispazīstamākā, tā nav vienīgā legālā mūzikas straumēšanas iespēja. Kā rāda mūzikas patēriņa indeksa pētījums (2023. gada oktobris), 10 procenti Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 60 gadiem, kuri iegādājas mūzikas ierakstus, visbiežāk maksā mēneša abonementu straumēšanas servisiem, piemēram, "Spotify", "Deezer". Savukārt 42 procenti klausās mūziku bez maksas vietnē "Youtube", kam tagad ir pieejama arī maksas "Premium" versija ar tikpat interaktīvām iespējām kā citos straumēšanas servisos. Kāpēc gan nepārslēgties uz labāku kvalitāti, saglabājot to pašu iecienīto platformu?

Foto: publicitātes

Starptautiskajā telpā tiek runāts par informācijas pārprodukciju, kuras pārvaldībai būtu noderīgas kuratoru veidotas izlases. Dziesmas ceļš pie klausītājiem ir atšķirīgs, jo straumēšanas vietnes algoritms mēģina katram piegādāt ko īpašu. Latvijas mūzikai interneta telpā ir tematiskās izlases, saistītas ar Jāņu, Ziemassvētku svinēšanu, līdzi jušanu sporta pasākumiem, kā liecina 2023. gada rezultāti, tās labi nostrādāja - piemēram, pagājušā gada 22. nedēļā straumētākā Latvijā bija “Jauns Mēness” 1992. gada dziesma “Kad mēness jūrā krīt”, bet 25. nedēļā straumēšanas topā ierotēja “A-Eiropas” 2001. gada dziesma “Tuvumā Tālumā”. Savukārt pagājušā gada decembrī straumēšanas topā bija gan bērnu grupa “Knīpas un Knauķi” ar dziesmu “Piparkūkas danco”, gan Zigfrīda Muktupāvela izpildītā 1990. gada dziesma “Ticot, mīlot un gaidot”. Tāpat varam  pieņemt, ka “Singapūras Satīna” un “A-Eiropas” sadarbības dziesmas “Uz seen” popularitāte ir ietekmējusi “A-Eiropa” dziesmu atgriešanos aktīvajā straumēšanas apritē.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu