Austrumu tradīcijas franču tvērumā: "Hanzas peronā" koncertēs perkusiju grupa "Ensemble Nist-Nah"

Miks Magone
, kultūrtelpa "Hanzas perons" / festivāls "Zemlika"
"Ensemble Nist-Nah" (Francija).
"Ensemble Nist-Nah" (Francija). Foto: Remi Angeli/www.turkislive.com

Trešdien, 17. jūlijā, Rīgā, kultūras telpā “Hanzas perons”, ar īpašu koncertu viesosies perkusiju un gamelāna kolektīvs "Ensemble Nist-Nah" no Francijas. Par gamelānu dēvē indonēziešu nacionālās mūzikas orķestri, kurā ir galvenokārt sitamie instrumenti.

Astoņu perkusionistu apvienība "Ensemble Nist-Nah" izveidota 2019. gadā, un tās dalībniekus vieno interese par dažādām muzikālajām tradīcijām un muzicēšanas pieredzi. Ansambļa atskaņoto oriģinālmūziku ir iedvesmojušas, iespaidojušas un arī izglītojušas dažādas tradīcijas.

Foto: Arnaud Martin

"Ensemble Nist-Nah" atskaņotajā mūzikā ir gan Indonēzijas, gan Dienvidaustrumu Āzijas gongu ritmi, taču ansamblis apzināti distancējas no akadēmiskas šo dažādo tradīciju atspoguļošanas savā daiļradē un nelabprāt tās izceļ kā kādas īpašas eksotiskas parādības.

Gluži pretēji, ansamblis priekšplānā izvirza savstarpējo saziņu mūzikā un katras vietas, apstākļu mijiedarbību ar kopā muzicēšanas pieredzi.

Ansambļa dibinātājs, austrāliešu mūziķis Vils Gatrī ir dažādos sastāvos un projektos pieredzējis mākslinieks. Viņa un ansambļa kolēģu interese par dažādajām Austrumu mūzikas tradīcijām ir pamatota, jo Gatrī ir vairākkārt ceļojis pa Indonēziju un pavadījis tur ilgākus laika nogriežņus, padziļināti pievēršoties dažādu gamelāna formu izpētei, to skaitā Javas gamelānam-sekatānam, jatilāna transa rituāliem raksturīgajai “stampājošajai repetīcijai”, kā arī laikmetīgajai baliešu mūzikai.

Visu iepriekšminēto caurvij atsauces uz Rosko Mičela (Roscoe Mitchell) perkusiju mūziku, Henrija Tredgila (Henry Threadgill) improvizācijām un piedzīvojumiem, kurus savos darbos savulaik atainojuši "Ensemble Nist-Nah" gara radinieki Trevors Vots (Trevor Watts), Maikls Ranta (Michael Ranta) un Maiks Kūpers (Mike Cooper).

Pulcējot astoņus mūziķus ar tik atšķirīgām pieredzēm un izcelsmes eklektiku, "Ensemble Nist-Nah" tiklab varētu raksturot kā “vietu”, kur satek pieredžu bagātība un zināšanas, un kurā ik pa laikam viesojas citi mūziķi.

Piemēram, Dženifera Torensa (Jennifer Torrence), Sāra Henīza (Sarah Hennies), Tomā Gubāns (Toma Gouband) un Džesika Kenija (Jessika Kenney).

Šogad kolektīvs ir iegājis jaunā fāzē, proti, mainījies tā sastāvs. Šobrīd Vils Gatrī ap sevi pulcējis vairākus gados jaunus mūziķus no Nantes, radot jaunu mūziku. Līdzās koncertdarbībai atsevišķi kolektīva dalībnieki labprāt piedalās un organizē darbnīcas un nometnes, lai mācītu gamelānu, iepazīstinātu ar instrumentiem un kopā savestu gan vecus, gan jaunus, iesācējus un lietpratējus; pasniegtu šīs mūzikas kultūru universitātēs, cietumos, skvotos, skolās un tautas namos.

Jau minēts, ka šogad augustā apritēs pieci gadi, kopš “Hanzas perons” vēris durvis pēc vērienīgās rekonstrukcijas 2019. gada vasarā. Lai atzīmētu šo, no vienas puses – gana īso mēroto ceļu, bet, no otras – veroties tālumā, kurp “stiepjas sliedes no Perona”, līdz augusta nogalei gaidāmi vairāki spilgti kultūras un mākslas notikumi.

Biļetes uz "Ensemble Nist-Nah" koncertu trešdien, 17. jūlijā meklējamas "Biļešu Paradīzes" kasēs un tīmeklī

Nepalaid garām!

Uz augšu